عوامل عصبی بودن کودکان و راه‌های درمان آن

کج خلقی و عصبی بودن در کودکان از ۱۸ ماهگی که بیشترین عمومیت را دارند شروع می‌شود و در ۴ سالگی شروع به کاهش می‌کند، اما ممکن است برای بعضی از بچه‌ها بعد از این سن نیز ادامه داشته باشد. کج خلقی زمانی اتفاق می‌افتد که کودک تمام تلاش خود را می‌کند که به محیط پیرامونش تسلط پیدا کند. یکی از دلایل کج خلقی و عصبانیت کودکان، مشکل در خلق و خوی آنهاست. به دلیل نداشتن مهارت‌های کلامی، کج خلقی تنها راه برقراری ارتباط با احساسات کودک نوپا با والد است. آنها سعی می‌کنند به شما بگویند گرسنه، مایوس و خسته هستند و حساس ناخوشی دارند.

کودکان وقتی احساس کنند که مورد توجه والدین خود نیستند و از طریق والدین نمی‌توانند نیازهایشان را برطرف کنند، به کج خلقی متوسل می‌شوند تا به او و خواسته‌هایش توجه کنید. وقتی والدین برای کودکان سخت گیری زیاد می‌کنند و به کودک اجازه نمی‌دهند که خودشان آزمون و خطا کنند و تجربه کسب کنند، آنها ناامیدی خود را از طریق کج خلقی نشان می‌دهند. وقتی کودکی در یادگیری یک مهارت (بستن بند کفش و بستن دکمه لباس) احساس ناتوانی دارد این سرخوردگی را از طریق کج خلقی نشان می‌دهد. عواملی از قبیل دعواهای والدین، طلاق و در کل تنش‌هایی که در خانه وجود دارد می‌تواند باعث کج خلقی کودک شود.

اگر به طور خلاصه بخواهیم عوامل عصبی بودن کودکان را دسته بندی کنیم شامل موارد زیر می‌شود:
مسائل خلقی
روش ارتباط
توجه به نیازها
والدین سختگیر
سرخوردگی
عوامل بیرونی
خانه و خانواده
ناراحتی
عدم توانایی در بیان خواسته‌اش
ترس از سواستفاده جسمی/ عاطفی/ جنسی
نقص گفتار
مقایسه با خواهر و برادر و کودکان دیگر
حسادت

درمان عصبی بودن کودکان
کج خلقی و عصبی بودن در کودکان از ۱۸ ماهگی شروع می‌شود و در ۴ سالگی شروع به کاهش می‌کند

کودکانی که بیشتر از یک مراقب دارند، بیشتر با والدینشان درگیری دارند نسبت به کودکانی که تک مراقب هستند. بهترین رفتارهایی که والدین می‌توانند برای کنترل و برخورد با کودک عصبانی داشته باشند عبارتند از:

توجه نکنید: سعی کنید به رفتارهایش بی‌توجه باشید، طوری که او بفهمد تمایل ندارید به بی‌ادبی او واکنش نشان دهید، البته این کار در شرایطی که کودک به خودش آسیب می‌رساند کارساز نخواهد بود.

خونسردی خود را حفظ کنید: این خصلت را در خانه تمرین کنید، چون نیازمند تلاش زیاد است که بتوانید خود را کنترل کنید و آرام باشید. کودک را از محل دور کنید و به او پیشنهاد انجام چند کار را بدهید، داشتن حق انتخاب می‌تواند کودک را زودتر آرام کند.

از خشونت جلوگیری کنید: اگر کودکتان لگد میزند، داد و فریاد می‌کند، کتک می‌زند یا چیزی را پرت می‌کند فورا آنها را متوقف کنید و به او بفهمانید که خشونت قابل قبول نیست، اینطور کودکان می‌فهمند که آنها را دوست دارید، اما رفتارهای سرکشانه آنها را دوست ندارید.

سعی کنید واکنش‌ها را درک کنید: زمانی که کودک میخواهد با شما ارتباط بگیرد، سعی کنید با پرسیدن سوال از آنها، بفهمید که آنها چه می‌خواهند و برایشان آسان کنید که حرفشان را بزنند.

ترفندهای عالی برای برخورد با کودکان عصبی

اشک‌های آنها را متوقف نکنید

وقتی کودکتان گریه می‌کند، جلوی گریه او را نگیرید، چون گریه کردن باعث ترشح هورمون استرس می‌شود، زمانی که گریه او تمام شود حالش بهتر می‌شود.

زیاده روی نکنید

شما در مواقع ناراحتی باید از کودکتان حمایت کنید، تا کودک از این طریق بفهمد که خانه مکان امنی است که براحتی می‌تواند احساساتش را در آنجا تخلیه کند.

اگر عصبانی شدید، از او معذرت خواهی کنید

کودکان باید بفهمند که همه مرتکب اشتباه می‌شوند و مشکلی در این زمینه وجود ندارد. مثلا می‌توانید به او بگویید که ببخشید، من بیش از حد واکنش نشان دادم.

عوارض عصبی بودن کودکان
اگر کج خلقی کودک شما شدید باشد این می‌تواند مشکل اساسی برای سلامتی کودک شما ایجاد کند

چگونه با کودکان عصبی برخورد کنیم؟

محکم باشید: معذرت خواهی والدین به این معنا نیست که با خواسته‌های کودک موافقت کردید و کوتاه آمدید. اگر کودک خواسته‌اش چیزی است که نباید برآورده شود، محکم و قاطع بمانید. کودک باید بفهمد که وقتی به او نه میگویید، از موضع خود پایین نمی‌آیید.

سعی کنید ارتباط برقرار کنید: کودک وقتی از شما جواب منفی می‌شنود، دچار ناراحتی و خشم می‌شود، بنابراین کودک خود را قضاوت و داوری نکنید، برقراری ارتباط با آنها بهترین روش برای رفع تنش است.

به آنها حق انتخاب دهید: چند گزینه به کودکتان بدهید و به او بگویید که هر کدام را دوست دارد انتخاب کند، این انتخاب می‌تواند در مورد غذا یا بازی و یا ….باشد. با این روش کودک احساس می‌کند که برای انتخاب او ارزش قائل هستید.

رفتار خوب کودک خود را درک کنید: سعی کنید خود را جای کودک قرار داده و رفتار او را درک کنید.

زبان اشاره ممکن است به شما کمک کند: به او اجازه صحبت دهید، به جای گریه کردن، به او یاد دهید که با حرف زدن خواسته‌اش را مطرح کند.

عوارض عصبی بودن کودکان

اگر کج خلقی کودک شما شدید باشد این می‌تواند مشکل اساسی برای سلامتی کودک شما ایجاد کند. محققان دریافته‌اند که کج خلقی در کودکان سالم، کمتر و کوتاه‌تر از کودکانی است که دچار اختلال‌هایی مثل افسردگی، کم توجهی و بیش فعالی هستند. تحقیقات نشان می‌دهند که کج خلقی در کودکان سالم ممکن است ۱۰ دقیقه طول بکشد در حالیکه برای کودکان دچار اختلال، بیشتر از ۲۵ دقیقه طول می‌کشد.

در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کرد و با کمک متخصص به کودک کمک کرد:
کودک به شدت نسبت به والدین یا مراقبانش، در زمان عصبانیت رفتار تندی می‌کند.
عمدا به خودش آسیب می‌رساند، خودش را گاز می‌گیرد، یا سرش را به دیوار می‌کوبد.
کج خلقی کودک بیشتر از ۲۵ دقیقه طول بکشد و تعداد دفعاتش در روز بیشتر از ۵ بار باشد.
بعد از اینکه اوقات تلخیش تمام شد قادر نیست که خود را آرام کند و به آرامش برسد.
باید به او رشوه بدهید تا آرام شود.
در نهایت به یاد داشته باشید که یک اختلال رفتاری، به اندازه مشکل فیزیکی برای کودک طبیعی است و به توجه نیاز دارد. از طرف دیگر کودک نو پای شما برای جلب توجه از خود کج خلقی نشان می‌دهد، پس صبور باشید و به او زمان بدهید.

مطالب مرتبط: مشکلات تحصیلی کودکان بیش فعال

تاثیر بازی درمانی بر اضطراب کودکان

3.5/5 - (2 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.