آموزش و تربیت جنسی قبل از بلوغ

تربیت جنسی با آموزش جنسی تفاوت دارد. بچه‌های ۳ تا ۴ ساله معمولاً برای نخستین بار به مسائل جنسی توجه نشان می‌دهند و این، زمانی است که باید به تربیت جنسی آنها توجه بیشتری نشان دهید؛ یعنی اعضای خصوصی را به آنها بشناسانید، درباره تفاوت دختر و پسر بگویید و برایشان توضیح دهید که همه ما اندام‌های خصوصی داریم که فقط مادرمان اجازه دارد آن را ببیند و اگر لازم بود وقت مریضی به دکتر نشان دهد.

در غیر این صورت لمس آن، دیدن یا صحبت کردن درباره آن با هر کسی ممنوع است و اگر کسی خواست به این عضو دست بزند یا صحبتی درباره آن داشته باشد، فورا باید به مادر خبر بدهی. در این سن، کودک بدن خود را لمس و کشف می‌کند و ممکن است نسبت به اندام تناسلی خود کنجکاو شود که این هم کاملاً طبیعی است. او را دعوا نکنید و سعی کنید حواس او را پرت کنید تا به کار دیگری مشغول شود.

اما وقت آموزش جنسی چه زمانی می‌رسد؟ این آموزش، معمولاً به سؤالات جنسی کودک برمی گردد. بچه‌ها در ۳ تا ۴ سالگی می‌پرسند که بچه از کجا می‌آید؟ پاسخ شما باید ساده و صریح باشد و درست باشد تا باعث کنجکاوی بیشتر نشود. مثلاً نگویید از کیف آقای دکتر، یا در منقار لک لک ها. بگویید: از جای مخصوصی در شکم مادر. اگر سؤال بیشتری پرسید می‌توانید بگویید خدا بچه را در دل مادر به وجود می‌آورد و بچه کم کم بزرگ می‌شود تا بتواند از شکم مادر بیرون بیاید.

بچه‌ها بزرگتر که می‌شوند، مثلاً حول و حوش ۶سالگی، می‌خواهند بدانند بچه چطور سر از شکم مادر در می‌آورد؟ می‌توانید با او به حیاط خانه بروید، دانه‌ای را با هم بکارید و بگویید: این طوری. پدر‌ها دانه‌ای را در دل مادر می‌کارند و کم کم دانه بزرگ می‌شود و تبدیل به بچه می‌شود.

شاید فرزندتان اجازه بخواهد که در این باره جست‌و‌جوی اینترنتی بکند. به او بگویید اطلاعات اینترنتی همیشه درست نیستند و به جای آن بهتر است با هم کتابی در این باره بخوانید. در بازار نشر، کتاب‌های کودکی در این باره منتشر شده. همچنین فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی وجود دارد که می‌تواند با رعایت اخلاقیات به سؤالات بچه‌ها پاسخ دهد. این فیلم‌ها را دانلود کرده و با هم ببینید.

از ۹ سالگی به بعد، کنجکاوی بچه‌ها به اوج خود می‌رسد. اینجاست که باید کم کم درباره فیزیولوژی زنانه و مردانه صحبت کنید. درباره قاعدگی، دستگاه جنسی زنانه و مردانه صحبت کنید اما بدون آنکه اشاره‌ای به عمل جنسی داشته باشید، برای او توضیح دهید که روش‌هایی برای ترکیب شدن ترشحات بدن زن و مرد وجود دارد اما فقط زن و مردی که ازدواج کرده‌اند و عاشق همدیگر هستند می‌توانند از این روش‌ها استفاده کنند.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.