با کودکان بیش فعال چگونه رفتار کنیم؟

اگر فکر می‌کنید کودکتان ممکن است بیش فعالی داشته باشد بهتر است برای تشخیص حرفه‌ای به پزشک مراجعه کنید، در صورت تشخیص کودک به بیش فعالی متخصصان بهداشت با شما همکاری می‌کنند تا یک برنامه مدیریت رفتاری تهیه کنید. برنامه‌های مدیریت رفتاری معمولاً شامل رفتار، مهارت‌های اجتماعی و استراتژی‌های آموزشی است، آنها همچنین ممکن است شامل دارو نیز باشند. این نکته بسیار مهم است که به کودکان مبتلا به بیش فعال ADHD کمک کنید تا استقلال خود را افزایش دهند و یاد بگیرند که رفتار خود را مدیریت کنند. مراقبت از خود بخش مهمی در مدیریت بیش فعالی کودک شماست.

کنار آمدن با یک کودک بیش فعال می‌تواند سخت باشد. کودک بیش فعال ممکن است ناپایدار به نظر برسد و با انرژی بی‌حدوحصر از یک فعالیت به یک فعالیت دیگر مشغول شود، همچنین ممکن است در گوش دادن یا پیروی از دستورالعمل‌ها مشکل داشته باشد. او ممکن است در مدرسه عملکرد ضعیفی داشته باشد، نمرات غیر قابل قبولی کسب کند و از خود مشکلات رفتاری نشان دهد. اگرچه پاسخ صحیحی برای رسیدگی به کودکان بیش فعال وجود ندارد اما رعایت چند نکته می‌تواند تحمل کنار آمدن با کودک بیش فعال را کمی آسان کند.

رفتار درست با کودکان بیش فعال

موضوعات مهم را انتخاب کنید

بهتر است تصمیم بگیرید کدام موضوعات ارزش جنگیدن را دارد. کودک بیش فعال بچه بدی نیست بلکه بیش فعالی ناشی از یک اختلال روانشناختی است که به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه مشهور است. این مشکلی در قسمت شیمی مغز است که بر توانایی مغز در انتقال اطلاعات بین سلول‌های مغز تأثیر می‌گذارد. بنابراین روی موضوعاتی تمرکز کنید که واقعاً مهم هستند و برای آن‌ها تمام تلاش خود را به کار گیرد.

رفتار با کودکان بیش فعال
تحسین برای کودکان بیش فعال بسیار مهم است؛ زیرا معمولاً آنها به‌ ندرت تحسین می‌شوند

دستورالعمل‌های پیچیده را کنار بگذارید

برای کودک مبتلا به ADHD دشوار است که یک لیست طولانی از دستورالعمل‌ها را دنبال کند و آن‌ها را به خاطر بسپارد. درعوض کار را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کنید. اصرار کنید کودک هنگام توضیح دادن مسائل به چشمان شما نگاه کند و اطلاعات را به صورت نکات کوچک و قابل هضم ارائه دهد. از کودک بخواهید هر مرحله را تکرار کند. نوشتن دستورالعمل‌ها همچنین به کودک کمک می‌کند تا راحت‌تر از آن‌ها پیروی کند. یک لیست گام به گام به کودک بیش فعال اجازه می‌دهد تا هر بار روی یک قدم کوچک تمرکز کند. او می‌تواند برای یادآوری خاطرات و نکات گفته شده به این لیست مراجعه کند.

قوانین و روال روزانه ایجاد کنید

بسیاری از والدین ترجیح می‌دهند خانه‌ای راحت و بدون قوانین داشته باشند. این سبک آرام فرزندپروری ممکن است برای بسیاری از کودکان خوب عمل کند، با این وجود کودکان بیش فعال در محیط‌های نامشخص دچار مشکل می‌شوند. اگر با یک کودک بیش فعال زندگی می‌کنید توصیه می‌کنیم خانه را به روشی روشن و منظم نگه دارید. به این ترتیب کودک می‌فهمد هر روز چه انتظاری از او دارند. در واقع باید قوانین ثابتی وجود داشته باشد که کودکان بیش فعال بتوانند آنها را درک و اجرا کنند. قوانین رفتاری در خانواده را ساده و واضح بیان کنید. قوانین را روی کاغذی بنویسید و آن را در جایی، مقابل دید کودک قرار دهید.

حواس پرتی را به حداقل برسانید

نکته‌ای که اکثر مردم هرگز متوجه آن نمی‌شوند این است که حواس کودکان بیش فعال را پرت کنند. بنابراین کارهایی که نیاز به تمرکز دارند مانند انجام تکالیف در خانه، باید در اتاقی انجام شود که حداقل حواس پرتی را ایجاد کند. کودک را در مکانی راحت و دور از پنجره‌ها و درها بنشانید. به او اجازه حرکت دهید اما اجازه ندهید حواس او به چیزهای دیگر پرت شود. مطمئن باشید که کودک می‌فهمد که مجازات نمی‌شود. برای ایجاد آرامش یک فضای کاری گرم و جذاب ایجاد کنید. به کودک بگویید برای کمک به تمرکز و تشویق مشارکت وی باید فضایی ایجاد شود که در آن احساس راحتی کند.

کنترل بچه های بیش فعال
کودک بیش فعال ممکن است ناپایدار به نظر برسد و با انرژی بی‌حدوحصر از یک فعالیت به یک فعالیت دیگر مشغول شود

از هدیه دادن و پاداش استفاده کنید

تحسین برای کودکان بیش فعال بسیار مهم است؛ زیرا معمولاً آنها به‌ ندرت تحسین می‌شوند. هر زمان کودک کاری را با موفقیت انجام داد او را ستایش کنید و به او پاداش دهید. همچنین با اختصاص دادن کارهایی که منجر به جایزه می‌شود مانند پختن کلوچه به او اجازه دهید که به خود پاداش دهد.

به کودک کمک کنید لیست کارهایش را انجام دهد

نوشتن لیستی از مسئولیت‌های کودک می‌تواند به استقلال کودک کمک کند. یک لیست مکتوب همچنین به کودک یک مرجع بصری می‌دهد تا وقتی حواس او پرت می‌شود یا کار خود را فراموش می‌کند، از آن استفاده کند. به کودک بیاموزید هر زمان که حوصله‌اش سر رفت یا مطمئن نیست که باید چه کاری انجام دهد به لیست مراجعه کند. کودک را به دلیل عدم تکمیل لیست کارهایش در مدت زمان مشخص مجازات نکنید. به کودک این آزادی را بدهید که وظایف خود را به هر ترتیب و بدون اینکه از بالا شروع کند و پایین بیاورد، انجام دهد.

اطلاعات خود را افزایش دهید

تا آنجا که می‌توانید در مورد مشکل فرزند خود اطلاعات کسب کنید. هرگونه جزوه یا مطالب آموزشی را بخوانید و هضم کنید. به خاطر داشته باشید که اطلاعات موجود در اینترنت همیشه قابل اعتماد نیستند، برای کسب اطلاعات به منابع معتبر رجوع کنید. اجازه ندهید که خودتان به تنهایی در مورد درمان فرزند خود تصمیم‌گیری کنید، حتما از نظرات کارشناسان و متخصصان استفاده کنید. کنار آمدن با یک کودک بیش فعال مجموعه‌ای منحصر به فرد از چالش‌ها به شمار می‌رود. با این حال رعایت چند نکته می‌تواند تحمل مشکلات را آسان کند. با ارائه اطلاعات و نوشتن مطالب به کودک خود کمک کنید تا تمرکز کند. نظم برقرار کنید و افرادی که با کودک شما تعامل دارند تشویق کنید تا همین کار را انجام دهند. به این ترتیب می‌توانید موفقیت‌های کودک خود را به حداکثر برسانید و در عین حال رفتارهای منفی او را به حداقل برسانید.

نحوه برخورد معلم با کودک بیش فعال
با فرزندتان با ملایمت و در عین حال صادقانه درباره چالش‌ها و نحوه تغییر دادن خود صحبت کنید

مهارت‌های ارتباطی را با کودکان بیش فعال تمرین کنید

با فرزندتان با ملایمت و در عین حال صادقانه درباره چالش‌ها و نحوه تغییر دادن خود صحبت کنید. حالت‌های مختلف موقعیت‌های اجتماعی را با کودک خود بازی کنید. نقش‌ها را با یکدیگر عوض کنید و سعی نمایید این بازی برای او سرگرم‌کننده باشد. در انتخاب هم‌بازی برای کودکتان دقت کنید و کسانی را انتخاب نمایید که با او هم‌زبان هستند و از مهارت‌هایِ فیزیکی برخوردارند.

ابتدا با پزشک خود مشورت کنید

این کار بسیار مفید است که با خواندن و صحبت با دوستان اطلاعات بهداشتی خود را افزایش دهید اما همیشه قبل از اقدام پزشکی یا تغییر روال سلامتی کودک با پزشک خود مشورت کنید.

در استفاده از دارو خیلی عجله نکنید

در دنیای پردغدغه امروز کنار آمدن با یک کودک بیش فعال ممکن است شما را به استفاده از دارو بکشاند. درست است که برخی از داروها می‌توانند به تعادل شیمیایی مغز کودکان بیش فعال کمک کنند. با این حال داروها عوارض جانبی بسیاری دارند و نباید گزینه پیش فرض باشند. اگر روش‌های اصلاح رفتار در طی یک دوره زمانی موثر واقع نشوند پس شما و پزشک کودک باید با هم مشورت کنید تا در مورد مصرف دارو تصمیم بگیرید. اما این باید آخرین گزینه باشد تا انتخاب اول.

منبع: hyperactive child

مطالب مرتبط: درمان بیش فعالی کودکان در طب سنتی

عوامل بیش فعالی و راه حل هایی برای محافظت از آن

تقویت مثبت در کودکان بیش فعال

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.