طرز تهیه انواع شیرینی سنتی قزوین

تنوع شیرینی و خوراکی‌‌های سنتی در استان قزوین نشات گرفته از آداب و فرهنگ غذایی مردم این سرزمین است، در این مطلب قصد داریم طرز تهیه انواع شیرینی سنتی قزوین را بیان کنیم:

انواع شیرینی سنتی قزوین

مواد لازم برای تهیه شیرینی پادرازی قزوین:

آرد گندم: ٢٠٠ گرم
آردبرنج: ١٠٠ گرم
روغن لادن طلایی صاف: ۱۴۰ گرم
پودرهل: ١/٢ قاشق چایخوری
پودرقند: ۱۵۰ گرم
تخم خرفه: به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی پادرازی قزوین:

روغن لادن طلایی را روی بخار ذوب کرده و داخل یخچال بگذارید تا چندساعت خوب ببندد (بهتر است شب داخل یخچال بگذارید و صبح استفاده کنید).
روغن و پودرقند الک شده را خوب بزنید تا پفکی و سفید شود، سپس آردها و پودرهل را اضافه کرده وخوب ورز دهید. اگر خمیرهنوز پودر بود یک بار از چرخ گوشت خمیر را رد کنید.
خمیر هنوز چسبنده است پس ٢ ساعت در یخچال استراحت دهید و بعد از استراحت خمیر را بین دو کاغذ یا نایلون به قطر ٠/۵ تا ١ سانتی‌متر بازکرده قالب بزنید. سپس داخل سینی کاغذ شده بگذارید و داخل فر ١٧٠ درجه از پیش گرم شده به مدت ۱۵ تا ٢٠ دقیقه بپزید.
پس از پخت از فرخارج کرده و بگذارید حسابی خنک شود. چون اگر دست بزنید شیرینی‌ها پودر می‌شود و بعد از خنک شدن در ظرف سرو چیده و نوش جان کنید.
نوش جان

شیرینی پادرازی قزوین
شیرینی سنتی پادرازی قزوین

مواد لازم برای تهیه شیرینی نخودچی قزوین:

آرد نخوچی مرغوب و تازه: ۲۵۰ گرم
پودر قند الک شده: ۱۵۰ گرم
روغن: ۱۲۵ گرم (بهتر است نصف روغن جامد و نصف دیگر روغن صاف قنادی باشد)
هل پودر شده: ½ قاشق چایخوری
زعفران ساییده شده: ۱ قاشق مرباخوری
پودر پسته یا پودر گل محمدی یا خلال پسته: به مقدار دلخواه

طرز تهیه شیرینی نخودچی قزوین:

برای درست کردن شیرینی نخودچی زعفرانی در فر باید ابتدا روغن جامد و روغن صاف قنادی که با محیط هم دما شده‌اند را چند دقیقه با همزن برقی یا دستی بزنید. سپس پودر قند الک شده را به روغن اضافه کنید و باز هم بزنید. ۵ دقیقه زمان برای این هم زدن کافی است. بعد از هم زدن پودر قند و روغن باید یک مایه یکدست داشته باشید. هل پودر شده و زعفران سابیده شده را به این مایه اضافه کنید و باز هم بزنید. هل و زعفران را خودتان با آسیاب پودر کنید تا عطرشان از بین نرود.
حالا نوبت اضافه کردن آرد نخودچی الک شده است. بهتر است آرد نخودچی را چند بار الک کنید تا گوله نشود و خمیر شیرینی یکدست شود. خمیر را به مخلوط روغن و پودر قند اضافه کنید و با همزن خوب هم بزنید.
خمیر را کمی ورز دهید. خمیر شیرینی نخودچی را نباید زیاد ورز بدهید چون هم روغن پس می‌دهد و هم باعث شکنندگی شیرینی‌ها می‌شود.
خمیر را به مدت ۵ الی ۶ ساعت در یک کیسه فریزر بگذارید و در یخچال بگذارید تا خمیر خوب برسد. شیرینی‌پزهای حرفه‌ای گاهی یک شب تا صبح به خمیر استراحت می‌دهند. اما همان ۵ الی ۶ ساعت هم کفایت می‌کند. فر را روشن کنید و روی درجه۱۷۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید.
روی سطح کارتان مقداری آرد سفید بپاشید و خمیر را با وردنه روی آن باز کنید. ضخامت خمیر باید ۲ سانتی‌متر باشد. اگر روی خمیر یک سلفون بکشید و سپس با وردنه باز کنید خمیر کمتر ترک می‌خورد.
خمیر را قالب بزنید. روی سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و شیرینی نخودچی زعفرانی را روی کاغذ روغنی بچینید. روی شیرینی‌ها را با خلال پسته، پودر پسته یا پودر گل محمدی تزیین کنید و سینی را در طبقه وسط فر قرار دهید و به مدت ۲۰ دقیقه بپزید. بعد از این‌که رنگ شیرینی‌ها طلایی شد سینی را از فر خارج کنید. صبر کنید شیرینی‌ها سرد شوند و سپس در ظرف مورد نظر بچینید. اگر شیرینی‌های گرم را در دست بگیرید خرد می‌شوند پس اجازه دهید خوب خنک شوند و سپس در ظرف بچینید.

شیرینی نخودچی قزوین
شیرینی سنتی نخودچی قزوین

مواد لازم برای تهیه شیرینی نان چایی سنتی قزوین:

تخم‌مرغ: ۳ عدد
کره: ۱ پیمانه
ماست: ۱ قاشق سوپخوری
پودر قند: ۱ پیمانه
هل: ۱ قاشق چایخوری
بکینگ پودر: ۱ دوم قاشق چایخوری
آرد: به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی نان چایی سنتی قزوین:

کره را با پودر قند مخلوط کنید و با همزن برقی آنقدر هم بزنید تا نرم و لطیف شوند. سپس ۱ عدد تخم مرغ را به همراه ۲ عدد زرده به مخلوط کره و پودر قند اضافه کنید و خوب هم بزنید.
کمی بعد ماست، بیکینگ پودر و هل را به مخلوط زده شده اضافه کنید و هم بزنید. در آخر هم آرد را کم کم به مایه شیرینی اضافه کنید و هم بزنید تا مایه شیرینی به خمیر تبدیل شود.
وقتی خمیر یکدست و نرم شد آن را روی سطح صافی پهن کنید و با وردنه به قطر یک سانت باز کنید. سپس با قالب‌های دلخواه خمیر را حالت دهید.
خمیرهای قالب زده را داخل سینی فر بچینید و کمی زرده تخم مرغ روی آن را بمالید و روی آن کنجد بپاشید و به مدت ۳۰ دقیقه در فر ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا شیرینی‌ها بپزند.

مطالب مرتبط:
طرز تهیه انواع شیرینی با پودر کاکائو

طرز تهیه انواع شیرینی مافین

طرز تهیه چند شیرینی عصرانه ساده و سریع

1.3/5 - (3 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.