مصائب جدا کردن رختخواب کودک

بچه‌ها عاشق این هستند که به پدر و مادرشان بچسبند، در هر حالی کنار آنها باشند، از حضورشان مطمئن شوند یا حتی از اینکه هر لحظه چه کار می‌کنند، سر در آورند. به همین دلیل است که وقتی فرزندتان از بچگی در اتاق شما خوابیده، جدا شدن را بسختی قبول می‌کند و با گریه و لجبازی سعی دارد همچنان پایگاه خود را در اتاق شما حفظ کند.

به همین دلیل، بهتر است خیلی قبل‌تر از این‌ها، فرزندتان را به تنها خوابیدن عادت دهید. بهترین سن برای جدایی اتاق کودک، ۵ ماهگی است. این سن، قبل از شروع اضطراب جدایی است و جدا خواباندن کودک ساده‌تر انجام می‌شود. به طور کلی، خواب کودک معمولاً در چهار ماهگی تنظیم می‌شود و دیگر به ندرت نیمه‌های شب از خواب برمی خیزد. بنابراین، بهتر است در شروع ۵ماهگی رختخواب او را جدا کرده یا بچه را در اتاقی جداگانه بخوابانید.

اگر کودک به هر دلیلی تا بعد از یک سالگی در رختخواب شما مانده، کارتان سخت‌تر است اما بالاخره باید از یک جایی شروع کرده و جای او را جدا کنید. شاید لازم باشد این کار تدریجی صورت بگیرد. بنابراین:

– مدتی را در اتاق او، کنار تخت او و بدون تماس پوستی تا صبح بخوابید.

– هرگز دست، مو یا گوش خود را وقت خواب در اختیار کودک قرار ندهید. اگر کودک عادت به تماس پوستی با شما دارد، به بهانه خواندن کتاب، عروسک یا وسیله دیگری را جایگزین کنید. حذف تماس بدنی از این جهت مهم است که نخستین مرحله جدا شدن و مستقل شدن کودک از والدین، به حساب می‌آید.

– در مقابل درخواست‌ها یا بهانه تراشی‌های کودک برای ورود به اتاق شما یا نگه داشتن شما در کنار خودش، تسلیم نشوید. اگر گفت از تاریکی می‌ترسد، چراغ خواب را روشن کنید، اگر شب‌ها به بهانه ترسیدن به اتاق شما می‌آید، هر بار او را برگردانید و کنار تختش بنشینید (بدون تماس بدنی) تا کم کم خوابش ببرد.

– دکوراسیون اتاق کودک را جوری بچینید که شب‌ها تصویر ترسناک و سایه‌داری برای کودک ایجاد نکند.

– می‌توانید یک عروسک «فرشته مهربان»، «مامان» یا «بابا» تهیه کنید و به او بگویید شب وقتی خوابیده، آنها مراقبش هستند.

– در چیدمان اتاق کودک، سلیقه او را در نظر بگیرید و کاری کنید تا به اتاقش علاقه‌مند شود.

– برای تنها خوابیدنش، یک جشن کوچک بگیرید. مثلاً کیک بپزید، دوستانش را دعوت کنید و میهمانی تنها خوابیدن ترتیب دهید و در این میهمانی، رختخواب قبلی کودک را که در اتاق شما قرار داشت، به کسی که تازه صاحب فرزند شده اهدا کنید تا کودک بفهمد در اتاق پدر و مادر خوابیدن، مخصوص نوزادها است.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.