معایب و محاسن انواع ظروف غذایی

تغذیه سالم تنها به کیفیت غذاها و نحوه صرف آن محدود نمی‌شود، بلکه مطمئناً به چگونگی طبخ غذا نیز بستگی دارد. در واقع وسایل و لوازم آشپزخانه از اهمیت زیادی برخوردار هستند. ظروف پخت‌وپز انواع بسیاری دارند و ممکن است افراد در انتخاب و استفاده از آن‌ها سرگردان شوند. در این معایب و محاسن انواع ظروف غذایی را بررسی می کنیم:

ظروف سفالین زردرنگ که در قدیم از آن ها استفاده می شد، بهترین نوع ظروف برای پخت و پز و نگهداری غذا هستند.

ظروف لعابی از کیفیت خوبی برخوردارند.

ظروف چینی یکی از بهترین ظروف غذاست.

ظروف مسی برای طبخ انواع برنج ایده آل است. این ظروف ضد سرطان، ضد افسردگی، تنظیم کننده ترشح هورمون های بدن، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن، ضد عفونی کننده آب و غذا و… می باشد. یکی از مضرات ظروف مسی اکسید شدن آن هاست که بسیار خطرناک است، زیرا مس، اکسید سبز رنگی ایجاد می کند که بسیار سمی است.

از مزایای ظروف چینی روسی این است که هنگام طبخ، با مواد غذایی ترکیب می شود.

یکی از بهترین ظرف ها، ظروف سنگی برای تهیه غذا است. با ظروف سنگی می توان غذاهای گوشتی مانند انواع خورشت و آبگوشت را طبخ نمود.

ظروف بلورین یا پیرکس اگر از مواد خوب تهیه شده باشند، استفاده از آن ها مانعی ندارد و کاملا بهداشتی است.

ظروف ملامین بهداشتی نیست چرا که از مواد حلقوی یا آروماتیک ساخته می شوند و این مواد برای سلامتی مضر هستند.

در اثر پخت غذا در ظروف آلومینیومی، یون های آزاد به غذا اضافه می شوند که موجب بیماری هایی مانند آلزایمر، راشیتیسم و عوارضی همچون غش، کم خونی مفرط، کما و اختلال در هنگام راه رفتن می شود.

استفاده از ظروف روی اصل، محسنات زیادی دارد. از جمله تقویت مغز و اعصاب و بهتر کار کردن غدد درون ریز. زیرا این عنصر با ارزش یعنی روی، در تمام هورمون ها نیز وجود دارد و موجب می شود که اندام های انسان به راحتی کار خود را انجام دهند و همین امر موجب نشاط و شادابی آدمی می شود.

ظروف چوبی اگر از مواد مناسبی تهیه شوند برای انواع غذاهای سرد بسیار مناسب هستند.

ظروف استیل از نظر روانی منظره خوبی ندارند، زبرا محیط بیمارستان را تداعی می کنند و همین موضوع باعث تشویش و نگرانی خاطر می گردد. ظروف استیل سبب ورود سرب به غذاها شده و باعث بروز سرطان می شود.

ظروف تفلون، عموما بهداشتی نیستند، زیرا تفلون ماده ای است شیمیایی بنام “پلی تترا فلئورواتیلن” که به صورت روکش برای ظروف آلومینیومی استفاده می شود و هنگام طبخ غذا به مرور کنده و به همراه غذا خورده می شود. در تهیه ظروف تفلون از کادمیوم نیز استفاده می شود که از فلزات سنگین است. این ماده به مرور وارد غذا شده و باعث بروز سرطان، کوتاهی قد و ضایعات پوستی می شود. علاوه بر این کادمیوم در سنتز هموگلوبین دخالت می کند و منحر به کم خونی می شود.

ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف معمولا بهداشتی نیستند و بهتر است از آنها استفاده نکنید تا آسیبی به شما وارد نشود. ظروف پلاستیکی در کودکان ایجاد آلرژی و حساسیت می کند و آنان دچار بیماری های پوستی می شوند.

ظروف نقره معمولا بهداشتی نیستند و عمده مضرات آن ها ترکیب شدن با غذا است. به عنوان مثال، اگر قاشق نقره ای را در زرده تخم مرغ فرو کنیم، به سرعت اکسید شده و تغییر رنگ می دهد.

غذا خوردن در ظرف طلا نامناسب و مضر است.

ظروف استایروفوم (نوعی فوم که در رستوران های فست فود مورد استفاده قرار می گیرد)، به علت آنکه از نفت خام ساخته می شوند، در صورت بلع، سرطان زا می باشند.

مطالب مرتبط:
فوت و فن شست‌و‌شوی ظروف پیرکس

آشنایی با علائم ظروف یکبار مصرف

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.