درباره کاکتوسها چه می‌دانیم؟

کاکتوسها گیاهانی مقاوم و بسیار منعطف هستند. با شرایط محیط زندگی به شرط رعایت برخی موارد اساسی عادت کرده و به رشد و زندگی خود ادامه می‌دهند. برعکس اینکه بسیاری از علاقه‌مندان فکر می‌کنند این گیاهان به آب نیاز ندارند، آبیاری این گیاهان در زمان مناسب امری ضروری و مهم برای رشد آنها محسوب می‌شود.

برعکس کاکتوسهایی که در فیلمهای وسترن آمریکایی مشاهده می‌کنید، این گیاهان در مناطق جنگلی هم یافت خواهند شد. در واقع کاکتوسها به دو نوع کویری و جنگلی تقسیم می‌شوند. انواع این گیاه که امروزه در گلفروشی ها می‌بینید، بیشتر از انواع جنگلی این گیاه محسوب می‌شوند. بنابراین در مقابل سرما، گرما، آبیاری و نور دریافتی مقاومت متفاوتی دارند.

نکات نگهداری کاکتوس فقط به نور، خاک، دما، آب خلاصه نمی‌شود. بلکه یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در سلامتی آنها گردش هوا، همچنین گلدان آنها خواهد بود که در ادامه همین مطلب به برخی از این نکات که از مطالب وب سایت کاکتوس ایران استخراج شده است، خواهیم پرداخت. علاوه بر این موضوع، شما را در خرید این گیاهان راهنمایی خواهیم کرد.

چه میزان نوری برای این گیاهان لازم است؟

همانطور که اشاره کردیم، حتماً نباید این گیاه را در زیر نور مستقیم خورشید قرار داد. در بسیاری از انواع گیاه، ممکن است در اثر تابش شدید نور خورشید بخصوص در تابستان با از بین رفتن آنها مواجه شویم. با توجه به موقعیت جغرافیایی کشور ایران بهترین نور برای کاکتوس به خصوص در خانه از طریق پنجره جنوبی خانه دریافت خواهد شد.

خرید کاکتوس

پس اگر قصد خرید کاکتوس و مراقبت از آن در خانه را دارید به این نکته مهم توجه کنید. در صورت کمبود نور البته می‌توانید از لامپهای مخصوص برای تامین نور محیط گیاه استفاده نمایید.

آبیاری مناسب این گیاه چگونه است؟

در اکثر مواقع از بین رفتن گیاه، با اشتباهات ناشی از آبیاری مواجه هستیم. یا کمبود آبیاری یا زیاده روی در آن ممکن است منجر به مرگ کاکتوس ما شود. بهترین زمان برای آبیاری اکثر کاکتوسها موقعی است که خاک گلدان گیاه کاملاً خشک شده باشد. آب را به اندازه ای می‌دهیم که از سوراخ کف گلدان بیرون بزند. در صورت خیس بود خاک با بیماری نظیر پوسیدگی گیاه مواجه خواهیم شد.

خاک، بستر کاشت و گلدان مناسب

کاکتوسها گیاهانی کم توقع هستند. می‌توانند در هر مدل خاکی که دارای زهکشی سبکی باشد رشد و زندگی کنند. این گیاهان بدون اینکه از کود بهره ببرند، در خاکهای ماسه‌ای رشد مناسبی دارند. نکته مهم و اساسی در این بخش محل کاشت این گیاهان است. گلدان نامناسب و عمیق می‌تواند منجر به از دست رفتن سلامتی کاکتوس و توقف رشد آن شود.

سعی کنید از گلدانهای سفالی لعابدار استفاده کنید. مکرراً گلدان را تعویض نکنید. انتخاب گلدان با سایز مناسب هم در سلامتی کاکتوس نقش بسیار مهمی خواهد داشت. بنابراین قبل از هرچیز ابتدا گلدانی مناسب با سوراخهای کف جهت خروج آب اضافه از گلدان انتخاب کنید.

خواص دارویی کاکتوس

شاید در میوه فروشی ها میوه های نوعی از کاکتوس را دیده باشید. میوه این نوع از کاکتوس که اپونتیا نام دارد خواص دارویی بسیاری دارد. میوه‌ای قرمز رنگ که امروزه فروش آن در بسیاری از کشورها به یک صنعت تبدیل شده است.

برخی از کارشناسان می‌گویند این گیاهان می‌توانند تششعات پیرامون خود را نیز بگیرند. برخی می‌گویند اگر کاکتوس را در نزدیکی امواج مودم اینترنت خود قرار دهید، بعد از چند وقت از بین خواهد رفت. البته این موضوع را من خودم امتحان نکرده‌ام.

کاکتوس دارای برگ

کاکتوسهای دارای برگ

بسیاری از انواع گیاه در بازار به نام کاکتوس توسط علاقه‌مندان شناخته می‌شود. البته که بسیاری از آنها کاکتوس نیستند. نام این گیاهان ساکولنت است. ساکولنتها شبیه به کاکتوسها با نیازهای تقریباً یکسانند که مقاومت مناسبی دارند. اکثر آنها دارای برگ و خارهایی هستند که متصل به بنده گیاه است.

با جدا کردن خار از کاکتوس ممکن است این گیاه آسیب جدی نبیند. ولی اگر خارهای ساکولنت را بکنید گوشت ساقه آنها نیز جدا خواهد شد. البته همانطور که گفته شد نحوه نگهداری ساکولنت با کاکتوس تقریباً یکی است.

از کجا و چه نوع کاکتوسی بخرم؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید: از کجا کاکتوس بخرم؟ البته باید این را به شما که به تازگی به این گیاهان زیبا علاقه‌مند شده اید بگویم، این نکاتی که میخواهم به شما ارائه کنم، نقش مهمی در موفقیت شما در نگهداری این گیاهان خواهد داشت:

قبل از اقدام به خرید کاکتوس چند وب سایت که به موضوعات مرتبط با کاکتوس اشاره دارند را مطالعه کنید، تا کمی با رفتار این گیاهان آشنا شوید. این کار می‌تواند شما را در انتخاب درست این گیاهان یاری رساند.

ابتدا و قبل از آوردن کاکتوس به خانه شرایط محیط آپارتمان یا خانه خود را در نظر داشته باشید. از قبل مکانی مناسب برای آن که بتواند نور و گردش هوای مناسب را داشته باشد در نظر بگیرید. چون دو تا از مولفه‌های مهم برای سلامتی کاکتوس همین دو مورد هستند.  البته این مورد برای نگهداری گیاهان آپارتمانی هم حائز اهمیت فراوان است.

از جایی گیاه خود را خریداری کنید که آب و هوا و شرایط نگهداری مشابهی با خانه شما داشته باشد. در غیر اینصورت ممکن است کاکتوس شما در اثر شوک جا به جایی از بین برود.

بعد از خرید گیاه و آوردن آن به خانه هرگز تا مدت یک هفته آب ندهید. آبیاری ممکن است باعث از بین رفتن کاکتوس شما شود. در نهایت هم برای مشاهده و آشنایی با نحوه نگهداری این گیاهان فوقالعاده می‌توانید به وب سایت کاکتوس ایران مراجعه کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.