تعبیر خواب قیامت

محمدبن سیرین گوید: اگر بیند قیامت برخاسته بود، دلیل که در آن دیار، حق تعالی عدل بگستراند. اگر مردم آن دیار ظالم باشند، دلیل که حق تعالی ایشان را به بلائی مبتلا گرداند. اگر مظلوم باشند، دلیل که بر ظالمان نصرت یابند.

ابراهیم کرمانی گوید: اگر بیند علامتی از علامات ظاهر شد، چنانکه آفتاب از مغرب پیدا شد، یا دجال یا یأجوج و مأجوج پدید آمدند، دلیل که به توبه بازگرداند. اگر بیند گورها بشکافت و مردگان برآمدند، دلیل که بر دشمنان ظفر یابد. اگر دید که در شمارگاه بود، دلیل غفلت بود. اگر در خواب بیند که شمار با وی می کردند، دلیل زیان بود. اگر درخواب بیند که کردار او را بسنجیدند و نیکی بیشتر آمد، دلیل که سرانجام کار او نیک بود. اگر بدی او بیشتر آمد، دلیل که سرانجام کار او بد بود. اگر بیند که نامه اعمال بدست او دادند و گفتند بخوان، اگر بیننده مصلح بود کارش نیکو شود. اگر مفسد بود، کارش بد بود. اگر بیند بر صراط ایستاده بود، دلیل بر راه راست است.

حضرت امام جعفر صادق فرماید: دیدن قیامت درخواب بر چهار وجه است اهل صلاح را. اول: رستگاری. دوم: فرج ازغم. سوم: ظفریافتن بر دشمن. چهارم: اقبال و خاتمت با سعادت. اما اهل فساد راتاویلش به خلاف این است.