راهنمایی برای درک بهتر روانشناسی کودک

یک مطالعه توسط دکتر برندا فولینگ، مدیر و استاد پژوهشی دانشگاه میشیگان، نشان داد که شخصیت کودکان به طور مستقیم تحت تأثیر میزان زمانی است که والدین برای تربیت آن ها وقت می گذرانند. از این رو بسیار مهم است که والدین در مورد جنبه های مختلف روانشناسی کودک و توسعه کودک آموزش لازم را ببیند تا بتوانند به طور معناداری نسبت به رشد احساسی و ذهنی کودک کمک کنند. در اینجا چند راهنمایی اولیه برای روانشناسی کودک وجود دارد که به شما کمک خواهد کرد بچه ها را بهتر درک کنید:

راهنمای اولیه برای روانشناسی کودک

۱. رفتارهای او را نظارت کنید
یکی از ساده ترین و در عین حال موثر ترین شیوه های یادگیری در مورد روانشناسی کودک این است که به علائق او اهمیت دهید. هنگام خوردن، خوابیدن و بازی کردن کارهای او را در نظر بگیرید و با علائق او آشنا شوید. به یاد داشته باشید که فرزند شما منحصر به فرد است و ممکن است شخصیتی داشته باشد که با دیگران متفاوت باشد، پس از مقایسه فرزندتان با سایر کودکان اجتناب کنید. این کار نه تنها استرس را به والدین اضافه می کند، بلکه باعث می شود کودک احساس ناامنی کند.

چند سوال از خودتان بپرسید که می تواند به شما در درک روانشناسی کودکان کمک کند.

کودک چه چیزی را بیشتر دوست دارد؟
اگر بخواهد کاری انجام دهد که دوست ندارد (مانند غذا خوردن سبزیجات، زود خوابیدن یا انجام تکالیف) چه واکنشی نشان می دهد؟
از نظر اجتماعی چگونه است؟ آیا تمایل دارد چیزهای جدیدی را بخواند یا امتحان کند؟
چقدر طول می کشد تا کودک خود را با محیط اطرافش آشنا کند؟ آیا قادر به تغییر محیط می باشد؟
در حالی که به این سوالات پاسخ می دهید، به یاد داشته باشید که کودک را قضاوت نکنید.

۲. اجازه دهید بچه های شما داستان های خود را به شما بگویند
صحبت کردن خوب است، اما هنگام گوش دادن به فرزندتان گوش دادن مهم تر است. گفتگو را شروع کنید تا فرزندتان صحبت کند و سپس به آنچه که می خواهد بگوید گوش دهید. کودکان ممکن است قادر نباشند منظور خود را واضح بیان کنند به همین دلیل باید به نشانه های غیر کلامی و کلماتی که استفاده می کنند، توجه کنید.

درک بهتر روانشناسی کودک
شخصیت کودکان به طور مستقیم تحت تأثیر میزان زمانی است که والدین برای تربیت آن ها وقت می گذرانند

۳. کودکان نیاز به توجه شما دارند
هنگامی که می خواهید وقت خود را با فرزندان خود صرف کنید، سعی کنید تنها کاری که انجام می دهید همان باشد. فرزندان شما سزاوار توجه شما می باشد. اگر می خواهید با فرزند خود صحبت کنید در حالی که مشغول پخت و پز، رانندگی و یا انجام کارهای دیگر هستید نمی توانید اعتماد فرزندتان را جلب کنید. زمانی که با بچه هایتان در میز شام هستید یا آنها را به مدرسه می برید زمان مناسبی است که با آن ها گفتگو کنید این کار به شما در درک روانشناسی آنها کمک می کند. هنگامی که به فرزند خود توجه جدی می کنید، او احساس امنیت و اعتبار می کند.

۴. به محیط کودکتان توجه کنید
تحقیق ثابت کرده است که رفتار و نگرش کودک به طور عمده بر اساس محیطی است که او به ارمغان آورده است. برای شناخت بهتر کودک باید به محیطی که در آن هستید، توجه کنید. تحقیقات ثابت می کند که محیط می تواند بر رشد مغز کودک تأثیر بگذارد، و این به نوبه خود بر توسعه زبان و مهارت های شناختی او نیز تاثیر می گذارد. رفتار فرزند شما تا حد زیادی وابسته به نوع افرادی است که در اطراف او هستند و او با آن ها ارتباط برقرار می کنند. وقت خود را برای سنجیدن نوع محیطی که در خانه و مدرسه او ایجاد شده است، بگذارید. به عنوان مثال، اگر فرزند شما تهاجمی است یا از اجتماعی شدن واهمه دارد، باید بفهمید چه کسی بر رفتار کودک اثر گذاشته است.

۵. عملکرد مغز کودک را درک کنید
والدین اغلب فعالیت فیزیولوژی فرزند خود را می دانند، اما نمی دانند مغز کودک چگونه کار می کند. مغز به وسیله تجربیاتی که کودک دارد، شکل می گیرد و این به نوبه خود بر تمام رفتارها و گفتارهای او اثر می گذارد. عملکرد مغز کودک می تواند به شما در مورد رفتار کودک، تصمیم گیری و توانایی های او کمک کند. تجربیات اشتباه می تواند منجر به پاسخ های منفی شود، و بر رشد او تاثیر منفی بگذارد.

منبع: how to understand child psychology

مطالب مرتبط:
تعریف کودک در روانشناسی

چهار بازی آسان و مؤثر برای رشد مهارت‌های ذهنی و جسمی کودکان

تاثیر محبت‌ والدین در رشد و پرورش کودک

آغاز رشد قد کودک و عوامل مؤثر آن

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.