چه غذاهایی باعث نفخ کودک می‌شوند؟

نفخ می‌تواند مشکلات زیادی برای کودکان ایجاد کند و باعث دل‌پیچه و قلنج در آن‌ها شود، به همین دلیل بهتر است به کودکان غذاهایی بدهید که هضم‌شان راحت‌تر است. هیچ یک از ما دوست نداریم نفخ را بپذیریم، اما نفخ چیزی است که باید به طور منظم با آن کنار بیاییم. نفخ در کودکان با نفخ در بزرگسالان تفاوت بسیاری دارد، بعضی اوقات ممکن است شدید، ناخوشایند یا حتی دردناک باشد. این درد برای نوزاد بسیار سخت است و می‌تواند موجب بی‌قراری‌های شبانه او شود. غذایی که مادر می‌خورد تأثیر زیادی در میزان نفخ نوزاد دارد و بهتر است مادر از خوردن غذاهای‌ گازدار یا نفخ‌آور خودداری کند. شناسایی غذاهایی که باعث افزایش نفخ در کودک یا کاهش نفخ می‌شوند بسیار مهم است.
وقتی غذاهای جامد را به وعده‌های غذایی نوزادان و کودکان نوپا اضافه می‌کنید در بدن کودک تغییراتی ایجاد می‌شود که عادت به آن کمی طول می‌کشد. پروبیوتیک‌ها و آنزیم‌های مختلف باعث هضم و جذب مواد مغذی فلور روده می‌شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد کودکان در پردازش غذاهای تازه و جدید دچار مشکل خواهند شد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم غذاهای جدید را یکی یکی معرفی کنید و یک هفته بین غذاهای جدید فاصله بگذارید تا اطمینان حاصل شود که هیچ حساسیت غذایی وجود ندارد. اگر کودک شما به هر نوع غذایی حساسیت دارد، در همان هفته متوجه آن می‌شوید و باید از آن غذا پرهیز کنید. در اینجا پنج ماده غذایی بیان شده است که می‌توانند باعث نفخ در کودک شوند.

پنج ماده غذایی علت نفخ کودک

حبوبات

حبوبات که به دلیل ایجاد گاز و نفخ شناخته شده هستند دارای کربوهیدرات‌های با زنجیره کوتاه هستند که هضم آنها آسان نیست. از آنجا که تجزیه آنها برای بدن دشوار است با باکتری‌های روده تخمیر می‌شوند و می‌توانند گاز تولید کنند. بهتر است از خوردن کنگر فرنگی، مارچوبه، لوبیا، کلم بروکلی، جوانه بروکسل، کلم، هویج، گل کلم، کرفس، خیار، عدس، پیاز، نخود فرنگی، سیب زمینی، تربچه، فلفل سبز و شلغم خودداری کنید.

گلوتن

بسیاری از اوقات کودکان پس از خوردن گلوتن احساس درد و نفخ شکم می‌کنند. غذاهای حاوی گلوتن باعث نشت روده می‌شوند و می‌توانند منجر به یبوست، اسهال، نفخ و سایر علائم گوارشی شوند. مهمترین عنصر اصلی در غذاهای حاوی گلوتن، گلیادین است که هضم آن سخت است و میکروویلی‌های دیواره روده را تجزیه می‌کند. گلوتن نوعی ترکیب پروتئینی است که در غلاتی مانند گندم و جو یافت می‌شود. رژیم غذایی دارای مقادیر اندک گلوتن که سرشار از فیبر باشد، تغییراتی را در ساختار و عملکرد اکوسیستم روده ایجاد کرده، هیدروژن استنشاقی را کاهش داده و به بهبود نفخ شکم افراد کمک می‌کند.

درمان نفخ کودک
نفخ می‌تواند مشکلات زیادی برای کودکان ایجاد کند و باعث دل‌پیچه و قلنج در آن‌ها شود
لبنیات

یکی از بدترین مجرمان در مورد نفخ شکم لبنیات است. اکثر مردم قادر به تجزیه لاکتوز، قند موجود در شیر و سایر مواد لبنی نیستند. اگر بزرگسالان نتوانند لاکتوز را تجزیه کنند انجام چنین کاری برای کودک دشوار است. در واقع در صورت عدم تجزیه لاکتوز، این ماده در روده تخمیر می‌شود و منجر به گاز، نفخ، اسهال و شکم درد می‌شود.

سیب

سیب برای کودک بسیار مفید است، اما اگر پس از خوردن سیب کودک دچار گاز و نفخ می‌شود بهتر است آن را کنار بگذارید. سیب دارای درصد بالایی از سوربیتول و فروکتوز است که هر دو علائم هضم را بدتر می‌کنند. در این وضعیت از تغذیه روزانه کودک با سیب خودداری کنید و در عوض بدنبال غذاهای غنی و مفید مانند موز، توت و مرکبات باشید که باعث گاز و نفخ نخواهند شد. به جای آنکه تمام سیب را به کودک بدهید نیمی از آن را داده و بگذارید به آرامی بجود. با این کار هم میزان فروکتوز را پایین برده و هم با جویدن آن باعث هضم بیشتر فیبر موجود در خوراک می‌شوید.

درمان نفخ کودک در طب سنتی
یکی از بدترین مجرمان در مورد نفخ شکم لبنیات است
غذاهای شور

غذاهای حاوی سدیم بالا می‌توانند منجر به احتباس آب و ایجاد نفخ شوند. پرهیز از سدیم به همین سادگی نیست، زیرا بسیاری از بزرگسالان سدیم بسیاری مصرف می‌کنند. سعی کنید سدیم کمتری مصرف کنید تا بتوانید نفخ کودک را کاهش دهید.

درمان‌های طبیعی برای مشکل شکم

گیاه بابونه می‌تواند به تسکین مشکلات شکمی در نوزادان کمک کند، چه کودک از شیر مادر تغذیه کند، چه با شیشه شیر تغذیه شود و یا مواد جامد بخورد ممکن است دچار گاز و درد شکم شود. یکی از مواردی که به شما کمک می‌کند تا از بروز درد معده و نفخ نوزاد جلوگیری کنید این است که آروغ کودک خود را بعد از خوردن شیر مرتب بگیرید تا کودک از گاز شکم خلاص شود. در صورت تغذیه با شیشه شیر بسیار مراقب باشید، اگر از شیر خشک استفاده می‌کنید باید بطری را زیاد تکان دهید تا کاملا مخلوط شود و تکان دادن آن حباب‌های زیادی ایجاد کند. البته قبل از مصرف بگذارید حباب‌های آن برطرف شوند.

سعی کنید به کودک غذاهایی بدهید که هضم آنها آسان باشد و سدیم و قند کمی داشته باشند. همچنین به خاطر داشته باشید مخلوط مواد غذایی باعث ایجاد نفخ نوزاد می‌شود. پس از اجتناب از این پنج ماده غذایی اگر کودک شما هنوز احساس نفخ و گاز دارد بهتر است با پزشک صحبت کنید.

منبع: baby bloating

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.