نقش والدین در تربیت فرزندان

نقش والدین در تربیت فرزندان بسیار مهم است و خانواده نخستین کانونی است که فرزندان در آن رشد می کنند و تربیت می شوند، از دشوارترین وظایف والدین تربیت فرزند است. کارهایی که شما انجام می دهید و انجام نمی دهید، کلماتی که شما می گویید و نمی گویید، احساساتی که بیان می کنید و نمی کنید همه در افزایش اعتماد به نفس کودکتان نقش دارد.

مروری بر نقش والدین در تربیت فرزندان

۱. عشق را بپذیرید و نشان دهید
ما می دانیم که فرزندتان را دوست دارید، اما آیا فرزند شما نیز می داند؟ آیا همانطور که فرزندتان هست او را قبول دارید؟ به او و انتخاب های او احترام می گذارید؟ کودک شما نیاز دارد که او را دوست بدارید و او را صرف نظر از نقاط قوت و ضعفش بپذیرید، عشق بی قید و شرط پایه ای است که کودک شما به آن نیاز دارد تا به یک انسان قابل اعتماد تبدیل شود. مهمتر از همه، به یاد داشته باشید که به فرزند خود احترام بگذارید.

۲. بر نقاط قوت تمرکز، و با نقاط ضعف مقابله کنید
هیچ کس کامل نیست، از جمله کودکان. برای بالا بردن اعتماد به نفس کودک، نباید بیش از حد به کاستی های او توجه کنید. پدر و مادر در توسعه کودک و ایجاد احساس قدرت در فرزندان نقش مهمی دارند. اگر فرزند شما به علت عملکرد ضعیف تحصیلی، عدم موفقیت در ورزش و … احساس ناامیدی دارد با او در مورد موفقیت صحبت کنید. این به این معنی نیست که شما باید اشتباهات او را نادیده بگیرید. بلکه باید به او کمک کنید تا از اشتباهاتش درس بگیرد و بر موفقیت های خود تمرکز کند.

وظیفه خانواده در تربیت فرزندان
یک روش کارآمد برای ایجاد اعتماد به نفس در کودکان، دادن مسئولیت به آنهاست

۳. محافظت نکنید
این طبیعی است که والدین از فرزندان خود محافظت کنند. شما هر کاری انجام می دهید تا فرزندتان را از احساس ناامیدی، صدمه زدن یا شکست نجات دهید. اما اگر هر بار خودتان، کودک را نجات دهید مانع از توسعه مهارت های حل مسئله توسط کودک می شوید. در حال حاضر کمک کردن می تواند یک ایده خوب باشد، اما به طور عمده، اجازه دهید کودک برای حل مشکلاتش، خودش به تنهایی تلاش کند.

۴. اجازه دهید آنها تصمیم بگیرند
تصمیم گیری یک مهارت حیاتی و مهم است که کودکان باید آن را یاد بگیرند. تصمیم گیری باعث تقویت ذهن کودکان می شود، زیرا آنها توانایی انتخاب چیزی را دارند. برای اینکه انتخاب را برای آنها آسان کنید، با دادن دو گزینه از آنها بخواهید که آنچه را که فکر می کنند بهترین است انتخاب کنند. با اجازه دادن به بچه ها در انتخاب های سالم، به آنها آموزش دهید تا مسئولیت تصمیمات خود را بپذیرند. مثلا اجازه دهید لباس هایشان را خودشان انتخاب کنند یا خودشان تصمیم بگیرند که موهایشان بلند باشد یا کوتاه.

۵. مهارت های ویژه او را تشویق کنید
بچه ها دارای مهارت های خاصی هستند. بعضی ها عاشق رقص و موسیقی هستند، در حالی که بعضی ها به هنر علاقه دارند. پیدا کردن استعدادهای ویژه یا علاقه کودک باعث توسعه آن ها می شود. اگر پسر یا دخترتان نقاش باشد، می توانید آنها را به کلاس هنر بفرستید. اگر آنها ورزش دوست دارند، می توانید آنها را تشویق کنید که در تیم بسکتبال مدرسه یا تیم فوتبال ثبت نام کنند.

نقش پدر و مادر در خانواده
تصمیم گیری یک مهارت حیاتی و مهم است که کودکان باید آن را یاد بگیرند

۶. به آن ها مسئولیت دهید
یک روش کارآمد برای ایجاد اعتماد به نفس در کودکان، دادن مسئولیت به آنهاست و درک این واقعیت که آن ها می توانند چیزی را با موفقیت انجام دهند. وقتی کاری را بدون هیچ گونه مبارزه ای انجام می دهید، ذهن شما این کار را تمام شده می داند و برای کار دیگری آماده می شود. بنابراین، چیزهای ساده و کوچک را به فرزندتان محول کنید و بگذارید او انجام دهد و در مقابل از او تشکر کنید.

۷. زمانی که کار شایسته می کنند، آن ها را ستایش کنید
هنگامی که او کار اشتباهی انجام می دهد، کودک را تربیت کنید. اما وقتی فرزند شما کار درستی انجام می دهد، او را تشویق کنید. ما نمی گوییم اگر کودک هر کار کوچکی کرد از او تشکر کنید، اما اگر کودک برای کاری تلاش کرد و آن را به دست آورد از او قدردانی کنید.

منبع: The role of parents in raising children

مطالب مرتبط:
نکاتی درباره تربیت کودک و تامین نیازهای روحی او

وظیفه اصلی تربیت کودک برعهده کیست؟

روش های تربیتی کودکان از نگاه کارشناسان

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.