راه‌های درمان و پیشگیری از پوسیدگی دندان

اگرچه مراحل اولیه پوسیدگی دندان قابل درمان است، اما مراحل پیشرفته ممکن است منجر به از دست دادن دندان همراه با عوارض جدی دیگری شود. بنابراین اصل اساسی در درمان پوسیدگی دندان شناسایی اولیه مشکل است، در نتیجه با برخی تغییراتِ سبکِ زندگی می‌توانید از پوسیدگی بیشتر دندان جلوگیری کند. در مراحل پیشرفته‌تر، جایی که حفره ایجاد شده است، پوسیدگی برداشته می‌شود و ممکن است دندان پر شود یا با تاج تنظیم شود. در مواردی که اعصاب داخلی در معرض آسیب قرار گرفته و باعث درد شدید می‌شود، درمان کانال ریشه توصیه میشود.

درمان پوسیدگی دندان ممکن

فلوراید در مراحل اولیه پوسیدگی:

این یکی از موثرترین راه‌های جلوگیری و محدود کردن گسترش پوسیدگی دندان است. فلوراید به طور طبیعی در چای، ماهی‌های خاص و در بعضی از غذاها وجود دارد و اغلب در خمیر دندان‌ها اضافه می‌شود. خمیر دندان حاوی فلوراید مصنوعی یکی از بهترین منابع فلوراید است. فلوراید میتواند به تقویت مینای دندان و محافظت از آن در برابر فرسایش اسیدی کمک کند. بعلاوه، فلوراید از تشکیل پلاک و تولید اسیدهای باکتری جلوگیری می‌کند. در مراحل اولیه پوسیدگی دندان، فلوراید همچنین میتواند مینای دندان آسیب دیده را ترمیم کند. فلوراید ممکن است به شکل ژل، لاک یا خمیر فلوراید بر روی دندان آسیب دیده قرار بگیرد‌.

پر کردن حفره‌ها:

حفره‌های دندانی سوراخ‌هایی هستند که به دنبال پوسیدگی در دندان ایجاد می‌شوند. حفره‌های دندانی می‌توانند یکی از علل درد دندان باشند. حفره دندان در صورتی که در مراحل اولیه درمان نشود، به مرور زمان گسترش یافته و باعث ایجاد مشکلات ببیشتری می‌شود. پر کردن به عنوان جایگزینی برای مینای دندان طبیعی عمل می‌کند. موثرترین راه برای درمان حفره های دندان جلوگیری از تشکیل پلاک در مرحله اول است. با تمیز نگه داشتن دهان و دندان‌ها و رعایت بهداشت دهان و دندان می‌توانید از تشکیل پلاک پیشگیری کنید.

جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی دندان
استفاده از فلوراید یکی از موثرترین راه‌های جلوگیری و محدود کردن گسترش پوسیدگی دندان است
تاج دندان مصنوعی:

روش دیگر برای درمان دندان‌های دارای حفره، قرار دادن تاج دندان مصنوعی است. تاج دندان یک کلاهک دندان شکل است که برای پوشش، ترمیم سایز و شکل دندان‌ها، همچنین استحکام و بهبود ظاهر آنها روی دندان قرار می‌گیرد. جنس تاج‌های دائمی می‌تواند از فولاد ضد زنگ، تمامی فلزها مانند طلا یا هر نوع آلیاژ دیگر، ترکیب پرسلن با فلز، تمامی رزین‌ها یا تمام سرامیک باشد.

درمان کانال ریشه:

این یکی از آخرین اقدامات برای نجات دندان است. درمان ریشه درمانی است که برای ترمیم و حفظ دندانی استفاده می‌شود که به شدت آسیب دیده و عفونی شده است. همچنین زمانی انجام می‌شود که عصب و رگ‌های خونی در دندان عفونت و یا آسیب دیده باشد. در طی درمان کانال ریشه، پالپ (ریشه) حذف و داخل کانال دندان تمیز و پر می‌شود.

کشیدن دندان:

دندان‌هایی که به شدت آسیب دیده و خراب شده‌اند ممکن است به کشیدن نیاز داشته باشند، به خصوص برای جلوگیری از عوارضی مانند گسترش پوسیدگی به دندان‌های دیگر. کشیدن دندان تنها به چند دلیل محدود مانند آسیب دیدگی بسیار جدی، عفونت شدید، بیماری لثه یا قرار گرفتن دندان زیر خط لثه و بیرون نیامدن آن انجام می‌گیرد. به جز موارد اورژانسی کشیدن دندان فقط باید با ارزیابی سلامت دهان و دندان شما انجام گیرد.

جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یکی از شایع‌ترین شرایطی است که کودکان و بزرگسالان را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد اما همچنین یکی از مواردی است که به راحتی قابل پیشگیری است. برخی از اقدامات پیشگیرانه برای پوسیدگی دندان عبارتند از:

رعایت بهداشت دهان و دندان:

دندانها را باید روزی دو بار با یک خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید (یکبار صبح و یکبار دیگر هنگام خواب). مسواک زدن باید حداقل ۳۰ دقیقه پس از خوردن هر وعده غذایی صورت بگیرد، بخصوص اگر غذا سرشار از قند و کربوهیدرات باشد. مسواک زدن باید کامل باشد و تمام سطوح دندان‌ها را بپوشاند. دقت داشته باشید که مسواک باید به طور مرتب تعویض شود (هر دو تا سه ماه یکبار) زیرا ممکن است در از بین رفتن پلاک دندان موثر باشد.

جلوگیری از پوسیدگی دندان طب سنتی
پوسیدگی دندان یکی از شایع‌ترین شرایطی است که کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد
نخ دندان:

نخ دندان کمک می‌کند تا پلاک‌ها و ذرات غذایی که بین غذاها گیر کرده‌اند، از بین برود. استفاده از نخ دندان حداقل یک بار در طول روز توصیه می‌شود.

دهان شویه:

دهان شو‌یه‌های دندان، به ویژه آنهایی که حاوی فلوراید هستند، میتوانند از پوسیدگی دندان جلوگیری کنند. با این حال، نباید بلافاصله پس از استفاده از دهان شویه دهان شسته شود، به طوری که فلوراید در سراسر دندان‌ها حفظ می‌شود.

رژیم و سبک زندگی:

به عنوان مثال، مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین، نوشیدنی‌های گازدار و شکلات می‌تواند پوسیدگی دندان را تسریع کند. سیگار کشیدن نیز با پوسیدگی دندان همراه است. رژیم غذایی و تغییر سبک زندگی همراه با بهداشت دهان و دندان میتواند پوسیدگی دندان را از بین ببرد.

معاینات منظم دندانپزشکی:

بزرگسالان باید هر دو سال یکبار یک معاینه دندانپزشکی انجام دهند. افراد زیر ۱۸ سال نیاز به چکاپ سالانه دارند در حالی که کودکان خردسال هر ۴ تا ۶ ماه از چکاپ بهره مند میشوند.

منبع: treatment of tooth decay

مطالب مرتبط:
علت دندان قروچه در کودکان و بزرگسالان

درمان ورم صورت در اثر دندان درد

ترفندهای طبیعی برای سفید کردن دندان

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.