آیا لیزر موهای زائد صورت برای تیروئید ضرر دارد؟

امروزه لیزر و امواج لیزیک در بسیاری از مصارف خانگی، شغلی و همچنین زیبایی به کار میرود؛ از چاپگرهای لیزری گرفته تا مصارف پزشکی، کلینیک‌های زیبایی، مخابرات و حتی اسلحه‌های لیزری. اما آنچه که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است استفاده از انواع لیزرها با اهداف زیبایی همچون درمان پرمویی و از بین بردن دائمی موهای زائد بدن و تاثیرات مثبت و منفی است که می‌تواند بر روی بدن داشته باشد. در کنار این کاربردها عده‌ای بیان می‌کنند که لیزر و امواج آن سرطان‌زا بوده و یا در دراز مدت عامل بروز یا تشدید بیماری‌های مختلفی از جمله سرطان است. آنچه که امروزه دغدغه بسیاری از افراد شده است؛ استفاده یا عدم استفاده از لیزر در موزدایی است. ما در این مقاله قصد داریم به تعریف لیزر، طول موج الکترومغناطیسی آن و استفاده از آن در شرایط وجود بیماری تیروئید فعال پرداخته و ازاین منظر به آن نگاهی بیندازیم و به این سوال پاسخ دهیم که آیا لیزر موهای زائد صورت برای تیروئید ضرر دارد؟

لیزر چیست و چگونه کار می‌کند؟
ماهیت لیزر نور است و هیچ گونه تفاوتی با نورهای معمولی که ما می‌شناسیم از جمله نور لامپ ندارد. اما نور یک لیزر می‌تواند با نور لامپ در طول موج، شدت و قدرت متفاوت باشد. پرتوهای لیزر ویژگی‌ها و خصوصیاتی دارند که نور لامپ فاقد آن است؛ از جمله این که نور لامپ شامل همه رنگ‌هاست و پهنای فرکانسی بیشتری داشته و در همه جهات پخش میشود، در حالی که نور لیزر بی‌رنگ و اغلب تک رنگ و به رنگ سبز و آبی و گاهاً قرمز است و نور آن اغلب یک مسیر مستقیمی را طی می‌کند و گستره وسیعی ندارد. اغلب مردم واژه لیزر را شنیده‌اند اما دقیقا نمی‌دانند لیزر چیست و چگونه کار می‌کند. لیزر موهای زائد یکی از آسانترین روش‌های رفع موهای زائد بدن است و با طول موج کوتاهی که به موهای زائد می‌تاباند منجر به نابودی فولیکول‌های مو شده و نهایتا موجب از بین رفتن آن‌ها می‌گردد. از این نوع لیزر با به کارگیری تکنولوژی نور گرمایی در نقاط مختلف بدن استفاده می‌کنند.

لیزر موهای زائد صورت و تاثیر آن بر غده تیروئید
لیزر موهای زائد صورت هیچ گونه ضرری بر روی غده تیروئید فعال فرد ندارد

رشد موهای زائد و تیروئید
تیروئید غده پروانه‌ای شکل در پایین حنجره و بالای استخوان ترقوه است، این غده در تمامی افراد سالم وجود داشته و موادی به نام هورمون تولید و به داخل خون ترشح می‌کند؛ اما بیان ارتباط این غده در رشد موها به ویژه موهای زائد نواحی مختلف بدن از جمله صورت بسیار پیچیده است. رشد بی رویه موهای بدن به این دلیل است که تعادل هورمونی به هم ریخته و مشکلی در تیروئید وجود دارد، در این ‌گونه موارد به جای راه ‌حل‌های دم دستی که اغلب نتیجه بخش نبوده و یا نتایج طولانی مدت ندارند مانند لیزر موهای زائد، باید به دنبال درمان اصولی و پزشکی آن بود. اصولاً کم کاری یا پرکاری تیروئید خود عامل رشد بی‌رویه موهای زائد بدن نبوده بلکه مصرف داروهایی که جهت درمان این عارضه تجویز می‌گردد و در واقع داروهای تنظیم هورمونی تیروئیدی هستند که عامل رشد بی رویه موهای زائد هستند.

لیزر موهای زائد صورت و تاثیر آن بر غده تیروئید

لیزر موهای زائد به وسیله دستگاه الکساندرایت در کلینیک‌های پزشکی و زیر نظر متخصصان پوست و مو و زیبایی صورت می‌گیرد و در واقع یک دستگاه الکترومغناطیسی با طول موج‌های کوتاه است که به صورت پالسی، به سرعت در یک ثانیه به فولیکول‌های مو و به صورت نقطه‌ای تابیده می‌شود، هیچ گونه ضرری تاکنون از این امواج بر روی غده تیروئید فعال فرد گزارش نشده است و آنچه که تقریباً تمامی پزشکان در آن اتفاق نظر دارند این است که به هیچ عنوان این طول موج‌های کوتاه نمی‌توانند اثری بر روی عملکرد غده تیروئید فعال و غیر فعال فرد داشته باشند و تقریباً هیچ دستگاه لیزری با طول موج بسیار بالا وجود ندارد که آن قدر قدرت داشته باشد که بتواند در لایه‌های دِرم نفوذ کند و به غده تیروئید برسد زیرا غده تیروئید یک اندام درونی است و لیزر تنها می‌تواند با طول موج کوتاهی که دارد تا فولیکول‌های مو نفوذ کنند که یک لایه سطحی در زیر پوست هستند و به هیچ عنوان نمی‌تواند از پوست عبور کند. بنابراین لیزر نمی‌تواند به غده تیروئید یا هر اندام درونی دیگری صدمه زده و یا تعادل هورمونی در آنها را بر هم زند تنها عارضه‌ای که ممکن است لیزرها در پوست صورت و یا سایر نقاط بدن پس از عمل موزدایی ایجاد کنند اندکی تورم و قرمزی و در برخی افراد با پوست‌های حساس اگزما است، که پس از مدت کوتاهی با درمان‌های دارویی و انواع کرم‌های تجویزی رفع می‌شود. بنابراین لیزرها در هر نوعی که باشند نمی‌توانند منجر به ایجاد سرطان و یا بر هم زدن تعادل هورمونی در غده‌های تیروئید و عملکرد این غده در بدن شوند.

منبع: is laser hair removal safe for thyroid

مطالب مرتبط:
آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می‌شود؟

لیزر موهای سفید چانه

معرفی لیزر خانگی تریا پریسیژن

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.