طرز تهیه دلمه برگ مو

دلمه در اصل یک غذای مدیترانه ای است و بیشتر در مهمانی ها سرو می شود. این غذای خوشمزه انواع مختلفی دارد، یکی از انواع دلمه ها دلمۀ برگ مو است که بیشتر در فصل بهار درست می شود.

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو:
برنج: یک و نیم پیمانه
لپه: یک پیمانه
رب: یک و نیم قاشق غذا خوری
سبزی خشک یا تازه (نعناع، پیازچه، شوید، ریحان، جعفری، گشنیز، مرزه و گل محمدی): به مقدار لازم
گوشت: ۴٠٠ گرم
سیر: ٢تا ٣ حبه
پیاز: ٢ عدد
گوجه فرنگی: ٣ عدد
برگ مو: به مقدار لازم
روغن کرمانشاهی، کره یا روغن جامد: به مقدار لازم
ادویه گوشت، زرچوبه، نمک، فلفل و جوز هندی: به میزان لازم

طرز تهیه دلمه برگ مو:
لپه را با کمی آب کاملاً بپزید. برنج را هم آبکش کنید و بگذارید خنک شود. پیاز را نگینی خرد کنید و داخل روغن تفت دهید تا سبک شود. بعد گوشت را اضافه کنید و حسابی تفت دهید. در همین هنگام ادویه‌های ذکر شده را اضافه کنید تا بوی آنها بلند شود. گوجه نگینی شده را هم اضافه کنید و خوب تفت دهید. بعد سیر را له کرده و اضافه کنید، رب گوجه فرنگی را کمی تفت دهید و خوب که سرخ شد به مواد اضافه کنید.
سبزی، لپه و برنج را هم تفت داده و اضافه کنید. مواد آماده شده را بگذارید خوب خنک شود.برگ مو را ٢ تا ٣ دقیقه بجوشانید تا نرم شود و از مواد آماده شده داخلش بگذارید و بپیچید. داخل ظرف مورد نظرتان کنار هم بچینید طوری که دلمه‌ها موقع پخت باز نشود.
نصف یک عدد عصاره گوشت و نصف لیوان آب و نصف لیوان آبغوره و کمی شکر را مخلوط کنید. این مخلوط را روی حرارت بگذارید و به آن کره اضافه کنید. وقتی همه مواد با هم مخلوط شدند و به جوش آمد این چاشنی را روی دلمه‌ها بریزید. یک یا دو ساعت با دمکنی روی حرارت ملایم بگذارید تا آماده شود.

نکته:
نکته: حتماً نیازی نیست که از چاشنی استفاده کنید و بسته به ذائقه‌تان اختیاری است.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.