کم خوابی چه عوارضی بر پوست دارد؟

کم‌خوابی یا بی‌خوابی از جمله مشکلات رایج میان انسان‌ها در دوران معاصر است. دل‌مشغولی‌های بیش از حد انسان‌ها، آن‌ها را دچار کم‌خوابی می‌کند که این موضوع می‌تواند از نظر جسمی و روانی اثرات مخربی بر سلامت افراد کم‌خواب یا دیرخواب بگذارد. در اثر کمبود خواب سلول‌ها و بافت‌ها نمی‌توانند خود را ترمیم کنند پس سلول‌ها و بافت‌های پوست هم جدای از این قاعده نیستند و نمی‌توانند خود را ترمیم کنند! خوابیدن به اندازه برای سلامت و تندرستی بدن بسیار مفید است و از طرفی به درخشندگی و شفافیت پوست هم کمک می‌کند. بنابراین اگر می‌خواهید پوستی زیبا و شفاف داشته باشید و پوستتان دچار پیری زودرس نشود به خواب شبانه‌تان اهمیت دهید و به اندازه بخوابید.

چرا استراحت شب برای پوست مفید است؟

هورمون‌های رشد، فقط در شب ها فعال‌اند، یعنی زمانی که بدن در حال استراحت است. هنگامی که شما در زمان مناسب و برای مدت کافی نخوابید، هورمون‌های رشد به سختی کار خود را انجام خواهند داد. و به این دلیل که پوست، بزرگ ترین اندام بدن شماست، وقتی خودتان را از خواب کافی شبانه محروم کنید، بزرگ ترین بازنده هم پوستتان خواهد بود!

اگر کمی دقت کنید کرم‌های شب، دقیقا بر اساس همین واقعیت کار می‌کنند. در طول خواب شما، کرم شب به عمیق‌ترین نقطه‌ی پوستتان رسیده و سلول‌های پوست شما را با مواد مغذی مورد نیاز تغذیه می‌کند که باعث تاثیرات ضد پیری خواهد شد.

بنابراین چه معادله‌ای بین خواب و جوانی برقرار است؟ خیلی ساده‌ست خانم‌ها! وقتی که خوب بخوابید، هورمون رشد سلول‌های مرده‌ی پوست را برایتان با سلول‌های جدید جایگزین می‌کند که درخششی طبیعی خواهد داشت!

خواب چطور سلامت پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

محققان دریافته‌اند که سلول‌های پوست در طول شب و به هنگام خواب بازسازی می‌شوند. بنابراین چنانچه شب‌ها کمتر از ۷ ساعت می‌خوابید فرصت لازم را به پوستتان نمی‌دهید تا خود را از آسیب‌های محیطی بازسازی کند. در هنگامی که خوابید، بدن شما کلاژن می‌سازد. کلاژن پوست را جوان و سالم نشان می‌دهد. در اواخر ۲۰ سالگی و اوایل ۳۰ سالگی، تولید کلاژن در بدن کاهش می‌یابد. از آنجایی که تولید کلاژن بشدت به فرآیند‌های تنظیم ایمنی بدن که در شب اتفاق می‌افتند وابسته است، کمبود خواب تولید کلاژن را بسیار تحت تأثیر قرار می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهند دوره‌های طولانی کم خوابی و بی‌خوابی موجب شکستن بافت بیرونی و محافظ پوست نیز می‌شود. علاوه بر این، کمبود خواب خود موجب افزایش میزان استرس در بدن می‌شود که برای سلامت پوست مضر است. بنابراین کمبود خواب باعث پیر شدن زودرس پوست می‌شود.

گودی زیر چشم:

همه می‌دانند کسانی که با چشم‌های متورم و قرمز در اطراف راه میروند احتمالا در شب قبل به خوبی نخوابیده اند. این تیرگی در زیر چشم‌ها زمانی رخ می‌دهد که رگ‌های خونی زیر چشم گسترش می‌یابد و نتیجه مستقیم کم خوابی است.

تورم زیر چشم:

تورم زیر چشم و گودی زیر چشم، دست در دست یکدیگر دارند، اگرچه آن‌ها کاملا شبیه هم نیستند. تورم زیر چشم تنها به علت کمبود خواب نیست و می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد. تورم زیر چشم معمولاً زمانی رخ می‌دهد که پوست زیر چشم گود می‌رود و متورم میشود و اغلب در نتیجه وجود مایعات اضافی در بدن ایجاد می شوند.

چشمان قرمز:

از کمبود خواب چشم‌ها قرمز می‌شوند. شبیه گودی زیر چشم که در بالا ذکر شد به دلیل گسترش رگ‌های خونی است.

جوش زدن:

اگر مستعد ابتلا به آکنه هستید به علت خواب شبانه ضعیف خطر بیشتری برای جوش زدن دارید. یک بار دیگر مقصر واقعی استرس است که می‌تواند در هر سنی باعث بروز جوش شود.

چین و چروک:

کمبود خواب اغلب همرا با کاهش کلاژن و تضعیف قابلیت ارتجاعی پوست همراه است. به این معنی که پوست چروکیده،سفت و سخت، باعث افسوس خوردن و نگرانی می‌شود. محققان موسسه کارولینسکا در سوئد خاطر نشان کردند که شرکت کنندگان در تحقیق روی خواب پس از چند شب بی خوابی ناراحت شدند.

مطالب مرتبط:
تأثیر ورزش در سلامت پوست بدن

راهکارهایی آسان برای کاهش قرمزی پوست

چگونه پوست خود را در خانه پاکسازی کنید؟

نکاتی برای مراقبت از پوست‌ های مختلط

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 نظرات
  1. […] مبتلا به بی‌خوابی به دلیل کم خوابی در شب تمایل دارند در طول روز بخوابند که اغلب منجر به […]

  2. […] کم خوابی چه عوارضی بر پوست دارد؟ […]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.