نحوه برخورد با کودکان لجباز دوساله

کودکان دوساله واقعا هیجان انگیز و دوست داشتنی هستند و از بودن کنار آنها می‌توان نهایت لذت را برد. یک کودک دوساله دائما از هوش و کنجکاوی طبیعی خود برای افزایش دانشش استفاده می‌کند. کودک شما تلاش می‌کند که مستقل باشد و بدون کمک شما از خودش مراقبت کند. کودک شما عاشق این است که درباره دنیای خود بیاموزد، او درک می‌کند که انسانی جدا از شما و دیگر اطرافیانش است ولی این باور که ستاره فیلم زندگی شماست در او هنوز پابرجاست. کودکان در سطحی از رشد هستند که دنیا را متعلق به خودشان می‌دانند و می‌خواهند که همه چیز سریع برایشان مهیا شود ولی امان از وقتی که این اتفاق نیفتد آنوقت است که لجباز می‌شوند و جیغ و داد می‌زنند.

کودکان وقتی نمی‌توانند کاری را درست انجام دهند و در آن احساس ناامیدی کنند نیز دچار لجبازی می‌شوند. بیایید با هم داستان دختری به نام وانی را بخوانیم که با مادرش لج می‌کند. مادر وانی تعریف می‌کرد که روزی سر میز شام وانی از او درخواست یک لیوان آب کرد، مادر وانی هم لیوانی آب به او داد ولی وانی شروع به داد و فریاد کرد که من در این لیوان آب نمی‌خورم. خوب اینجا با دو نوع پدر و مادر آشنا می‌شویم، بعضی از والدین هستند که می‌گویند نباید به کودک اهمیت داد و اگر کودک تشنه باشد آب را می‌خورد ولی در مقابل والدینی هستند که برای اینکه از دست گریه و جیغ کودک خسته شده‌اند و حوصله بچه را ندارند به حرف کودک گوش می‌دهند، ولی راهی هم در این بین وجود دارد که کودک و والدین را تشویق به حل مسئله و همکاری می‌کند. مقابله با لجبازی‌ها و خواسته‌های غیر منطقی کودک گاهی اوقات خسته کننده است، اما من فهمیدم که با تغییر کردن رفتار والدین، رفتار کوکان نیز تغییر می‌کند. وقتی به کودکان خود با دید مثبت نگاه کنیم، می‌بینیم که می‌توانیم آنها را همانطوری که هستند دوست داشته باشیم، چون ما یک کامل را می‌بینیم. حالا برگردیم به ماجرای وانی، مادر وانی از او پرسید که آیا طعم آب در این فنجان فرق دارد؟ وانی جواب داد که نمی‌دانم، من آن را امتحان نمی‌کنم، این لیوان مورد علاقه من نیست ولی مادر وانی به اون گفت که من گشنه هستم و می‌خواهم غذا بخورم و بعد از آن ظرف‌ها را بشورم اگر وقت کردم دنبال لیوانت می‌گردم و اگر آن را پیدا کردم حتما در آن لیوان برایت آب می‌آورم.

نحوه برخورد با کودکان لجباز دوساله
برای مقابله با کودکان لجباز دوساله در کارهای روزانه خود از کودکتان کمک بخواهید

فرزند پروری مثبت به معنای خوشحال نگه داشتن کودک در بیشتر مواقع نیست. لازم نیست به همه خواسته‌های کودک جواب مثبت دهیم. توجه و تعادل بین نیازهای کودک و خواسته‌های شما مهم است، وقتی که این تعادل در ارتباطات شما برقرار شود آن وقت است آرامش بیشتری خواهید داشت. کودک دوساله شما در این سن، توانایی‌های بیشتری از قبیل یادگیری زبان، غذا خوردن، افزایش هماهنگی دست و چشم، آموزش آداب توالت رفتن، واکنش نشان دادن به بدرفتاری را کسب می‌کند. به جای اینکه به او بگویید چه کارهایی رو نکند، لیستی از کارهایی که می‌توانند انجام دهند در اختیارشان بگذارید. بسیاری از والدین در انجام این کارها شک دارند چون فکر می‌کنند در برابر خواسته‌های کودک تسلیم شده‌اند، پس سعی کنید تعادل را حفظ کنید و قبل از وارد شدن به جنگ قدرت، فضای همکاری را ایجاد کنید تا هم برای والدین و هم کودک وضعیت برد- برد اتفاق بیفتد.

رفتارهای اصولی برای برخورد با کودکان لجباز دوساله

با هم بیشتر وقت بگذرانید

در طول روز ساعاتی را برای کودکان خود خالی کنید تا با هم باشید، حداقل یک بار در روز و به مدت ده دقیقه با کودک بازی کنید. به کودک خود اجازه دهید که کنترل بازی را به دست بگیرد. با هم برقصید، به پارک بروید و با کودکان دیگر هم ارتباط بگیرید. ارتباط گرفتن با کودکان لجباز انرژی زیادی از والدین می‌گیرد پس بهتر است که ساعاتی را هم برای خود در نظر بگیرید و به هر روشی که به آرامش میرسید، باتری‌های خود را شارژ کنید.

از کودک خود کمک بخواهید

در کارهای روزانه ی خود از کودکتان کمک بخواهید. برای مثال با کمک هم اتاقش را مرتب کنید یا با کمک هم اسباب بازی‌های ریخت و پاش شده وسط سالن را جمع کنید.

لجبازی کودک 2 ساله
برای مقابله با کودکان لجباز دوساله در طول روز ساعاتی را برای کودکان خود خالی کنید تا با هم باشید
به ایده‌های او گوش دهید

اگر در مورد کاری ایده یا فکری دارد به او فرصت بیان آن را بدهید و اگر نزدیک به ایده شما بود آن را پیاده کنید.

به جای دستور دادن، از کودک سوال بپرسید

به جای اینکه به کودک بگویید برو اتاقت را جمع کن، به او بگویید آیا دوست داری که اتاقت را مرتب کنی تا اگر کسی وارد اتاقت شد خجالت نکشی.

استقلال کودک خود را تشویق کنید و از او حمایت کنید

مثلا کودک میخواهد به تنهایی دستشویی برود، شما باید او را در انجام این کار تشویق کنید نه اینکه به او بگویید نمی‌شود چون بچه‌ای و با هم باید به دستشویی برویم. پس بیایید با همکاری و همدلی یکدیگر وارد جنگ قدرت نشویم تا در زندگی به آرامش برسیم.

مطالب مرتبط: هفت روش برای مقابله با لجبازی بچه ها

ریشه لجبازی کودک و نحوه برخورد با آن

تاثیر مشاجره والدین بر کودکان

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.