طرز نگهداری خاویار در یخچال

خاویار در واقع یکی از لوکس‌ترین غذاهای جهان است، با این حال به غذای سلاطین و اقشار پردرآمد دنیا معروف شده است. اصطلاح خاویار به هر نوع تخم ماهی اطلاق نمی‌شود و تنها به تخم تعداد کمی از خانواده ماهی‌های مخصوص خاویار گفته می‌شود. تخم‌ها قبل از لقاح از این گونه خاص ماهیان خاویاری ماده گرفته می‌شوند و سپس با نمک جهت تقویت طعم، مزه و همچنین افزایش ماندگاری محصول نهایی نمک اندود می‌گردند و در نهایت ترکیب نمک غیرمصرفی و تخم ماهی خاویاری به عنوان خاویار در جهان به فروش می‌رسد. در این مطلب طرز نگهداری خاویار در یخچال را بیان می‌کنیم.

تاریخچه خاویار

اگرچه انسان‌های نخستین تا قبل از شناسایی تخم ماهی خاویار و ارزش والای آن در قرون اخیر، از تخم انواع ماهی‌ها و همچنین ماهی خاویار استفاده می‌کردند اما کلمه خاویار تا قبل از قرن چهارم وجود نداشت و دانشمند یونانی ارسطو در قرن چهارم قبل از میلاد خاویار را به عنوان تخم ماهی خاویاری به جهانیان معرفی کرد و در ایران نیز از زمان صفویان تجار ایرانی خاویار را از روسیه برای شاه صفوی سوغات می‌آوردند و آن را “هویار” یا کیک قدرت و کیک انرژی می‌نامیدند.

امروزه و در بیشتر مناطق دنیا تخم ماهیان خاویاری باید از گونه‌های مناسب و با کیفیت ماهیان خاویاری تهیه شده و به درستی نیز فرآوری و پردازش می‌گردند تا خاویار نهایی خاویار پر کیفیت‌تری شده و خواص بیشتری داشته باشد. به طور کلی حدود ۲۷ گونه ماهی خاویاری وجود دارد که از این تعداد فقط حدود ۱۰ تا ۱۲ گونه مختلف از نظر تجاری ماهیگیری در صنعت آبخیزداری و ماهیگیری برای گرفتن تخم خاویار پرورش داده می‌شوند.

طرز شستن خاویار
بهترین راه نگهداری خاویار نگهداری محصول در یخچال و در دمای انجماد است

انواع ماهیان خاویاری برای ساخت تخم خاویار و فروش آن به طور سنتی گونه‌های بزرگتر و پر سن و سال‌تری هستند زیرا این گونه ماهیان خاویاری تخم ایده‌آل‌تر و با کیفیت‌تری دارند. ماهیان خاویار در جهان انواع مختلفی همچون ماهی خاویار بلوگا و ماهی خاویار کالوگا، ماهی خاویار سفید، سرخ، خاویار استرویا روسیه، خاویار سیبری، خاویار سروگا، خاویار هاکل بک یا شالنوز و ماهیان خاویاری ایرانی همچون خاویار آدریاتیک، آمور و خاویار مخصوص ایرانی هستند.

خاویار چگونه ساخته می‌شود

خاویار و تخم سایر ماهیان ابتدا باید از ماهی خاویار جدا شود و سپس با دقت بالایی تمیز شده و نمک اندود گردد و تا قبل از پیر و کهنه شدن تخم‌ها با کیفیت بالا بسته بندی و درجه بندی کیفی شود و به سبد مصرف کنندگان منتقل گردد. در یک مزرعه پرورش ماهی خاویاری هنگامی که ماهی خاویار به طور کامل بزرگ شده باشد؛ دو روش برای تخم گیری آن وجود دارد: روش کلاسیک که روش شایع در برداشت تخم است و روش نوین. در روش کلاسیک یا روش سنتی کیسه نگهداری تخم به طور کامل از بدن ماهی خاویاری جدا شده و برداشته می‌شود سپس تخم‌ها غربال شده و از غشای کیسه جدا می‌گردند. اما در روش نوین بدون کشتن ماهی خاویاری با روش‌های خاصی که حاصل پیشرفت‌های پزشکی هستند با کمک دستگاه‌های دقیق و امروزی تخم ماهی بدون آسیب رسیدن به خود ماهی از بدن استخراج شده، شسته شده و غربال می‌شوند و سپس در بسته‌بندی خاصی و در دمای انجماد ذخیره می‌گردند.

تاریخ مصرف خاویار
در صورتی که خاویار را منجمد کنید عمر مفید آن تا حدود یک سال افزایش پیدا می‌کند

بهترین روش نگهداری خاویار قبل و بعد از باز شدن بسته بندی آن

“بهترین راه نگهداری خاویار نگهداری محصول در یخچال و در دمای انجماد است”. هنگامی که خاویاری تهیه می‌کنید و قصد دارید تا مدت‌های طولانی از آن نگهداری کرده و همه محصول را به یکباره مصرف نکنید؛ برای جلوگیری از خراب شدن آن باید حتماً ظرف حاوی خاویار را در جای بسیار خنک و در دمای یخچال نگهداری کنید. هرچه دمای نگهداری از خاویار پایین‌تر باشد کیفیت خاویار بالاتر شده و خواص آن حفظ می‌شود.

خاویار قابل فاسد شدن است و برای حفظ آن برای مدت زمان متوسط ۴ تا ۶ هفته، نیاز به دمای سرد و همچنین حداقل قرار گیری در دمای محیط و در معرض هوا است. بهترین راه برای حفظ کیفیت خاویار در نهایت این است که تا زمان مصرف آن را بدون استفاده و حداقل امکان بدون باز کردن پلمپ آن در یخچال نگهداری کنید، زیرا پلمپ بودن و هوا نکشیدن درب ظرف برای جلوگیری از نفوذ آلودگی بسیار مهم است. خاویار ماده خامی است که به راحتی آلودگی می‌پذیرد و طعم و مزه آن تغییر کرده و در نهایت فاسد می‌گردد. تهیه ظروف کوچک‌تر حاوی خاویار در نهایت گزینه بهتری برای مصرف شخصی شما خواهد بود. باقیمانده خاویار مصرفی شما باید حتما در یخچال و در دمای ۵ تا منفی ۵ درجه نگهداری شود و برای محدود کردن قرار گیری آن در معرض هوای محیط در حین ذخیره مجدد خاویار درب ظرف باید محکم بسته شود. توصیه ما به شما استفاده از کوزه‌های خمره‌ای شکل شیشه‌ای و پیچ‌دار و یا دارای زوار نازک پلاستیکی در محل درب آن است تا هوا به درون شیشه نفوذ نکند و یا اینکه اگر چنین شیشه‌ای را در اختیار ندارید؛ پس از ضدعفونی کردن شیشه‌های خالی باقی مانده ترشیجات و یا ظروف شیشه‌ای مرباجات درب آنها را با یک تکه نایلون پلاستیکی قبل از بستن درب پوشش دهید. حفظ محیط خلاء اولین اقدام وضروری‌ترین کار جهت نگهداری خاویار و حفظ خواص و تازگی آن است. به طور کلی دمای یخچال و فریزر بهترین دما برای حفظ خاویار است.

نگهداری خاویار در یخچال
هرچه دمای نگهداری از خاویار پایین‌تر باشد کیفیت و خواص آن حفظ می‌شود
آیا می توان خاویار را در فریزر و در دمای انجماد نگهداری کرد؟

بله؛ می‌توانید خاویار را منجمد کرده تا عمر مفید آن تا حدود یک سال افزایش پیدا کند با این حال خاویار کمی عطر و طعم خاویار ابتدایی را از دست خواهد داد و پس از ذوب شدن یخ آن بافت نرم‌تری پیدا می‌کند و تکرار این یخ زدن و ذوب شدن باعث نرم شدن تدریج بافت خاویار و تغییر طعم و مزه آن می‌گردد.

منبع: best way to store caviar

caviar information

مطالب مرتبط:
آیا اشپل همان خاویار است و تفاوت خاویار با اشپل ماهی

خاصیت خاویار و نحوه مصرف آن

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 نظر
  1. عاطفه معصومی می‌گوید

    سلام از مطالبتون لذت بردم
    من برای یکی از اشنایان خارج از کشور خاویار بردم، خیلی تعریف کرد
    گفتم تجربم رو با شما هم به اشتراک بذارم
    بنده از سایت خرید کردم
    بسته بندی و کیفیت خاویارهاشون بسیار عالی و مرغوب بود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.