درد دندان عقل چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان بهبودی درد دندان عقل یکی از نگرانی‌هایی است که همه ما در زمان مواجه شدن با آن درگیر آن هستیم. افراد بالغ به طور طبیعی ۳۲ دندان دارند که در میان آنها ۴ عدد دندان عقل وجود دارد. زمانی که دندان عقل رشد می‌کند و بزرگ می‌شود به دندان‌های کناری فشار وارد می‌کند و آسیب‌هایی را برای دندان‌های دیگر در پی خواهد داشت. بنابراین برای از بین بردن درد این دندان و کشیدن نفس راحت، معمولا افراد به برداشتن دندان عقل خود اقدام می‌کنند.

دندان‌های عقل نهفته و عوارض آن‌ها

اگر نمی‌خواهید دندان عقلتان بیرون بیاید و رشد کند و یا می‌خواهید بفهمید که درد دندان عقل چه مدت طول می‌کشد و اگر تصمیم دارید آن را حذف کنید و می‌خواهید بدانید چه زمانی باید آن را انجام دهید مقاله زیر به شما کمک می‌کند پاسخ این سوالات را بیابید.

چرا ما دندان عقل داریم؟

قبل از تلاش برای فهمیدن اینکه درد دندان عقل چه مدت طول می‌کشد، بهتر است داستانی که پشت این دندان وجود دارد را درک کنید. دندان هشتم آخرین دندان دائمی است که رشد می‌کند. نام رایج دیگر آن “دندان عقل” است که مرحله‌ای از رشد فکری و توانایی شناختی فرد را مشخص می‌کند. اصولاً قبل از اینکه دندان‌های عقل رویش پیدا کنند، ۲۸ عدد دندان مهم و کاربردی دیگر رویش پیدا می‌کنند که از نظر شکل و اندازه قابلیت گاز گرفتن، پاره شدن و خرد کردن غذا را دارند و در جای خود مستقر می‌شوند و دیگر نیاز به دندان دیگری نخواهد بود عملا به همین دلیل، بسیاری از مردم بر این باورند که وجود دندان عقل هیچ گونه مزیتی در رابطه با پشتیبانی از عملکرد جویدن یا بهبود زیبایی دهان و دندان ندارد.

درد دندان عقل
افراد بالغ به طور طبیعی ۳۲ دندان دارند که در میان آنها ۴ عدد دندان عقل وجود دارد
آیا همه دندان عقل دارند؟

در واقع، همه دندان عقل ندارند. طبق آمار مجله تحقیقات دندانپزشکی، ۵-۳۷ درصد افرادی هستند که ۱ یا ۴ عدد از دندان‌های عقلشان به طور طبیعی رشد نمی‌کنند. اگرچه علت آن به طور دقیق مشخص نشده است، اما برخی از متخصصان معتقدند که عوامل ژنتیکی به این موضوع مربوط می‌شوند. به طور دقیق‌تر اگر والدین شما این دندان‌های عقل را از دست داده باشند ممکن است رویش آنها متوقف شود. علاوه بر این بعضی از موارد دیگر می‌تواند باعث کمبود دندان عقل شود از جمله:
محیط زندگی
رژیم روزانه
عملکرد جویدن

مدت زمان درد دندان عقل

دندان عقل وقتی کاملاً رشد کرد و کامل شد، زمان آن فرا رسیده که دندان شکستن لثه را در پی داشته باشد. به طور معمول، دندان‌های عقل در سنین ۱۷ تا ۲۱ سالگی رشد می‌کنند. از آنجا که ساختار استخوان فک در آن زمان به صورت کامل و محکم شکل گرفته است، دندان عقل نمی‌تواند یک باره در بیاید و به خوبی برای خودش جا باز کند. درعوض، چندین بار تقسیم می‌شود و چند ماه طول می‌کشد و در هر دوره دندان درآوردن، لثه شکافته می‌شود و بخشی از دندان هشتم ظاهر می‌شود که باعث تورم لثه و دردناک شدن آن می‌شود. از طرف دیگر همه یکسان نیستند. به همین دلیل است که در برخی موارد، رشد کامل دندان عقل ممکن است ۴-۵ سال طول بکشد. در این زمان‌ها، شما در تمام مدت از درد دندان عقل رنج خواهید برد. درد دندان عقل علاوه بر اینکه خوردن و آشامیدن را برایتان دشوار می‌کند می‌تواند بر سلامت و زندگی کلی شما نیز تأثیر بگذارد. در نتیجه برخی از دندانپزشکان معتقدند که برای غلبه بر این مشکلات، کشیدن دندان عقل بهترین کار ممکن است.

درد دندان عقل
کشیدن دندان عقل از همان ابتدا می‌تواند کمک فراوانی به بهبود درد آن کند
چه زمانی باید دندان عقل برداشته شود؟

به طور کلی اگر وجود دندان عقل باعث درد یا تأثیر روی دندان‌های دیگر نشود یا منجر به یکسری مشکلات بهداشتی مانند (عفونت دهانی، پوسیدگی دندان، نیش نا متعادل، عفونت پریودنتال) دندان نشود حذف این دندان “ضروری” نیست. برعکس اگر لازم است این آخرین دندان‌های دائمی را بردارید، این کار را در اسرع وقت انجام دهید.

کشیدن دندان عقل از همان ابتدا می‌تواند کمک فراوانی به بهبود درد آن کند. دلیل این امر دقیقا مربوط به زمانی است که دندان‌ها شروع به بیرون آمدن می‌کنند و ساختار استخوان اطراف لثه نرم‌تر می‌باشد که این امر کار دندانپزشک را آسان‌تر خواهد کرد. علاوه بر این، ریشه دندان هم به طور کامل رشد نکرده است و بر این اساس، کشیدن دندان عقل اگر به آرامی پیش برود، درد بیمار را تا آنجا که ممکن است کم خواهد کرد.

امیدوارم که این مقاله به شما کمک کند تا بدانید که درد دندان عقل چه مدت طول می‌کشد و زمان کشیدن دندان چقدر است. علاوه بر این شما باید یک کلینیک معتبر دندانپزشکی را انتخاب کنید تا دندان عقل خود را از بین ببرید و اطمینان حاصل کنید که این یک روند هیچ عارضه ناخواسته‌ای بر جای نمی‌گذارد.

منبع: wisdom teeth removed

مطالب مرتبط:
راه‌های درمان و پیشگیری از پوسیدگی دندان

علت دندان قروچه در کودکان و بزرگسالان

ترفندهای طبیعی برای سفید کردن دندان

3.2/5 - (12 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.