درمان خونریزی لثه در طب سنتی

خونریزی لثه یک مشکل رایج است و اگر به درستی درمان شود، به راحتی از بین می‌رود. در بیشتر موارد، افراد می‌توانند خونریزی جزئی لثه را در خانه درمان کنند. بهداشت دهان و دندان و داروهای طبیعی می‌توانند خونریزی لثه را درمان و پیشگیری کنند. ممکن است فرد پس از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن مقداری خون مشاهده کند که باعث تحریک لثه‌های حساس می‌شود. رایج‌ترین دلیل خونریزی لثه در یک فرد، پلاک یا تجمع آن است. این مواد باعث رشد باکتری‌ها در امتداد خط لثه می‌شوند. بهداشت دهان و دندان می‌تواند از حساسیت و خونریزی جلوگیری کند.

دلایل شایع لثه‌های حساس یا خونریزی لثه عبارتند از:
* مسواک زدن بیش از حد
* استفاده از یک مسواک سخت یا سفت
* استفاده از یک مسواک فرسوده
* مصرف برخی از داروها مانند آسپرین، داروهای رقیق کننده خون یا ایبوپروفون
* ابتلا به التهاب لثه یا بیماری لثه در مراحل اولیه

برای جلوگیری از بیماری لثه و جلوگیری از خونریزی مجدد لثه روش‌های زیر را امتحان کنید.

درمان خونریزی لثه

۱- استفاده از گاز استریل

رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند به درمان خونریزی لثه کمک کند. همانند خونریزی در هر جای بدن، افراد میتوانند با نگه داشتن فوری گاز استریل تمیز و مرطوب در برابر ناحیه آسیب دیده جلوی خونریزی را بگیرند. به آرامی گاز استریل را در محل مورد نظر فشار دهید تا جریان خون متوقف شود. افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف یا بیماری پزشکی دیگری هستند ممکن است متوجه شوند که مدت زیادی طول می‌کشد تا خونریزی لثه آن‌ها متوقف شود. با پزشک متخصص در مورد بهترین راه برای جلوگیری از خونریزی صحبت کنید.

درمان خونریزی لثه
رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند به درمان خونریزی لثه کمک کند
۲- استفاده از یخ

یک کمپرس خنک، یک کیسه یخ کوچک یا یک مکعب کوچک را روی لثه‌های متورم نگه دارید تا به آرامش آن‌ها کمک کند. کیسه‌های یخ مخصوصا برای تسکین آسیب‌های جزئی دهان که باعث تورم می‌شوند مانند بریدگی و خراش، مفید هستند. آنها همچنین می‌توانند به کاهش درد و تورم ناشی از التهاب لثه کمک کنند. هر بار ۱۰ دقیقه از یخ استفاده کنید و ۱۰ دقیقه استراحت دهید‌. اگر خونریزی متوقف نشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنند.

۳- استفاده از دهان شویه

دهانشویه‌های ضد باکتری هم می‌توانند خونریزی لثه را درمان کنند و هم از آن جلوگیری کنند. آنها باکتری‌ها را از بین می‌برند و التهاب را کاهش می‌دهند. دهانشویه همچنین می‌تواند التهاب لثه را (که دلیل اصلی خونریزی لثه است)، درمان و از آن جلوگیری کند. مردم میتوانند دهانشویه را از فروشگاه‌ها یا داروخانه‌ها تهیه کنند.

۴- آبکشی با آب گرم

شستشوی دهان با آب و نمک می‌تواند به کاهش باکتری‌ها و تسریع زمان بهبودی کمک کند. هر فرد می‌تواند با افزودن نصف قاشق چایخوری نمک به مقداری آب گرم، دهان خود را شست و شو دهد. آب نمک را دور دهان بشویید تا ناحیه تمیز شود و سپس مایع را بیرون بریزید. این کار را چند بار در روز یا مطابق دستورالعمل دندانپزشک انجام دهید.

۵- استفاده از خمیر زردچوبه

شواهد علمی از خمیر زردچوبه به عنوان درمانی برای خونریزی لثه پشتیبانی نمی‌کند، اما زردچوبه دارای اثرات ضد باکتری و ضد التهابی طبیعی است‌. استفاده از خمیر زردچوبه روی لثه‌ها ممکن است علائم التهاب لثه و خونریزی لثه را بهبود بخشد. با این حال، در حال حاضر هیچ منبع موثقی مبنی بر تاثیر زردچوبه بر بیماری لثه یا خونریزی لثه وجود ندارد. یک مطالعه در مقیاس کوچک، اثرات کورکومین، ماده فعال موجود در زردچوبه را با اثرات کلرهگزیدین در بهداشت دهان مقایسه کرد. محققان اثرات ضد التهابی مشابهی را در افرادی پیدا کردند که از این ژل‌ها به مدت ۱۰ دقیقه و دو بار در روز استفاده می‌کردند. زردچوبه زرد است، اما نباید دندان‌های فرد را لکه‌دار کند به شرطی که پس از استفاده از آن خوب شسته شود. برخی از افراد از زردچوبه به عنوان سفید کننده دندان استفاده می‌کنند، خصوصا وقتی با جوش شیرین مخلوط شود. با این حال، هیچ مدرکی برای اثر بخشی این دارو وجود ندارد.

علت خونریزی لثه هنگام مسواک زدن
دهانشویه‌های ضد باکتری می‌توانند خونریزی لثه را درمان کنند
۶- استفاده از مسواک مناسب

اگر فردی لثه‌های حساسی دارد، می‌تواند مسواکی را انتخاب کند تا بسیار نرم یا حساس باشند. مسواک‌های محکم یا متوسط باعث خونریزی لثه می‌شوند.

۷- هر روز نخ دندان کشیدن

شروع یک عادت جدید با نخ دندان می‌تواند در ابتدا باعث خونریزی شود، با این حال، پس از چند روز نخ دندان کشیدن، خونریزی متوقف می‌شود. نخ دندان کشیدن منظم باعث بهبود سلامت کلی لثه‌ها می‌شود و خونریزی لثه را با گذشت زمان کاهش می‌دهد.

۸- پرهیز از استعمال سیگار

طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، سیگار کشیدن دلیل اصلی بیماری لثه است. سیگار کشیدن به سیستم ایمنی بدن آسیب می‌رساند، به این معنی که بدن کمتر توانا به مقابله با باکتری‌هایی است که به طور طبیعی به لثه می‌چسبند. ترک سیگار به نفع کل بدن است و سلامت دهان و لثه فرد را افزایش می‌دهد. افراد معمولا پس از قطع سیگار به سرعت متوجه بهبودی در سلامت دهان و دندان خود می‌شوند.

۹- پرهیز از غذاهای فرآوری شده و شیرین

خوردن مداوم نشاسته و غذاهای فرآوری شده ممکن است باعث التهاب لثه و خونریزی لثه شود. غذاهای نشاسته‌ای می‌توانند به دندان‌ها و لثه‌ها بچسبند و به قند تبدیل شوند. این عمل می‌تواند منجر به التهاب لثه، خونریزی و افزایش پوسیدگی شود. غذاهای نشاسته‌ای و فرآوری شده شامل نان تصفیه شده، کیک، کلوچه و چیپس و سیب زمینی است.

درمان خانگی خونریزی لثه
خوردن مداوم نشاسته و غذاهای فرآوری شده ممکن است باعث التهاب لثه و خونریزی لثه شود
۱۰- خوردن سبزیجات ترد

سبزیجات ترد مانند هویج و کرفس میتوانند به تمیز نگه داشتن دندان در بین وعده‌های غذایی کمک کند. کیفیت ترد آنها می‌تواند به از بین بردن باقیمانده مواد غذایی از دندان کمک کند. همچنین، آنها حاوی مقادیر کمی قند و کربوهیدرات هستند، بنابراین باعث پوسیدگی دندان یا مشکلات لثه نمی‌شوند.

۱۱- خوردن سبزیجات برگ ‌دار

سبزیجات برگ‌دار مانند کلم پیچ، اسفناج و کاهو منابع بسیار خوبی از مواد مغذی مختلف از جمله ویتامین K هستند. کمبود ویتامین K می‌تواند بر مدت زمان لخته شدن خون تاثیر بگذارد. بنابراین کمبود ویتامین K ممکن است باعث خونریزی بیش از حد لثه شود. افرادی که مستعد لخته شدن خون هستند باید از پزشک خود در مورد مقدار ویتامین K مورد نیاز در رژیم غذایی خود سوال کنند.

چه موقع به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

در صورت تغییر در لثه، دندان یا دهان، فرد باید با دندانپزشک خود مشورت کند. درد، قرمزی یا خونریزی لثه نباید هر روز اتفاق بیفتد. اگر این مشکل مرتبا به وجود می‌آید یا با رعایت بهداشت دهان و دندان از بین نمی‌رود، دندانپزشک می‌تواند بیماری لثه را در مراحل اولیه و سایر موارد بررسی کند. برای مشاهده علائم عفونت، مانند تب یا تورم، به متخصص بهداشت مراجعه کنید.

کمبود ویتامین مانند ویتامین C یا K، بارداری و برخی شرایط پزشکی نیز می‌تواند در خونریزی لثه نقش داشته باشد. اگر خونریزی پس از تلاش برای درمان این علامت در خانه از بین نرفت، افراد باید به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کنند. در اکثر موارد جزئی، افراد می‌توانند خونریزی لثه را با استفاده از داروهای خانگی درمان کنند. همچنین میتوان با رعایت بهداشت دهان و دندان و رفع هرگونه علت زمینه‌ای از خونریزی لثه در آینده جلوگیری کرد. برای خونریزی طولانی مدت یا زیاد به پزشک مراجعه کنید.
اگر دیابت باعث خونریزی لثه شود، فرد میتواند با پیروی از یک سبک زندگی سالم و دریافت مراقبت‌های پزشکی منظم، به کنترل سطح قند خون و کنترل خونریزی لثه و التهاب لثه کمک کند.
اگر فردی به اختلال خونی مبتلا باشد که باعث خونریزی غیر معمول مانند هموفیلی شود، میتواند با مشورت با پزشک خود دارو مصرف کند و در صورت لزوم درمان دیگری دریافت کند.

منبع: How to stop gums from bleeding

مطالب مرتبط:
علت دندان قروچه در کودکان و بزرگسالان

ترفندهای طبیعی برای سفید کردن دندان

ده مشکل در سلامت دهان

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.