سندرم درد ناگهانی (راز درد آور)

گاهی اتفاق می افتد که والدین، نوزاد را صحیح و سالم در رختخواب میگذارند و فردا صبح او را مرده میابند. معمولا هیچ هشدار یا علامتی اجازه نمیدهد که این فاجعه پیش بینی شود. تنها بلایی که سر نوزاد می آید این است که از نفس کشیدن باز میماند. این پدیده، که سندرم مرگ ناگهانی نامیده شده، مهم ترین علت مرگ نوزادان شیرخوار پس از اولین ماه زندگی آنهاست. در ایالت کبک کانادا، سندرم مرگ ناگهانی، دو در هزار نوزادان را در بر میگیرد. به نظر میرسد که این سندرم، پسر بچه ها را بیشتر از دختر بچه ها در بر میگیرد. به علاوه، سندرم مرگ ناگهانی مخصوصا نوزادانی را به کام مرگ میکشد که در هنگام تولد کمبود وزن داشته و قبلا اختلال های تنفسی نشان داده اند. به طور کلی، مرگ های غیر منتظره ی که علت های آنها با کالبد شناسی معلوم نمیشود، در این طبقه جای میگیرند.

مرگ ناگهانی نوزاد، اغلب لرای پدر و مادر اضطراب شدیدی به وجود می آورد، زیرا خود را مسئول میدانندو متقابلا یکدیگر را محکوم میکنند که بچه را به حال خود رها کرده، موجب خفگی او شده اند. با این همه، مرگ نوزاد معمولا بر اثر بسته شدن راه تنفس با ملحفه یا پتو یا سایر بی توجهی از طرف والدین نیست. در واقع، به نظر میرسد که سندرم مرگ ناگهانی میتواند علت های زیادی داشته باشد. برای تبیین علل مرگ، فرضیه های زیادی ارائه شده است.

طبق یکی از این فرضیه ها، عالت این نوع مرگ، قطع تنفس هنگام خواب است. در حالت سندرم مرگ ناگهانی، تنفس خود به خود از سر گرفته نمیشودو در نتیجه مرگ به همراه می آورد. در سالهای ۱۹۸۰ ، برخی متخصصان توصیه کرده اند که والدین از وسیله ای استفاده کنند که وقتی تنفس بچه بیش از ۲۰ ثانیه قطع میشود، زنگی را به صدا در می آورد. به رغم استفاده از این وسایل و افزایش دقت والدین، اثر سندرم مرگ ناگهانی کاهش نیافته و فرضیه قطع تنفس در هنگام خواب از اعتبار افتاده است.

در برخی موارد، به نظر میرسد که عفونت میکروبی یا ویروسی موجب مرگ ناگهانی میشود. نوزادانی که زکام دارند، ظاهرا آمادگی بیشتری دارند که در معرض سندرم مرگ ناگهانی قرار گیرند. با وجود این، چون پژوهشگران، شاخصهای لازم برای تشخیص نوزادان آسیب پذیر را ندارند، به نظریه های رشد مغزی روی آورده اند. بر اساس این نظریه ها، برخی مراکز مغزی زودتر از بقیه رشد میکنند و این امر، در (( برنامه ریزی)) تنفس، اختلال لحظه ای به وجود می آورد. در حال حاضر، عصب شناسان شاخص هایی را مطالعه میکنند که بر اساس آنها، سندرم مرگ ناگهانی به نقص کوچکی در مدارهای ساقه مغز، که آهنگ تنفس و ضربان های قلب به هنگام خواب را بر عهده دارند، نسبت داده خواهد شد.

پژوهشگران دیگر معتقدند که سندرم مرگ ناگهانی بر اثر حساسیت به ماده بتا- گلوبولین (beta-globuline) ماده ای که در شیر گاو وجود دارد، پیش می آید. و بلاخره، برخی دیگر از پژوهشگران، درباره نقص ارثی در عملکرد سوخت و ساز، اختلال های دستگاه ایمنی، فاسد شدن سلول های مغزی و نابهنجاری غده صنوبری، که ریتم های شبانه روزی را کنترل دارد، تحقیق میکنند. متاسفانه، پیشرفت هایی که درک سندرم مرگ ناگهانی را ممکن سازد، بسیار کند پیش میرود.

با این همه متخصصان بهداشت، به منظور کاهش تلفات به منظور سندرم مرگ ناگهانی، برای والدین چند توصیه دارند:

– نوزاد را به پهلو یا به پشت روی یک تشک سفت بخوابانند

– در محل حضور نوزاد سیگار نکشند

– نوزاد را زیاد گرم نکنند

– او را با شیر مادر تغذیه کنند

منبع: کتاب روانشناسی رشد

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.