اقداماتی برای مبارزه با حسادت در کودکان

قبل از اینکه با حس حسادت فرزند خود برخورد کنید مطمئن شوید که شما نسبت به خواهر و برادر، دوستان، همسایگان یا هر شخص دیگری حسود نیستید. اگر حس حسادت را در خودتان حذف نکنید، نمی توانید برای از بین بردن حس حسادت در کودکان خود موثر باشید. در اینجا راه هایی برای اداره کردن حس حسادت در کودکان وجود دارد:

مبارزه با حسادت در کودکان

۱. تبدیل حس حسادت به امید:
دادن انرژی های مثبت به کودک یک راه عالی برای کمک به کاهش احساسات منفی است و باعث غنی سازی و اهداف مثبت در کودک می شود. به عنوان مثال، اگر فرزندتان غمگین باشد زیرا دوستش نمره خوب دریافت کرده است، او را تشویق کنید و برای مطالعه بیشتر و کسب نمرات بهتر به او انگیزه بیشتری بدهید. هنگامی که فرزند شما برای تحصیل تلاش می کند، کاری کنید که تمرکز او در جهت درست هدایت شود.

۲. گوش دادن به حرف های کودک:
در بیشتر موارد حسادت کودک ریشۀ درونی دارد و یک مسئله خاص یا یک نگرانی باعث چنین رفتارهایی می شود. با فرزندتان صحبت کنید و از او بپرسید که چرا او نسبت به یک شخص خاص حسادت می کند و سپس به حرف های او گوش دهید. ممکن است فرزند شما دارای عزت نفس پایین و عدم اعتماد به نفس باشد، همچنین ممکن است به اندازه کافی به ویژگی های مثبت خود مطمئن نباشد و همین حسادت او را نسبت به شخص دیگری تحریک می کند.

۳. خواندن داستان های کلاسیک:
داستان های کلاسیک و قصه ها حامل پیام های اخلاقی زیادی هستند. در ساعت های خواب کودک برای او داستان بخوانید و در مورد ویژگی هایی مانند مفید بودن، مراقبت و داشتن اهداف خوب در ذهن صحبت کنید. این کار به کودک شما کمک می کند که درک کند حسادت کردن کار درستی نیست.

مبارزه با حسادت در کودکان
دادن انرژی های مثبت به کودک یک راه عالی برای کمک به کاهش احساسات منفی و مبارزه با حسادت در کودکان است

۴. عشق ورزی به کودک:
ما نمی گوییم شما بچه خود را دوست ندارید، اما تأکید ما بر این است که کودک در تمام دوران کودکی نیاز به عشق و محبت دارد. مهم نیست که دلیل آن چیست، اما والدین با عشق و مراقبت از کودک می توانند مشکلات را حل کنند و آنها را سریع تر به راه راست هدایت کنند.

۵. مقایسه نکردن کودک با اطرافیان:
عملکرد یک فرزند را با دیگران مقایسه نکنید زیرا این کار باعث می شود کودک فکر کند او را نادیده می گیرید. این مقایسه ها باعث می شود کودکان فکر کنند که “شما او را کمتر از دیگران دوست دارید” یا “دیگران بهتر از او هستند”.

۶. تقویت قدرت منحصر به فرد کودک:
هر کودکی دوست دارد والدینش در مورد نقاط مثبت او صحبت کنند. صحبت کردن در مورد آن ویژگی خاص، اعتماد به نفس کودک را افزایش می دهد.

۷. تقویت همکاری و پشتیبانی کودکان:
این راه یکی از ساده ترین راه هایی است که باعث می شود فرزندان حسادت را کنار بگذارند. به آن ها آموزش دهید که لحظاتی را برای به اشتراک گذاشتن، کمک و همکاری با یکدیگر اختصاص دهند. این رفتارها باعث می شود آن ها کنار هم قرار بگیرند و حس حسادت آن ها کمتر شود.

منبع: Fighting jealousy in children

مطالب مرتبط:
راه های مدیریت کردن حسادت فرزندان

کودک و وابستگی های او

چهار گام تا مهار حسادت

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.