نحوه تمیز کردن انواع سماور

بسیاری از خانواده‌ها از سماور به جای کتری استفاده می‌کنند، این وسیله یک فضای غیر رسمی به جمع می‌دهد و طبق برخی گفته‌ها طعم چای را هم خوشمزه‌تر می‌کند. قبل از تمیز کردن سماور سال ساخت و موادی که از آن ساخته شده را بررسی کنید. اگر سماور شما قدیمی است، به احتمال زیاد از مس یا برنج ساخته شده است. شاید گران باشد و در نظر شما ممکن است جزء عتیقه‌جات به نظر برسد پس با دقت به مهر سازنده و سال ساخت آن توجه کنید. هر سماور باید هرازگاهی تمیز شود تا چای خوش طعم و عطری در آن درست شود اما چگونه میتوان این کار را درست انجام داد؟ به هر حال، برخی از ابزارها می‌توانند به محصول آسیب برسانند یا بی‌اثر باشد. چگونه سماور را در خانه تمیز کنیم؟ ادامه مطلب را دنبال کنید.

تمیز کردن انواع سماور

سماور برنجی

یک تکه پارچه نرم و نخی برداشته و کمی آمونیاک به آن بمالید. سطح سماور برنجی را پاک کنید تمام خاک آن باید از بین برود. در جاهایی که به سختی قابل دسترسی است، به جای پارچه از برس استفاده کنید. از اسید اگزالیک اغلب برای تمیز کردن سماورهای برنجی استفاده می‌شود. می‌توانید آن را از فروشگاه‌های سخت افزار خریداری کنید. ۲۰۰ میلی‌لیتر از محصول را در یک سطل آب اضافه کنید و مایع را به سطح خارجی سماور بمالید بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند، سپس با آب روان بشویید. همچنین می‌توانید روی یک سطح مرطوب، کمی جوش شیرین بریزید و آن را با حرکت دورانی مالش دهید، زیاد نمالید زیرا ممکن است باعث خراش محصول شود.
نوشابه را به مدت یک الی دو دقیقه بگذارید، سپس آن را بشویید و سماور را خشک کنید.

روش براق کردن بدنه سماور
برای تمیز کردن سماور در قسمت‌های مساوی نمک، سرکه و آرد را مخلوط کنید
سماور مسی

برای تمیز کردن سماور در قسمت‌های مساوی نمک، سرکه و آرد را مخلوط کنید، مواد را کاملا مخلوط کنید تا خمیر غلیظ شود. محصول به دست آمده را به سطح سماور بمالید و با یک پارچه نرم آن را براق کنید.
اسید سیتریک در تمیز کردن مس بسیار عالی است. می‌توانید از عصاره لیمو یا کنسانتره معمولی (که در فروشگاه‌ها فروخته می‌شود) استفاده کنید. سطح سماور را با محصول بمالید و بگذارید ۵ دقیقه بماند سپس با اسفنج ظرفشویی یا پارچه‌ای نرم بمالید بعد از این، دوباره اسید سیتریک را روی نقاط صعب العبور مسواک بزنید و همه چیز را بشویید.
یک سماور مسی را می‌توان به راحتی با سرکه تمیز کرد. یک پارچه نخی را در آن خیس کنید و محصول را از خارج پاک کنید سپس آن را با آب روان بشویید و براق کنید.
تمیز کردن داخل سماور در خانه کار سختی نیست به شرطی که خیلی کثیف نباشد. تمیز نگه داشتن ظروف کار سختی نیست کافی است مرتبا آن را با مواد شوینده پاک کنید و برای مدت طولانی آب را در آن نگه ندارید. برای جلوگیری از رسوبات آهک، هفته‌ای یک بار سماور را بجوشانید.

از بین بردن رسوب ضخیم سماور
قبل از تمیز کردن سماور سال ساخت و موادی که از آن ساخته شده را بررسی کنید

با استفاده منظم داخل سماور جرم تشکیل می‌شود که به طور محسوسی طعم آب را خراب می‌کند. برای خلاص شدن از آن چند راهکار وجود دارد:
پوست سیب زمینی را داخل سماور قرار داده و آب جوش را روی آن بریزید. وقتی آب خنک شد، آن را تمیز کنید و همین کار را دو بار دیگر تکرار کنید. سپس داخل آن را با جوش شیرین بمالید. برای این کار بهتر است از برس نرم استفاده کنید بقیه محصول را بشویید و آب را در سماور چندین بار بشویید.
آب جوش را در سماور ریخته و اسید ادیپیک یا سوسینیک اسید را به میزان ۵۰ گرم در هر لیتر آب ریخته و بگذارید سه ساعت بماند سپس تخلیه کنید و سه بار دیگر این کار را تکرار کنید. بعد از تمیز شدن سماور داخل آن را از آب جوش پر کرده و دو الی سه بار بجوشانید.
میتوان سرکه را جایگزین اسید سیتریک کرد. برای این کار، یک بسته اسید سیتریک را در آب رقیق کنید، در یک سماور ریخته، بجوشانید و بگذارید ۱۲ ساعت بماند بعد آن را شسته و سماور را تمیز کنید.
اگر محصول دارای جرم کمی است، لازم است یک کیلوگرم پوست سیب زمینی را در یک سماور بجوشانید و پس از چند ساعت، آن را تمیز کرده، آب آن را تخلیه کرده و محصول را با یک اسفنج ساده بشویید.
اگر دیواره‌های سماور تمیز است و جرم زیادی ندارد، کافی است محصول را با مواد شوینده و برس کاملا تمیز کنید.

منبع: Cleaning the samovar

مطالب مرتبط:
سماور گازی چه مارکی خوبه؟

بهترین مارک کتری و قوری ترکیه

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.