رژیم غذایی سالم در طول تعطیلات نوروز

تعطیلات نوروز اغلب همراه با سفر، دید و بازدید و میهمانی‌هایی است که افراد را از رژیم غذایی روزمره خود دور می‌کند. کنترل تغذیه در چنین موقعیت‌هایی کار سختی به نظر می‌آید. اما با رعایت کردن برخی نکات می‌توانید هم از خوراکی‌های مورد علاقه تان لذت ببرید و هم از بالا رفتن وزنتان در پایان تعطیلات جلوگیری کنیدهمزمان با روزهای تعطیلات نوروز، بازار مهمانی و دید و بازدید و خوشگذرانی‌ها حسابی داغ می‌شود. بسیاری از مردم سر کار نمی‌روند یا کمتر می‌روند، خیلی‌ها ساعت‌های بیشتری‌ می‌خوابند، میوه، آجیل، انواع شیرینی و غذاهای رنگارنگ می‌خورند، مسافرت می‌روند و خلاصه اینکه همه اینها شرایط را برای اضافه وزن و چاقی و بی‌توجهی به سلامت فراهم می‌کند. اما چه کار باید کنیم تا در این ایام نوروز چاق نشویم و به فکر سلامت بدنمان باشیم تا پس از تعطیلات حسرت وزن و شرایط قبل از نوروز را نخوریم‌؟ بدون‌شک داشتن برنامه تغذیه‌ای خوب، بهترین راه برای این است که بتوانیم سلامتی خود را در طول تعطیلات تضمین کنیم.

۱- اصلاً لازم نیست از خوردن نوع خاصی از خوراکی‌ها مانند انواع شیرینی کاملاً اجتناب کنید. کافی است در مقدار مصرف آن دقت کنید. محروم کردن خود از خوراکی‌های مخصوص عید معمولاً بدن را حریص‌تر می‌کند. از آنجایی که صرف شیرینی و آجیل در میهمانی‌های عید رایج است، بهتر است مراقب وعده و میان وعده‌های غذایی که در منزل هستید باشید. سعی کنید شکر و چربی مصرفی در وعده‌های اصلی را به حداقل برسانید و بیشتر انواع سبزیجات، انواع سالاد و غذاهای سبک تهیه کنید.

۲- در ایام عید معمولا به‌دلیل تغییر ساعات خواب، صبحانه از وعده‌های غذایی حذف می‌شود؛ در واقع به این علت که شب‌ها دیر می‌خوابیم، صبح‌ها هم دیر بیدار می‌شویم و عملا برای اغلب ما نه وقتی برای خوردن صبحانه باقی می‌ماند و نه حوصله‌اش. این در حالی است که صبحانه از مهم‌ترین وعده‌های غذایی است و برای تندرستی و سلامتی افراد بسیار حائز اهمیت است. پس نخستین پیشنهاد این است که ایام تعطیل ساعات خواب‌ را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که بتوانید صبحانه کاملی شامل نان، شیر، پنیر، گردو و… میل کنید.

۳- مطمئن شوید بدنتان به میزان کافی آب دریافت می‌کند. غافل شدن از نوشیدن آب در طول سفر یا در حین دید و بازدید‌ها بسیار ممکن است. اما دقیقاً در همین موقعیت‌هاست که بدن شما به آب کافی نیاز دارد. فراموش نکنید کمبود آب بدن ممکن است اشتهای کاذب نیز در شما ایجاد کند. در سفر همیشه یک شیشه آب به همراه داشته باشید.

۴- کم‌تحرکی یکی از مشکلات ایام عید است که همین موضوع باعث افزایش وزن و انواع مشکلات برای سلامت‌تان می‌شود. ورزش و تحرک جسمی مناسب روزانه برای همه افراد اعم از زن و مرد، بزرگ و کوچک و پیر و جوان ضروری است. فعالیت جسمی علاوه بر آنکه موجب کاهش چربی‌های نامطلوب خون می‌شود و در تنظیم تعادل فشار خون مؤثر است، از افزایش وزن و چاقی نیز پیشگیری کرده و در سلامت قلب و عروق تأثیر مهمی دارد. علاوه بر آن، ورزش‌کردن و تحرک داشتن باعث روحیه‌سازی‌ و حفظ شادابی، نشاط و نیز پیشگیری از افسردگی، بی‌حوصلگی و احساس کسالت می‌شود. بهتر است در ایام نوروز در ابتدای روز و یا پایان هر روز، وقتی هم برای ورزش‌های سبک و پیاده‌روی بگذارید.

۵- ممکن است مصرف میوه و محصولات طبیعی انتخاب سالم تری به نظر برسد، اما نباید فراموش کنید میوه‌های خشک، موز، و محصولات لبنی پر چرب کالری بسیار بالایی دارند و طبیعی بودن آنها مجوزی برای مصرف بیش از حد آنها نیست.

۶- سعی کنید میزان مصرف میوه و میان وعده‌ها را به ۵ عدد در روز کاهش دهید و کنترل کنید. با در نظر گرفتن این عدد هم از لذت خوردن محروم نمی‌شوید، هم میزان کافی فیبر و آنتی اکسیدان به بدن خود می‌رسانید.

۷- در آخر، سعی کنید تا جایی که احساس گرسنگی نمی‌کنید از خوردن یا تست کردن انواع خوراکی‌ها بپرهیزید. تقسیم کردن خوراکی مثلاً میوه یا شیرینی با همراهانتان یکی از روش‌های مؤثر و ساده برای کاهش و کنترل مصرف خوراکی‌ها در ایام تعطیلات است.

توصیه های مهم:
با نگاهی اجمالی بر نکات مورد بررسی در این مجموعه، می‌توانیم موارد زیر را به طور خلاصه، جهت برخورداری از تغذیه صحیح و حفظ هر چه بیشتر سلامت، در ایام نوروز به خوانندگان محترم، پیشنهاد نماییم:
– در مصرف مغزها اعتدال را رعایت کنیم و از آجیل بدون نمک استفاده کنیم. به خصوص از مصرف آجیل در اوقات نزدیک وعده‌های اصلی غذایی خودداری شود.
– از میوه‌ها به‌خصوص میوه‌های دارای پوست مثل مرکبات، کیوی و امثال آن در دید و بازدیدهای عید استفاده کنیم. در صورت استفاده از میوه‌هایی که با پوست مصرف می‌شوند (مانند سیب، انگور و…) بهتر است از شست‌وشو و ضدعفونی کردن آنها مطمئن شویم.
– از مصرف سبزی خوردن و سالاد در خارج از خانه خودداری نماییمریال ولی حتما از این مواد غذایی در ایام نوروز، در خانه به مقدار کافی استفاده کنیم.
– در مصرف شیرینی و مواد شیرین به هیچ وجه نباید افراط کنیم. سعی نماییم مصرف شیرینی را در ایام عید به حداقل برسانیم.
– مصرف غذاهای سرخ کرده و پرچرب به هیچ‌وجه برای سلامت انسان مفید نیست و بهتر است از مصرف این قبیل غذاها خودداری نماییم.
– مصرف حبوبات را در ایام نوروز و به طور کلی در تمام اوقات زندگی فراموش نکنیم.
– در مصرف آب کافی کوتاهی نکنیم و روزانه حدود ۶ تا ۸ لیوان آب استفاده نماییم. البته در سفرها باید از سالم و بهداشتی بودن آب اطمینان داشته باشیم.
– ورزش و پیاده‌روی در ایام نوروز نبایستی فراموش شود، زیرا در حفظ سلامت و شادابی بدن و پیشگیری از بروز چاقی، یبوست و افزایش چربی‌های نامطلوب خون بسیار مفید است.
– توجه داشته باشیم که دید و بازدیدها و سفرهای نوروز نظم خواب ما را بر هم نزند، زیرا اختلال در نظم ‌خواب، سلامتی بدن را به خطر می‌اندازد.

مطالب مرتبط:
ارتباط تغذیه کودکان و روابط عاطفی خانواده

اصطلاحات تغذیه در طب سنتی

ده میوه و سبزی برتر از نظر تغذیه‌ای

مواد غذایی که در فصل تابستان باعث کاهش وزن می شود

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.