کلیدهای طلایی برای صحبت کردن با بچه ها

اگر کودکتان به حرف‌هایتان گوش نمی‌دهد و کاری را که از او می‌خواهید انجام نمی‌دهد؟ این مشکل مشترک خیلی از والدین و بچه هاست. بچه‌ها خیلی وقت‌ها به جای اطاعت کردن لجبازی می‌کنند و روی حرف خودشان می‌ایستند. خیلی وقت‌ها با داد و بیداد کردن سعی دارند کنترل شما را به دست بگیرند و به خواسته هایشان برسند. این‌جور وقت‌ها با به کار بستن چند راه ساده می‌توانید فرزندتان را مطیع کرده و از بدقلقی او پیشگیری کنید.

۱-‌ خشمگین نشوید. فقط با قاطعیت در چشمانش نگاه کنید و خواسته‌تان را دقیق و شمرده به او بگویید. کمتر کودکی در این شرایط مقاومت می‌کند.

۲-‌ بعضی کارها و انتخاب‌ها، محل تصمیم‌گیری کودک نیست. چون او دانش و تجربه کافی ندارد و نباید تصمیم‌گیری درباره آن را به کودک سپرد. مثلاً اینکه کی به پارک بروید، کی بخوابد، یا اینکه دست‌هایش را با صابون بشوید یا ژل پاک‌کننده و… باید انتخاب شما باشد و به‌عنوان یک قاعده و قانون مطرح شود نه یک انتخاب. درغیر این صورت با فرزندتان دچار چالش‌های بی‌موردی می‌شوید.

۳- با خوش رفتاری و صبوری کاری را که به فرزندتان محول کرده‌اید پیگیری کنید و وقتی درست کارش را انجام داد او را تشویق و تحسین کنید.

۴-‌ اگر کودکتان بی‌دلیل گریه کرد به او بی‌توجهی کنید و چیزی را که می‌خواهد به او ندهید. اگر برای انجام کاری که از او خواسته اید چون و چرا آورد، جیغ کشید یا پا به زمین کوبید وانمود کنید که چیزی نمی‌بینید و نمی‌شنوید.

۵-‌ حتی اگر فرزندتان بی‌نهایت شما را کلافه کرد، از کتک زدن، هل دادن یا هر نوع تماس بدنی خشونت آمیزی با او خودداری کنید. او را روی یک صندلی بنشانید و بگویید تا وقتی رفتار درست را انجام نداده اجازه ندارد بلند شود.

۶-‌ از افعال امری، بنشین، دست نزن، نکن، نگو و… استفاده نکنید. این کار اعتماد به نفس فرزندتان را کم می‌کند و البته در خیلی وقت‌ها بهانه‌ای می‌شود تا او مقابل شما بایستد و لجبازی کند. به جای آن بگویید: «بهتره این کارو کنی»، «چطوره با هم این کارو انجام بدیم؟»، «راه درست انجام این کار اینه و…»

۷-‌ وقتی بچه‌ها زیاد به چیزی اصرار می‌کنند لازم نیست که به خواسته‌شان تن بدهید. می‌توانید یک جمله را بدون عصبانیت، حرص خوردن یا کلافه شدن ١٠٠ بار تکرار کنید تا خسته شود و دست از اصرار بردارد.

منبع: مجلۀ ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.