عوامل بیش فعالی و راه حل هایی برای محافظت از آن

آیا خانه شما باعث بروز علائم ADHD (بیش فعالی و نقص توجه) در کودک می شود؟

شاید شما هم جعبه دارو ها را قفل می کنید، چاقو های آشپزخانه را دور از دسترس قرار می دهید و از محصولات طبیعی برای شوینده های خانه استفاده می کنید و تصور می کنید که خانه ای امن برای کودکانتان فراهم کرده اید، آیا این تصور درست است؟

تحقیقات اخیر نشان می دهد که شامپوی بچه، اسباب بازی، لوازم باغچه و حتی برخی خوراکی ها باعث افزایش احتمال کودک به بیماری ADD/ADHD (اختلال بیش فعالی و کمبود توجه) می شود. در ادامه به بررسی عوامل ADD کمین کرده در خانه می پردازیم و راه حل های ساده ای برای محافظت از آن پیشنهاد می کنیم.

محصولات بهداشتی کودکان
عامل: فتالات

موجود در: شامپوی بچه، لوسیون و پودرها (کرم پوشک بچه و دستمال مرطوب کننده کودک معمولاً حاوی فتالات است.)

عملکرد: فتالات نوعی از مواد شیمیایی مورد استفاده در لوازم آرایشی و بهداشتی فردی است. قرار گرفتن در معرض فتالات ممکن است باعث نقص مادرزادی کودک، آسم و مشکلات باروری مرتبط باشد، همچنین کودکانی که بیش تر در معرض فتالات هستند علائم ADHD بیشتری بروز می دهند.

راه حل: استفاده DBP دی بوتیل فتالات، DMP دی متیل فتالات و DEP دی اتیل فتالات را متوقف کنید و از محصولات بدون رایحه استفاده کنید. رایحه، خود نوع دیگری از مواد شیمیایی حاوی فتالات است.

رنگ روی دیوار:
عامل: سرب

موجود در: کندن، لایه برداری و خراشیدن رنگ حاوی سرب در داخل یا خارج خانه، غبار خانه و خاک بیرون که حاوی ذرات سرب هستند.

عملکرد: ۲ تحقیق اخیر ارتباطی بین میزان سرب موجود در خون کودک و بروز علائم ADD/ADHD (علائمی مانند بیش فعالی، عملکرد بدون فکر، بی توجهی) را نشان داده. در یک مطاله میزان سرب ایمن در بدن ۱.۱۰ تشخیص داده شده، قرار گرفتن در معرض سرب به میزان بسیار کم نیز مضر خواهد بود.

راه حل: اگر رنگ دیوار حاوی سرب باشد، اجازه دهید متخصصین رنگ های سربی آن را آزمایش کنند. پاک کردن هر گونه پوسته یا تراشه رنگ دیوار، تعمیر یا رنگ کردن ترک ها و گردگیری، خطر قرار گرفتن در معرض سرب را کاهش می دهد.

مواد غیر ارگانیک:
عامل: آفت کش های ارگانوسفر

موجود در: محصولات غیر ارگانیک (سموم رایج)

عملکرد: ارگانوسفر ها نوعی آفت کش هستند که به شکل گسترده ای در دوره رشد محصول استفاده می شوند. یک تحقیق در سال ۲۰۰۹ نشان داد احتمال بروز ADHD در کودکانی که میزان سموم ارگانوسفر در بدنشان بالاست تقریباً ۲ برابر خواهد بود. خوردن غذاهای حاوی سموم دفع آفات از علل اصلی قرار گرفتن کودکان و نوزادان در معرض سموم است.

راه حل: در حد امکان از محصولات ارگانیک استفاده کنید، آفت کش های مرتیط با ADHD در میوه و سیزیجات بسیار بیشتر است، پیش از خوردن، میوه و سبزیجات را بقدر کافی، به منظور کاهش میزان آفت کش ها، شستشو دهید.

اسباب بازی های نرم پلاستیکی:
عامل: فتالات

موجود در: فنجان های کوچک مخصوص کودکان ، عروسک هایی که برای دندان درد کودک به جای پستونک استفاده می شود، عروسک های پلاستیکی، اردک های پلاستیکی، کتاب های نرم و سایر مواد نرم پلاستیکی نرم و قابل انعطاف.

عملکرد: مطالعات نشان می دهد که اسباب بازی های ساخته شده از پلاستیک حاوی فتالات بوده و با جویدن و مکیدن آنها توسط کودکان این سموم وارد بدن آنها خواهد شد. تحقیقات اخیر رابطه ای بین افزایش علائم ADD/ADHD و قرار گرفتن در معرض فتالات را در کودکان نشان می دهد. فتالات همچنین باعث نقص کودک هنگام تولد و مشکلات جدی هورمونی به ویژه در پسر ها می شود.

راه حل: اسباب بازی های کودکانتان را با مدل های جدید و بدون فتالات، جایگزین کنید یا به دنبال اسباب بازی های چوبی قدیمی و دست دوم باشید. فنجان های مخصوص کودکان و اسباب بازی های جویدنی را فقط با نشان (بدون فتالات) تهیه کنید.

شیرینی ها و غذا های فرآوری شده:
عامل: رنگ های خوراکی و نگه دارنده ها

موجود در: آب نبات های مخلوط در کیک، رویه های خامه ای در کیک و شیرینی، نوشیدنی ها با طعم میوه و بسیاری دیگر از غذا های فرآوری شده.

عملکرد: در تحقیق انجام شده سال ۲۰۰۷ در بریتانیا، کودکانی که از نوشیدنی های حاوی نگه دارنده و رنگ های خوراکی استفاده کرده اند، به شکل معنی داری علائم بیش تری از بیش فعالی و بی توجهی (علائم شایع ADD) را نسبت به کودکانی بروز می دهند که نوشیدنی های بدون مواد افزودنی مصرف کرده اند.

راه حل: مواد خوراکی فرآوری شده میزان بالاتری رنگ خوراکی و نگه دارنده در خود دارند. خوراک خانواده خود را عمدتاً از مواد غیر فرآوری شده تأمین نمایید. خوراکی هایی مانند: میوه، سبزیجات، شیر بدون چربی، آجیل و پروتئین. برچسب های تغذیه ای را مطالعه کنید و از مصرف موادی که حاوی رنگ قرمز شماره ی ۴۰ و زرد شماره ۵ هستند خودداری کنید.

آب شهری:
عامل: لوله های سربی، سرب های لحیم کاری شده در لوله کشی ها، شیرآبهایی که از جنس برنج هستند.

موجود در: آب شرب

عملکرد: مغز و سیستم عصبی در کودکان در حال رشد بوده و در معرض سرب آسیب پذیر تر است. تحقیقات اخیر نشان می دهد میزان بسیار کم سرب نیز می تواند باعث علائم ADD (بیش فعالی، رفتار های بدون فکر و بی توجهی) شود.

راه حل: بر اساس گفته ی سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا EPA‌ در خانه های قدیمی بیش تر از لوله ها لوازم و لحیم کاری های سربی استفاده شده. اما در خانه های جدید میزان سرب مصرفی در لوله ها حداکثر ۸٪ است. شیر های آب برنج یا کروم اندود شده نیز مخرب است. اگر فکر می کنید که لوله های به کار رفته در خانه ی شما از جنس سرب است برای بررسی بیشتر با اداره ی بهداشت یا سازمان آب منطقه تماس بگیرید.

اسپری های حشره کش و از بین برنده ی علف های هرز:
عامل: آفت کش های ارگانوسفر

موجود در: اسپری های حشره کش، علف کش ها، از بین برنده موریانه.

عملکرد: بسیار مشابه آفت کش های رایج در محصولات کشاورزی، باغداری ها و محصولات خانگی است که حاوی ارگانوسفر می باشد. ارگانوسفر ها به سیستم عصبی حشرات حمله می کنند. محققان معتقدند آفات بر روی مواد شیمیایی مربوط به افزایش ADD/ADHD در مغز انسان نیز تأثیر گذار است.

راه حل: EPA استفاده بسیاری از آفت کش های مسکونی را ممنوع کرده، اما هنوز از علف کش ها و اسپری ضد حشره حاوی ارگانوسفر استفاده می شود. از مصرف این محصولات خودداری کنید به خصوص اگر کودکانی دارید که بیرون از خانه بازی می کنند. به دنبال جایگزین های طبیعی باشید و قبل از خوردن محصولات باغ، آنها را به خوبی شستشو دهید.

استعمال دخانیات:
عامل: قرار گرفتن در معرض نیکوتین در زمان بارداری

موجود در: دود سیگار

عملکرد: یک تحقیق در سال ۲۰۰۷ در سوئد نشان می دهد که کودکانی که پیش از تولد در معرض نیکوتین بوده اند به صورت ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری ADD/ADHD بوده و احتمال بروز این بیماری در آنان بیش تر است.

راه حل: در زمان بارداری سیگار نکشید و در معرض دود سیگار دیگران قرار نگیرید. سیگار کشیدن، شما و نوزادتان را دچار مشکلات سلامتی بسیاری می کند. احتمال تولد زودرس، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIPS) و احتمال ابتلا به عفونت های تنفسی را نیز افزایش می دهد. سیگار را ترک کنید و خانه را از دود سیگار پاک کنید، اجازه ندهید مهمان ها یا همسرتان در خانه سیگار بکشند و در رستوران ها و کافه ها و مکان های دیگر از قرار گرفتن در معرض دود سیگار اجتناب کنید.

منبع: مجله پزشکی مادر

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. […] عوامل بیش فعالی و راه حل هایی برای محافظت از آن […]

  2. […] عوامل بیش فعالی و راه حل هایی برای محافظت از آن […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.