بی خوابی شبانه نشانه چیست؟

بی خوابی شبانه یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند به طوری که از هر سه نفر یک نفر از بی خوابی رنج می برد و از هر ۱۰ نفر یک نفر بی خوابی مزمن را تجربه می کند. علت های مختلفی باعث بی خوابی شبانه می شوند که در مطلب زیر به آن ها اشاره شده است:

علت بی خوابی شبانه

۱. اتاق به اندازه کافی تاریک نیست
در حالت مطلوب، نباید هیچ چراغی در اتاق خواب روشن باشد، حتی تلویزیون یا هر وسیله الکترونیکی دیگر نیز روشن نباشد. هنگامی که چشم در معرض نور قرار می گیرد، تولید ملاتونین کاهش می یابد و مغز فکر می کند باید از خواب بیدار شود. ملاتونین هورمونی است که توسط غده پینه آل آزاد می شود و موجب خواب آلودگی و کاهش درجه حرارت بدن می شود. نورهایی که از طریق دستگاه های الکترونیکی منتشر می شود، بسیار ضرر دارند زیرا انعکاس نور خورشید را تقلید می کنند.

۲. دیر وقت ورزش می کنید
اگر حدود سه ساعت قبل از خواب ورزش می کنید، متابولیسم بدن بیش از حد تحریک می شود، ضربان قلب افزایش پیدا می کند و موجب بی حوصلگی و بیداری مکرر شبانه می شود. سعی کنید صبح یا بعدازظهر ورزش کنید تا خواب راحت تری داشته باشید.

۳. دیر وقت الکل می نوشید
بعضی افراد الکل را به عنوان یک القا کننده خواب در نظر می گیرند، در حالیکه الکل با خواب راحت تداخل پیدا می کند و باعث می شود صبح روز بعد احساس خستگی بیشتری داشته باشید.

۴. دمای اتاق بالاست
بدن و مغز زمانی به خواب می روند که دمای بدن کم باشد. اگر اتاق خیلی گرم باشد، روند خنک کردن خنثی می شود. داشتن یک فن در اتاق ایدۀ خوبی است زیرا بدن را خنک نگه می دارد و به خواب راحت کمک می کند. دقت داشته باشید دمای اتاق نباید بیش از حد سرد باشد، زیرا این امر هم باعث بی خوابی می شود.

علت بی خوابی شبانه
از هر سه نفر یک نفر از بی خوابی شبانه رنج می برد و از هر ۱۰ نفر یک نفر بی خوابی مزمن را تجربه می کند

۵. اثرات کافئین هنوز در سیستم بدن وجود دارد
اثرات کافئین معمولا چند ساعت بعد از نوشیدن از بین می روند، به همین دلیل افرادی که در آخر وقت قهوه می نوشند با بی خوابی شبانه رو برو می شوند. اگر قصد دارید قهوه بخورید، بهتر است آن را زود بنوشید.

۶. به ساعت نگاه می کنید
اگر در طول شب مدام به ساعت خود نگاه می کنید، بهتر است ساعت را بچرخانید تا با آن روبرو نشوید. هنگامی که در طول شب مدام به ساعت خود نگاه می کنید، تمرین ریتم های روزانه را به روش اشتباه آموزش می دهید.

۷. به تماشای تلویزیون مشغول می شوید
این بدترین دلیل برای بی خوابی است. زیرا تماشای تلویزیون، فعالیت مغزی را تحریک می کند و به مغز دستور می دهد از خواب بیدار شود. اگر هدف شما واقعا خواب باشد با این کار دقیقا مخالف آنچه می خواهید اتفاق می افتد.

۸. تلاش می کنید در اواسط شب مشکلتان را حل کنید
اگر در طول شب مدام به حل کردن مشکلات خود فکر می کنید بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که فکر کردن به آن را متوقف کنید و افکار خود را به چیزهای دیگر تحریک کنید.

۹. نزدیک به زمان خواب پروتئین زیادی مصرف می کنید
پروتئین برای هضم به انرژی زیادی نیاز دارد و این باعث می شود دستگاه گوارش در هنگام خواب دچار مشکل شود. بهتر است یک میان وعده کربوهیدرات سبک داشته باشید.

۱۰. قبل از خواب سیگار می کشید
سیگاری ها گمان می کنند با سیگار کشیدن احساس آرامش می کنند، اما این یک ترفند عصبی است. در حقیقت، نیکوتین محرک است. هنگامی که قبل از خواب سیگار می کشید، می توانید چندین بار از خواب بیدار شوید.

مطالب مرتبط:
عوارض دیر خوابیدن بر سلامتی بدن

کم خوابی چه عوارضی بر پوست دارد؟

بی خوابی انعکاس افسردگی و اضطراب

علت به خواب رفتن انگشتان دست و راه‌های درمان آن

روش های سریع به خواب رفتن و تکنیک‌های خواب سریع

منبع: The cause of insomnia at night

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.