روش پخت پیراشکی سیب زمینی بدون فر

با سیب زمینی صدها غذای خوشمزه و آسان می‌توان درست کرد. از انواع کوکو و کتلت گرفته تا یک عالمه پلو و خوراک خوشمزه که سرو با نان طعم خوشمزه‌شان چند برابر می‌شود. پیراشکی سیب زمینی یکی از خوشمزه‌ترین و ساده‌ترین غذاهای اسنکی در سرتاسر دنیاست که اصالت روسی دارد و با مواد مختلف می‌توان داخل آن را پر و طبخ کرد.

مواد لازم برای خمیر پیراشکی:
آرد گندم الک شده: ۲۵۰ گرم
نمک: ¼ قاشق چایخوری
بیکینگ پودر: ۱ قاشق چایخوری
روغن مایع یا روغن زیتون: ۲/۳ پیمانه
آب گرم: ۲/۳ پیمانه
شیر: ۱ قاشق غذاخوری
زرده تخم‌مرغ: ۱ عدد

طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی بدون فر:
برای درست کردن خمیر پیراشکی سیب زمینی ابتدا آرد، بیکینگ پودر و نمک را در یک ظرف مناسب بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس روغن زیتون یا روغن مایع و آب را هم اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یک خمیر نرم و یکدست به دست بیایید. خمیر نباید حالت چسبناک داشته باشد و به دست بچسبد. اگر خمیر به دست چسبید مقداری آرد به آن اضافه کنید و دوباره هم بزنید.

روی سطح کارتان مقداری خمیر بپاشید و خمیر را روی آن خوب ورز بدهید. بهتر است برای این‌که خمیر خوب برسد به مدت یک ساعت آن را در یخچال بگذارید. برای قرار دادن خمیر در یخچال حتما روی آن را با سلفون بپوشانید.

در این فاصله مایه داخل پیراشکی را درست کنید. برای مواد داخل پیراشکی از هر ترکیبی که دوست داشته باشید می‌توانید استفاده کنید. از ترکیب انواع پنیر و سبزیجات معطر مثل جعفری و اسفناج گرفته تا انواع گوشت چرخکرده، سویا، قارچ و تکه‌های حبه قندی گوشت مرغ.

در این دستور پخت پیراشکی سیب زمینی بدون فر ما از ترکیب گوشت چرخکرده یا سویا و گوجه فرنگی و انواع ادویه، مایه گوشتی دقیقا شبیه مایه ماکارونی درست می‌کنیم و داخل خمیر پیراشکی را با آن پر می‌کنیم. علاوه بر مایه ماکارونی، ۲ عدد سیب زمینی پخته و نگینی خرد شده، مقداری جعفری ساطوری خرد شده و مقداری پنیر گودا یا پنیر موزارلا یا چدار به دلخواه به مواد داخل پیراشکی اضافه کنید.

برای درست کردن پیراشکی‌ سیب زمینی بدون فر ، روی یک سطح صاف مقداری آرد بپاشید، خمیر را روی سطح صاف قرار دهید و با وردنه باز کنید. قطر مناسب خمیر پیراشکی نیم سانتی‌متر و قطر مناسب آن ۷ الی ۸ سانتی‌متر. با یک قالب گرد مثل قالب مخصوص خمیر، یک کاسه یا استکان با قطر ۷ الی ۸ سانتی‌متر خمیرهای پیراشکی را قالب بزنید.

در هر خمیر پیراشکی یک قاشق غذاخوری مایه ماکارونی را بریزید، در صورت آن روی آن کمی پنیر و مقداری جعفری ساطوری خرد شده بریزید و خمیر را از وسط تا بزنید. لبه‌های خمیر را با دست به هم بچسبانید. انگشتان دست را با آب کمی خیس کنید و به لبه‌های خمیر بزنید تا بهتر به هم بچسبند.

در یک ظرف جداگانه شیر و زرده تخم مرغ را خوب با هم مخلوط کنید. سپس این مایه را با برس روی سطح پیراشکی‌ها بمالید. در ماهیتابه نچسب مقداری روغن بریزید. روغن را روی شعله ملایم گاز داغ کنید و پیراشکی‌ها را در روغن سرخ کنید. همین که سطح پیراشکی‌ها طلایی شد کافی است.

منبع: مجله کوروش

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.