درمان اضطراب در کودکان دبستانی

با شروع فصل پاییز و باز شدن مدارس بعضی از کودکان خوشحال هستند و برای رفتن به مدرسه روز شماری می‌کنند، اما در مقابل بعضی از کودکان هستند که برای رفتن به مدرسه اضطراب دارند، در مطلب زیر چند راهبرد کلی برای درمان اضطراب در کودکان دبستانی بیان شده است که می‌توانید آن‌ها را عملی کنید:

اصول اولیه را رعایت کنید
در مواقع گرسنگی و خستگی، ذهن هیچ فردی خوب عمل نمی‌کند. کودکان مضطرب اغلب فراموش می‌کنند که غذا بخورند و خواب خوب داشته باشند. غذاهای مقوی و مغذی برای فرزندتان تهیه کنید. همچنین برای کودکانتان برنامه‌های منظم ایجاد کنید تا زندگی آن‌ها قابل پیش بینی باشد. این روال‌ها می‌توانند صبح و عصر باشد.

کودک خود را تشویق کنید تا ترس خود را به اشتراک بگذارد
از کودک خود بپرسید چه چیزی باعث نگرانی او می‌شود. به فرزندتان بگویید که طبیعی است که نگران باشد و اضطراب داشته باشد. چند هفته اول مدرسه، زمان و مکانی منظمی را برای صحبت کردن با او تنظیم کنید. بعضی از کودکان در یک فضای خصوصی یا زمان خاصی احساس راحتی می‌کنند مثلا درست قبل از خواب و یا در هنگام غذا، همین مواقع را برای صحبت کردن با او انتخاب کنید.

از مدرسه دیدن کنید
لانگفورد می‌گوید: بچه‌ها را در فصل تابستان به مدرسه ببرید. در اطراف پارکینگ رانندگی کنید، در سالن‌های مدرسه قدم بزنید و قفل‌ها را امتحان کنید. این سفر، اضطراب در کودکان و بسیاری از ترس‌های او را از بین خواهد برد.

داشتن خواب کافی راهی برای رفع اضطراب در کودکان
با تشویق بچه‌ها به خواب زیاد به آرامش فرزندان و رفع اضطراب در کودکان کمک کنید

بگذارید به اندازه کافی بخوابد
بلاک می‌گوید: والدین می‌توانند با تشویق بچه‌ها به خواب زیاد و بیدار کردن آن‌ها درست قبل از شروع مدرسه به آرامش فرزندان و رفع اضطراب در کودکان کمک کنند.

از اطمینان دادن اجتناب کنید و به جای آن، مشکلات را حل و برنامه ریزی کنید
کودکان را با گفتن جملات «نگران نباشید» و یا «همه چیز خوب خواهد شد!» مطمئن نکنید، بلکه کودک را تشویق کنید تا راه حل مشکلاتش را پیدا کند. به عنوان مثال او را راهنمایی کنید که “اگر بدترین اتفاق افتاد، چه کاری می‌تواند انجام دهد؟”. شما به کودک این امکان را می‌دهید که خودش مشکلاتش را حل کند و از طرف دیگر ابزارهایی را در اختیارش قرار می‌دهید که برای رفع مشکلات لازم دارد.

بازی‌های ویدیویی را محدود کنید
روزنبرگ می‌گوید بازی‌های ویدئویی باید یک پاداش باشد، نه یک بخش معمولی از زندگی. او می‌گوید: “اگر کودکان فقط ۵ سال اول زندگی را دور هم می‌نشینند و بازی‌های ویدئویی انجام می‌دهند، چرا می‌خواهند به مدرسه بروند؟” بازی‌های ویدئویی بر توانایی کودکان در برقراری ارتباط تأثیر می‌گذارد زیرا آنها در خارج از منزل با دوستان خود نیستند و معاشرت نمی‌کنند. بازی‌های ویدئویی همچنین بچه‌ها را به خشونت حساس می‌کند و تأثیر عمیقی در امتناع از مدرسه و افزایش اضطراب در کودکان می‌گذارد.”

نقش بازی کردن و رفع اضطراب در کودکان
نقش بازی کردن با فرزند ممکن است به او کمک کند تا با اضطراب مبارزه کند

با فرزندتان نقش بازی کنید
گاهی اوقات نقش بازی کردن با فرزند ممکن است به او کمک کند تا برنامۀ جدیدی ایجاد کند و اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد. به عنوان مثال، اجازه دهید فرزندتان نقش معلم یا همکلاسی قلدرش را بازی کند. سپس، پاسخ‌های مناسب و تکنیک‌های لازم را به او یاد آوری کنید.

برای کودک یادداشت بگذارید
بلوک می‌گوید: “عکسی از مادر و پدر را در دفترچۀ کودک قرار دهید یا برای بچه‌هایتان یک یادداشت بنویسید و در ظرف ناهارش بگذارید.” این موارد به کودکان کمک می‌‎کند در مدرسه احساس راحتی بیشتری داشته باشند. به خصوص برای کسانی که با اضطراب جدایی مقابله می‌کنند.”

بر جنبه‌های مثبت تمرکز کنید
فرزندتان را تشویق کنید که توجه خود را از نگرانی‌ها دور کند. از کودک خود بپرسید: “سه چیزی که در اولین روز مدرسه او را هیجان زده کرد چه بود؟” اکثر بچه‌ها می‌توانند به چیزهای خوب فکر کنند، حتی اگر غذا خوردنِ یک میان وعده یا بازی کردن با همسالان باشد.

صحبت با مشاوره درباره اضطراب در کودکان
درباره اضطراب کودک با مشاور مدرسه صحبت کنید تا شما را راهنمایی کند

با مشاور و راهنمای مدرسه صحبت کنید
لانگفورد می‌گوید با مشاور و راهنمای مدرسه دیدار کنید. این دیدار باعث می‌شود والدین و بچه‌ها نسبت به مدرسه آرامش بیشتری داشته باشند. او می‌گوید: “اضطراب کودک را با مشاور مدرسه مطرح کنید، این کار وضعیت کودک را بهتر می‌کند و مشاور می‌داند که باید بیشتر اوقات دانش آموز را بررسی کند.

به رفتار خودتان توجه کنید
این امر می‌تواند موجب اضطراب والدین برای مراقبت و مسئولیت فرزندان شود. کودکان از والدین خود الگو برداری می‌کنند، بنابراین اعتماد به نفس و راحتی را مدل قرار دهید. از کودک خود حمایت کنید تا متوجه شوند که هیچ دلیلی برای ترس از مدرسه وجود ندارد.

آنها را به مدرسه برسانید
روزنبرگ می‌گوید اگر کودک شروع به گریه و امتناع از مدرسه کند، بچه‌ها را در خانه نگه ندارید، زیرا این کار آنها را ترغیب می‌کند که از مدرسه بگذرند. به آنها یادآوری کنید که آنها باید به مدرسه بروند تا بتوانند زندگی خودشان را با موفقیت رقم بزنند. به بچه‌ها بگویید که آنها را دوست دارید و می‌خواهید آنها در بزرگسالی شاد باشند.

از پزشکان متخصص کمک بگیرید
روزنبرگ می‌گوید اگر اضطراب در کودکان به رشد خود ادامه دهد یا والدین احساس کنند نمی‌توانند به فرزندشان کمک کنند تا نگرانی‌های او را برطرف کنند زمان ملاقات با پزشک متخصص کودکان است. یک متخصص اطفال می‌تواند با خانواده مشورت کند و راهبردهای اصولی‌تری را ارائه دهد.

منبع: anxiety child

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. […] درمان اضطراب در کودکان دبستانی […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.