روش‌های درمان پرخاشگری کودکان

کودکان در حال رشد هستند و بسیاری از رفتارها و واکنش‌ها را در دوران کودکی یاد می‌گیرند. آن‌ها برای دفاع از احساسات خود خشمگین می‌شوند و در صورتی که احساسات آن‌ها تایید شود نیازی به دفاع کردن از خود ندارند. پدران و مادران نقش کلیدی در کنترل خشم فرزندان دارند، در اینجا چند راهنمایی مفید در مورد درمان پرخاشگری کودکان آمده است:

۱. احساسات فرزندتان را تشخیص دهید و تصدیق کنید
اگر احساسات فرزندتان را تأیید کنید، فرزند شما نیازی به دفاع از این احساسات ندارد و کمتر در معرض خشم قرار می‌گیرد. عدم تشخیص احساسات، موجب خشم فرزند می‌شود. از سوی دیگر، اگر احساسات و تجربه فرزندانتان را تخفیف داده باشید، خشم آنها افزایش می‌یابد زیرا آنها برای ایجاد و تأیید حس خودشان تلاش می‌کنند.

۲. با فرزندتان همدلی کنید
با گوش دادن به احساسات فرزندتان، فضای خشم فرزندتان را کنترل کنید. کودک به دنبال این است که اطرافیان با او همدلی کنند و به احساسات او توجه کنند. زمانی که شما عصبانیت او را می‌پذیرید باعث می‌شود او واکنش کمتری نشان دهد.

۳. بین احساسات و رفتار تفاوت قائل شوید
عصبانیت یک احساس عادی و سالم است، اما بسیاری از بچه‌ها برای درک تفاوت بین احساسات عصبانی و رفتار پرخاشگرانه به کمک نیاز دارند. به فرزند خود بیاموزید که احساسات خود را برچسب گذاری کند، بنابراین می‌تواند احساس خشم، ناامیدی و اضطراب را کلامی کند. به او بگویید “عصبانیت خوب است اما ضربه زدن درست نیست.” به او کمک کنید وقتی احساس عصبانیت می‌کند بتواند آن را کنترل کند. بعضی اوقات پرخاشگری کودکان ناشی از احساسات ناراحت کننده، مانند غم و اندوه یا خجالت است. به مرور در مورد احساسات او صحبت کنید کودک شما یاد می‌گیرد که احساسات خود را بهتر بشناسد.

همدلی با فرزند راهی برای پرخاشگری کودکان
پرخاشگری کودک زمانی بیشتر می‌شود که واکنش‌های احساسی به کمکش بیاید

۴. مهارت‌های مناسب را به او یاد دهید
بهترین راه برای درمان پرخاشگری کودک این است که به او آموزش دهید چگونه با عصبانیت مقابله کند. برای این کار به او نشان دهید که خودتان هنگام عصبانیت چگونه برخورد می‌کنید. اگر کودک ببیند که شما تعادل خود را از دست داده‌اید، او هم به احتمال زیاد همین کار را خواهد کرد. اما اگر ببیند با احساسات خود به گونه‌ای مهربان‌تر و ملایم‌تر کنار می‌آیید، او هم به همین نتیجه می‌رسد. اگرچه محافظت از فرزند در برابر مشکلات بسیار مهم است اما این نکته بسیار مهم است که به او نشان دهید چگونه با عصبانیت خود برخورد می‌کنید. به زمان‌هایی اشاره کنید که احساس ناامیدی می‌کنید بنابراین فرزند شما می‌فهمد که بزرگسالان هم گاهی اوقات عصبانی می‌شوند. یک جعبه را با وسایلی پر کنید که می‌تواند به او در آرامشش کمک کند مانند کتاب‌های رنگ آمیزی و مداد رنگی، لوسیونی که بوی خوب یا موسیقی آرامش بخش می‌دهد. درگیر کردن حواس او می‌تواند به آرامش ذهن و بدن او کمک کند. از وقت به عنوان ابزاری برای کمک به فرزند در ایجاد آرامش استفاده کنید. به او بیاموزید قبل از اینکه دچار مشکل شود می‌تواند خودش را نجات دهد. دور کردن او از اوضاع و گذراندن چند دقیقه بیرون از آن فضا می‌تواند به او کمک کند تا آرام شود.

۵. مهارت‌های حل مسئله را به فرزندان خود آموزش دهید
پرخاشگری کودکان زمانی بیشتر می‌شود که به جای اینکه مسئله را حل کنند، واکنش‌های احساسی به کمکشان بیاید. والدین می‌توانند به فرزندان خود آموزش دهند که چگونه با شناخت، تصدیق و برخورد مناسب به احساسات خود پاسخ دهند. همین کار باعث می‌شود کودکان به فکر راه حل‌های درست باشند.

۶. قوانین عصبانیت را تنظیم کنید
اکثر خانواده‌ها در مورد اینکه کدام رفتار قابل قبول است و کدام رفتار غیرقابل قبول نیست قوانین غیر رسمی خانوادگی دارند. برخی از خانواده‌ها به هیچ وجه اعتراض خود را به صورتی حرکتی نشان نمی‌دهند و صدای آنها بلند نمی‌شود، در حالی که خانواده‌های دیگر تحمل کمتری نسبت به چنین رفتارهایی دارند. قوانین کتبی در مورد خانوار ایجاد کنید که انتظارات شما را مشخص کند. برای کنترل پرخاشگری کودک به او بفهمانید که نمی‌تواند چیزی را پرت کند یا چیزی را بشکند یا به صورت کلامی داد و بیداد راه بیندازد.

۷. استانداردهای روشنی برای رفتار قابل قبول و غیر قابل قبول ایجاد کنید
این بدان معنی است که اگرچه ما اطمینان حاصل می‌کنیم که کودک ما احساس می‌کند ولی اجازه نمی‌دهیم که این احساسات به پذیرش رفتار بد تبدیل شود. اگر به کودک خود بگویید که رفتارهای او چه پیامدهایی خواهد داشت، فرزندان شما مطمئنا به قوانین احترام می‌گذارند.

۸. روش‌های آرام کردن کودک خود را یاد بگیرید
سعی کنید فرزندان خود را بشناسید و روش‌های کنترل پرخاشگری کودکان خود را بدانید. این تکنیک‌ها نه تنها مسیرهای عصبی را تغییر می‌دهند بلکه بر کنترل کردن خشم نیز تاثیر می‌گذارند. عادت‌های فرزند خود را بدانید، مثلا اگر کودک شما قبل از عصبانیت نفس نفس می‌زند، در این حالت او را آرام کنید تا منجر به پرخاشگری او نشود.

درمان پرخاشگری کودکان
کودکان برای درک تفاوت بین احساسات عصبانی و رفتار پرخاشگرانه به کمک نیاز دارند

۹. مهارت‌های مقابله سالم را آموزش دهید
کودکان باید برای مقابله با خشم، راه‌های مناسب را بدانند. به جای اینکه مدام به او بگویید “به برادرتان ضربه نزنید”، توضیح دهید که وقتی احساس ناامیدی کرد چه کاری می‌تواند انجام دهد. بگویید “دفعه دیگر از روش مناسب‌تری استفاده کند” یا “وقتی عصبانی شدید از او دور شوید”. همچنین می‌توانید از او بپرسید “به جای ضربه زدن چه کار دیگری می‌توانید انجام دهید؟” برای کمک به کنترل پرخاشگری کودکان در شناسایی استراتژی‌هایی درست به او کمک کنید. ممکن است یک موقعیت آرامش‌بخش ایجاد کنید که او هنگام ناراحتی بتواند از آن استفاده کند.

۱۰. سعی نکنید احساسات کودکتان را به هماهنگی برسانید
به احساساتی که کودکتان تجربه می‌کند اهمیت دهید. به عنوان مثال اگر فرزند شما صدمه می‌بیند و گریه می‌کند، هرگز به آنها نگویید: “گریه نکنید.” به جای آن، تجربه فرزندتان را معتبر بدانید و بگویید: “من می‌دانم که صدمه دیده‌ای و این باعث می‌شود گریه کنی.” این باعث می‌شود فرزند دیده شود و خشم او کنترل شود.

۱۱. در صورت لزوم پاداش‌های خوب ارائه دهید
هنگامی که او قوانین را رعایت می‌کند پاداش‌های مثبتی به فرزند خود ارائه داد. پیامدهای مثبت، مانند سیستم پاداش یا سیستم اقتصاد می‌تواند کودک را به استفاده از مهارت‌های مدیریت خشم در هنگام ناراحتی ترغیب کند.

نکته: این طبیعی است که بچه‌ها برای مدیریت و کنترل عصبانیت خود تلاش کنند. اما با راهنمایی شما باید مهارت فرزندتان بهبود پیدا کند. اگر فرزند شما تلاش می‌کند تا عصبانیت خود را تحت کنترل داشته باشد یا به نظر می‌رسد عصبانیت وی رو به وخامت گذاشته است و نمی‌تواند آن را کنترل کند ممکن است به کمک یک نیروی حرفه‌ای نیاز داشته باشید. یک فرد حرفه‌ای آموزش دیده می‌تواند هرگونه مشکل اساسی در زمینه سلامت روان را حل کند و راهنمایی خوبی ارائه دهد.

منبع: child anger management

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.