وقف های جالب؛ پر طاووس و آب قنات و وقف سایبری

وقف پر طاووس، وقف سایت اینترنتی، وقف یک فنجان آب، وقف یک درخت و… از جمله موارد جالبی است که آدم دوست دارد علت وقفش را بداند. چه چیزی باعث می‌شود کسی به این فکر بیفتد که یک فنجان آب قنات را وقف کند و اساساً چنین وقفی که در نهایت خیرخواهی است، چه مشکلی را از مردم حل خواهد کرد.

وقف گوشت برای گربه
در منطقه «بشرویه» استان خراسان جنوبی زمینی وقفی وجود دارد به‌نام «بند گربه‌ای» صاحب این زمین آن را برای جلوگیری از اذیت کردن گربه‌ها وقف کرده است. همان‌طور که می‌دانید در گذشته نگهداری گوشت در خانه‌ها به راحتی امروز امکان پذیر نبود و گاه اتفاق می‌افتاد که گوشت موجود در خانه توسط گربه‌ای ربوده می‌شد. پس از این وقف دیگر صاحب خانه در بشرویه حق نداشت گربه را به دلیل ربودن گوشت مورد اذیت قرار دهد. همچنین حق نداشت افراد خانواده را به دلیل سهل‌انگاری در نگهداری گوشت تنبیه کند بلکه با مراجعه به شخصی که زمین گربه‌ای در دست او بود، وجه گوشت ربوده شده را دریافت می‌کرد.

وقف کتابفروشی برای ترویج کتابخوانی
وقف مغازه کتابفروشی به‌عنوان نخستین وقف سال‌جاری در شهر بابک ثبت شده است. این وقف با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و شناخت سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام ثبت شده است.
صفر غضنفری از خیران نیکوکار شهرستان شهربابک در یک اقدام فرهنگی، مغازه کتابفروشی خود را به مساحت ۱۱۳ متر مربع شامل ۱۰۰۰ جلد کتب نفیس مذهبی، اعتقادی و… با هدف ترویج و اشاعه فرهنگ کتابخوانی و شناخت سیره اهل بیت علیهم السلام وقف کرد.
تمامی کتب موجود در این کتابخانه علاوه بر فروش به صورت امانت در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌گیرد. ارزش این ملک بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شده است. تولیت اداره و امور کتابخانه تا زمان حیات واقف برعهده خود ایشان و بعد از آن به عهده امام جمعه وقت شهرستان شهر بابک است.

وب سایت برای کارهای خیر
یکی از جالب‌ترین وقف‌های این سال‌ها وقف مجازی یا وقف سایبری است که برای نخستین بار توسط مرتضی میرسراجی متولد سال ۱۳۵۸ انجام شده‌است.
این وقفنامه به درآمدها، جوایز، هدایا، حمایت‌های مالی و غیره به برگزیدگان وبسایت که منتخب هیأت داوری هستند اختصاص داده می‌شود. این وقف منفعتی و عام است و نخستین وقف سایبری جهان لقب گرفته است.
در وب سایت الخیرات سعی بر این است تا کارهایی که عیار ۲۴ دارند و «ترین» و خوب محسوب می‌شوند به مردم معرفی شوند. در حال حاضر حدود ۷۵ وقف جالب، از نظر نوع و عواید، برای معرفی در این وبسایت قرار گرفته است.

یک فنجان آب قنات
در یکی از پرونده‌های ثبت موقوفات نوشته شده محمد ایوبی فرزند علی به شماره شناسنامه ۲۲ متولد سال۱۳۲۷ ساکن خیابان غفاری گناباد در یک اقدام عجیب ولی خیرخواهانه یک فنجان آب از چشمه جاریه سنو و کیساب در مدار پانزده از طاقه حاج میرزا محمود حسینیان در بخش گناباد را وقف توزیع خرما کرده است. مورد مصرف این وقف توزیع خرما برای افطارگشایی مومنان روزه‌دار بعد از نماز مغرب در ماه ضیافت الهی در یکی از مساجد روستاست.

خانه باغ برای بیماران سرطانی
یکی از کارهای خداپسندانه برای آرامش روانی و درمان بیماران سرطانی وقف خانه باغی است توسط حجت‌الله حشمتی واقف ملک ۳۵ میلیارد ریالی که به گفته خودش آن را برای رضای خدا و به شکرانه سلامت خود و خانواده‌اش وقف کرده است.
این واقف خیراندیش معتقد است وقف از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است،‌ حتی یک فرد می‌تواند با تهیه دانه برای تأمین خوراک پرندگان وقف کند. برای انجام چنین عمل صالحی لازم نیست فرد خیر مال و املاک وافری داشته باشد چون نیت وقف از اهمیت بیشتری برخوردار است. او اگرچه آدرس نمی‌دهد اما به گفته کارشناسان وقف این زمین به مساحت ۶۰۰ متر مربع و با ارزش مالی بیش از ۳ میلیارد تومان برآورد شده است.

۱۴ درخت بادام برای مرقد امام خمینی(ره)
۱۴ درخت بادام برای مرقد امام خمینی(ره) یکی دیگر از وقف‌های جالب این سال هاست. ارزش این ۱۴ درخت ۷ میلیون ریال برآورد شده است.
همچنین یک‌ ساعت آب از چاه موتور پمپ اسلامی واقع در آیسک به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال برای عزاداری امام حسین(ع) در دهه اول، یکی دیگر از این موقوفات است.

یک مشت پسته در جلسات قرآن
از موقوفات جالب دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد وقف یک مشت پسته در جلسه قرآن کریم است اما جالب آن‌که عباس خلیلی صاحب این باغ همه باغ را به شرط تهیه آن یک مشت پسته وقف کرده است. خلیلی اهل شهر سنخواست از توابع شهرستان جاجرم، محصول باغ پسته یک میلیارد ریالی خود را با نیت تهیه یک مشت پسته برای جوانان و نوجوانان نمازگزار و شرکت‌کنندگان در جلسات قرآن مسجد جامع شهر و اطعام و عزاداری حضرت زهرا(س) در دهه فاطمیه و همچنین ابن سبیل وقف کرده است.

جاروی پر طاووس
این جارو را فردی به نام حاجیه نواب والده سالار در سال ۱۲۶۳ هجری قمری یعنی نزدیک به ۱۷۰ سال پیش وقف حرم مطهر امام رضا(ع) کرده است. دسته‌ این جاروی پر طاووس با دسته‌پوش مرواریددوزی شده‌ای پوشانده شده. تعداد پرهای طاووس به کار رفته در این جارو در حال حاضر ۹۰ پر است ولی تعداد پرهای اولیه ۱۰۰ پر بوده است.
تزیینات پارچه‌ دسته‌پوش از جنس مخمل قهوه‌ای تیره، ابریشمی‌ و به شکل ذوزنقه است. ساق بزرگ ذوزنقه محل نگهداری پرهاست و ساق کوچک‌تر داخل دسته‌ طلا قرار دارد. جنس مواد رودوزی بیشتر از مروارید اصل بحرینی در سه اندازه‌ مختلف است. این جارو الان در موزه مرکزی آستان قدس نگهداری می‌شود.

آشپزخانه برای مراسم جشن و عزاداری
حسین خادمی آشپزخانه مجهز و کاملی در زمینی به مساحت ۴۵۰ متر مربع ساخته و پس از تکمیل عرصه و اعیان آن را وقف کرده است. این واقف خیر اندیش آشپزخانه خود را برای استفاده حسینیه ابوالفضلی هیئت دارالشفای رضوانشهر و همچنین آشپزی جهت مراسم جشن و عزاداری خارج از حسینیه وقف کرده است. ارزش ریالی این آشپزخانه ۲ میلیارد و پانصد میلیون ریال برآورد شده است.

درخت زرشک برای افراد بی‌بضاعت
محمد علی کلنگی خواه سربیشه در اقدامی خداپسندانه اموال خود را برای کمک به فقرا، فعالیت‌های قرآنی و عزاداری امام حسین(ع) و ساخت مسجد و حسینیه وقف کرده است. این وقف یک قطعه زمین مشجر و زراعتی با ۱۵۰۰ اصل نهال زرشک به مساحت ۲۶‌هزار و ۱۹۷ متر مربع به‌انضمام ۸ ساعت آب از مدار ۱۶شبانه روز چاه کشاورزی حسین کلنگی خواه است که برای عزاداری ابا عبدالله الحسین(ع) در ایام محرم در امین‌آباد، ساخت و ساز مسجد و حسینیه امین آبادی‌ها هزینه‌های جاری و فعالیت‌های قرآنی در شهرستان سربیشه وقف شده است.

یک درصد از سهام کارخانه لوله و پروفیل
سید علی موسوی نیز در اقدامی خداپسندانه یک درصد از ۶ درصد کل سهام کارخانه لوله و پروفیل کویر خراسان جنوبی برای بیماران سرطانی شهرستان بیرجند وقف کرده است. این وقف برای درمان بیماران سرطانی شهرستان بیرجند است.

وقف مهریه برای ساخت مسجد
در شمار موقوفات جالب باید به قطعه زمینی به مساحت ۴۰۰ متر مربع در روستای ملاقلی بخش وردشت سمیرم اشاره کرد که ارزش آن را بالغ بر ۴۰ میلیون ریال برآورد کرده‌اند، این موقوفه جزو موقوفات انتفاعی با نیت ساخت مسجد برای این روستا است. در این روستا مسجدی وجود نداشت، اما خانم «روح‌انگیز شهریاری» این زمین را که به عنوان مهریه‌اش بود، وقف کرد.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.