علت پوسیدگی دندان از ریشه

پوسیدگی دندان که به آن حفره یا سوراخ نیز گفته می‌شود هنگامی اتفاق می‌افتد که باکتری‌های موجود در دهان اسید ایجاد می‌کنند و سپس دندان‌های شما را می‌خورند. پوسیدگی دندان درمان نشده ممکن است باعث عفونت، درد شدید و از دست دادن دندان شود. روند پوسیدگی با آسیب غیر قابل توجه به مینای دندان آغاز می‌شود و سپس به طور مرتب به لایه‌های عمیق دندان پیشرفت می‌کند و در نهایت منجر به پالپ می‌شود. پالپ دندان بافت همبندی است که از عاج حمایت می‌نماید و حاوی رگ‌های خونی و اعصاب بسیار حساس است. در واقع پوسیدگی دندان، نرم شدن مینای دندان است و به آسیب ساختار دندان ناشی از اسیدهایی گفته می‌شود که در هنگام تجزیه قند در دهان باکتری‌هایی ایجاد می‌کنند. اگر از دست دادن مینای دندان درمان نشود در نهایت می‌تواند یک حفره یا سوراخ در دندان ایجاد کند. بدون درمان، این سوراخ‌ها با گذشت زمان بزرگتر می‌شوند و حتی ممکن است کل دندان را از بین ببرند. اگر دچار حساسیت لثه هستید، اسیدهای پلاک می‌توانند به عاج حمله کرده و باعث ایجاد حفره ریشه شوند. در نتیجه اعصاب دندان‌ها در معرض دید قرار می‌گیرند و ممکن است هنگام خوردن یا نوشیدن احساس درد کنید. اگر در نزدیکی ریشه دندان خود احساس درد می‌کنید، به احتمال زیاد نوعی پوسیدگی دندان دارید و باید با یک متخصص دندانپزشکی مشورت کنید. در ادامه به علت پوسیدگی دندان اشاره میکنیم:

۱۰ علت علت پوسیدگی دندان از ریشه عبارتند از:

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان

بهداشت دهان و دندان شامل مسواک زدن منظم دندان‌ها، کشیدن منظم نخ دندان، مسواک زدن زبان و استفاده از دهان‌شویه است. شما باید حداقل دو بار در روز – صبح و شب – مسواک بزنید، اما مسواک زدن بعد از هر وعده غذایی ایده‌آل است. فراموش نکنید که حداقل دو دقیقه مسواک بزنید. در حین مسواک زدن به ساعت نگاه کنید و اطمینان حاصل کنید که به مدت دو دقیقه مسواک می‌زنید. بهداشت نامناسب دهان و دندان در نهایت منجر به پوسیدگی دندان می‌شود. پوسیدگی دندان به دلیل بهداشت نامناسب دهان قابل اجتناب است.

شکاف عمیق دندان‌ها و مشکلات مینای دندان

افرادی که دارای مشکل مینای دندان و شکاف عمیق دندان‌ها هستند به احتمال زیاد با پوسیدگی دندان مواجه هستند. دلیل این امر این است که شکاف‌های عمیق باعث رشد آسان باکتری‌ها و پلاک‌ها می‌شود. از مهر و موم‌های دندان به طور معمول برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در بیماران مبتلا به شکاف دندان عمیق استفاده می‌شود. درزگیر دندان فقط برای دندان‌های بدون عفونت و برای جلوگیری از پوسیدگی دندان موثر است. درزگیر مینای دندان یک لایه محافظ است که برای کاهش پوسیدگی دندان روی دندان‌های جویدنی (مولرها) اعمال می‌شود.

علت پوسیدگی دندان از ریشه
غذاهای شیرین بهترین دوست باکتری‌های موجود در دهان شما هستند
تغذیه نامناسب

پرهیز از غذاهایی که دارای مقدار زیادی قند، کربوهیدرات و اسید هستند بهترین راه جلوگیری از پوسیدگی دندان است. خوردن یک رژیم غذایی سالم (که شامل غذاهای سالم و پرهیز از نوشیدنی‌های اسیدی قندی باشد) راهی برای مقابله با پوسیدگی دندان است.

غذاهای قندی

غذاهای شیرین بهترین دوست باکتری‌های موجود در دهان شما هستند. باکتری‌های موجود در دهان به معنای واقعی کلمه از غذاهای شیرین تغذیه می‌کنند و سپس شروع به پوشاندن دندان‌ها با اسید آسیب رسان می‌کنند. همه این‌ها ممکن است در عرض چند ثانیه اتفاق بیفتد و فقط در طی یک وعده چندین بار اتفاق بیفتد، به همین دلیل توصیه می‌شود بعد از هر وعده دندان‌هایتان را مسواک بزنید تا اسید از بین برود. وقتی به غذاهای شیرین فکر می‌کنید، به احتمال زیاد به “آب نبات” و مواردی از این دست فکر می‌کنید، در حالی که در واقع غذاهای زیادی وجود دارند که حاوی “قندهای پنهان” هستند. بنابراین مراقب باشید و همیشه مراقب قندهای مخفی باشید. به یاد داشته باشید، نوشیدنی‌های شیرین مانند آب‌میوه به اندازه نوشابه به دندان‌های شما آسیب می‌رسانند.

غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی

وقتی افراد به “غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی” فکر می‌کنند بیشتر به “نوشابه” فکر می‌کنند در حالی که بسیاری از غذاهای رایج مصرفی روزانه حاوی اسید هستند. به طرز تکان دهنده‌ای حتی غذاهایی مانند ماهی و نان حاوی اسید هستند. البته، نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه و همچنین آب میوه همه عوامل اسیدی هستند که باعث پوسیدگی دندان می‌شوند. برخلاف روشی که باکتری‌ها از غذاهای شیرین تغذیه می‌کنند تا بتوانند اسید را در دندان‌ها قرار دهند، غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی بلافاصله با اسید خود به مینای دندان آسیب می‌رسانند.

مشکلات خشکی دهان

با توجه به این واقعیت که بزاق به مهار رشد پلاک کمک می‌کند افرادی که دچار بیماری خشکی دهان هستند احتمالاً دچار مشکلات دندانی می‌شوند که منجر به پوسیدگی دندان می‌شود. خشکی دهان ممکن است به دلیل داروهای تجویز شده باشد، ممکن است ژنتیکی باشد یا ممکن است ناشی از بیماری‌های پزشکی مانند دیابت باشد. یک دندانپزشک هوشیار از نزدیک با بیمار کار خواهد کرد تا از پوسیدگی دندان یا پوسیدگی بیشتر دندان به دلیل خشکی دهان جلوگیری کند.

علت پوسیدگی دندان از ریشه
دلایل زیادی باعث پوسیدگی دندان از ریشه می‌شود که یکی از آن‌ها افزایش سن است
ساییدگی دندان

بسیاری از افراد دندان‌های خود را خرد می‌کنند و حتی نمی‌دانند که این کار را انجام می‌دهند. تراش دندان معمولاً هنگامی رخ می‌دهد که افراد در خواب هستند یا تحت فشار روانی زیادی قرار دارند. تراش دندان به دلیل از بین بردن لایه خارجی مینای دندان منجر به پوسیدگی دندان می‌شود. با استفاده از “محافظ دندان” که به عنوان “محافظ شبانه” نیز شناخته می‌شود و با کاهش استرس می‌توان از آسیاب دندان محافظت کرد.

ژنتیک

اغلب اوقات، به لطف ژنتیک، بسیاری از افراد با پوسیدگی دندان روبرو می‌شوند. همانطور که رنگ چشم و مو را از خانواده به ارث می‌برید، شکاف دندان‌های عمیق و مینای دندان را نیز به ارث می‌برید که منجر به حفره می‌شود.

سن

دلایل زیادی باعث افزایش حفره‌ها می‌شود که یکی از آن‌ها افزایش سن است، اما برخی از آنها شامل داروهای تجویز شده رایج هستند که باعث خشکی دهان وخرابی لثه می‌شوند.

اجتناب از دندانپزشک

در آخر اجتناب از مراجعه به دندانپزشک برای دندان‌های شما مفید نیست و در نهایت منجر به پوسیدگی دندان در آینده می‌شود. اگر از دندانپزشک می‌ترسید، این کار را نکنید. دندانپزشک اینجاست تا به شما کمک کند. در حالت ایده آل شما باید هر شش ماه برای تمیز کردن معمول و معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید. در طی معاینه در دندانپزشکی، دندانپزشک دهان شما را مشاهده کرده و علائم پوسیدگی دندان را معاینه می‌کند. اگر علائم پوسیدگی دندان وجود داشته باشد، دندانپزشک به سرعت در زمینه درمان مشکلات و همچنین اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در آینده عمل می‌کند.

منبع: causes tooth decay

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.