چگونه از فرزندان در برابر مواد مخدر مراقبت کنیم؟

اعتیاد به مواد مخدر یکی از نگران کننده ترین مسائلی است که والدین با آن مواجه هستند. از آنجا که نوجوانان و جوانان بیشتر از سایر گروه ها در برابر پدیده اعتیاد آسیب پذیرند و کشور ما از آمار بالای جمعیت جوان برخوردار است، توجه جدی متولیان امور و والدین نسبت به پیشگیری از آسیبهای اجتماعی از جمله اعتیاد ضروری می باشد چرا که نوجوانان و جوانان در خانواده حضور دارند و ارتباط آنها با اعضای خانواده مستمر است و نقش آنها به عنوان الگو و راهنما نیز غیر قابل انکار می باشد. تحقیقات نشان داده است که والدین تاثیر شدید و بسزایی بر فرزندان و نوجوانان در گرایش به مواد مخدر و مشروبات الکلی دارند. یک رابطه قوی و مثبت بین فرزند نوجوان و پدر و مادر نوجوانان را از روی آوردن به مواد مخدر و مشروبات الکلی باز می دارد. از همین امروز برای تاثیر بر روی فرزندتان برای مراقبت از او در برابر این مشکلات اقدام کنید. برای یادگیری روش های مراقبت از فرزندان در برابر مواد مخدر و مشروبات الکلی در ادامه با ما همراه شوید:

– سن استفاده از مواد مخدر در ایران بشدت پایین آمده و حتی به مدارس رسیده است. برای همین هر قدر هم که به فرزندتان اطمینان داشته باشید، باز مهم است که او را به‌طور مخفیانه زیر نظر بگیرید و از سلامتش اطمینان حاصل کنید. یادتان باشد که موعظه و نصیحت، هشدار دادن و تذکر و کنترل اغلب نتیجه عکس دارد. برای در امان ماندن فرزندتان از مواد مخدر باید به او آگاهی کافی بدهید و به‌طور نامحسوس رفتارهایش را زیر نظر داشته باشید.

– مهارت های تربیتی خود را افزایش دهید. والدین در پیش گیری از اعتیاد فرزندان خود تأثیر اساسی دارند. شما می توانید با افزایش مهارت های تربیتی خود، فرزندانی با اعتماد به نفس بالا تربیت کنید و به آن ها مهارت های زندگی و ارزش گفتن نه به دوستان و همسالان معتاد را آموزش دهید.

– آگاهی دادن هم باید درباره انواع مواد مخدر (قدیمی و جدید) باشد، هم درباره روش‌هایی که ممکن است یک فرد در دام مواد بیفتد. برای او توضیح دهید که گاهی گرفتار شدن به سادگی بله گفتن به پیشنهاد یک دوست صمیمی اتفاق می‌افتد بنابراین باید از دوستان یا جمع‌هایی که رفتار پرخطر دارند اجتناب کند و همیشه و در همه حال توانایی نه گفتن داشته باشد.

– همیشه چه فرزندتان مدرسه باشد و چه با دوستانش بیرون رفته باشد، تا زمان ورود او به خانه، بیدار بمانید و وقتی رسید او را ببینید و رفتارش را زیر نظر داشته باشید.

– عقاید خود را به زور به آن ها تحمیل نکنید. قبل از رسیدن آنان به سن بحرانی بلوغ این کار را انجام دهید. فرزندتان را بیش از اندازه و به طور اغراق آمیز نترسانید.

– به‌محض ورود فرزندتان به خانه، او را در آغوش بگیرید و به‌دنبال تشخیص هرگونه بوی مشکوک مانند بوی مواد مخدر یا الکل باشید. استفاده زیاد از اسپری و عطر، جویدن آدامس و خوشبو‌کننده دهان به مقادیر زیاد، معمولاً هشدار است چون نشان می‌دهد نوجوان در تلاش برای مخفی کردن بویی است.

– خیلی وقت‌ها بچه‌ها بلافاصله بعد از مصرف مواد یا کشیدن سیگار، به اتاق خود یا به حمام می‌روند. سعی کنید با مکالمه رو در رو مانع این کار شوید و علائم و رفتارهایش را در این فاصله زیر نظر بگیرید. چشم‌های سرخ، پرت و پلا گویی یا صحبت نامفهوم، عجله و تنش و اضطراب یا کندی حرکات، نشانه‌هایی هستند که باید جدی گرفته شوند.

– از قبل آماده باشید. شما می دانید که فرزندانتان کنجکاوند و سوالات بسیاری درباره مواد مخدر دارند به طور طبیعی آن ها را با شما در میان می گذارند. مثلا ممکن است روزی فرزندانتان از شما بپرسند که آیا تا به حال مواد مخدر را تجربه کرده اید یا خیر؟ شما باید برای جواب این سوال از قبل آماده باشید.

– هر از گاهی روال روزمره حضورتان را در خانه به هم بزنید به طوری که ساعات ورود و خروج‌تان برای فرزندتان قابل پیش‌بینی نباشد. در این صورت می‌توانید رفتار او را در زمانی که منتظر بازگشت شما نیست، ببینید.

– سعی کنید دوستان فرزندتان را بشناسید، با خانواده آنها هرازگاهی ملاقات کنید و از بچه‌ها دعوت کنید برنامه‌هایی مثل درس خواندن، کارگروهی مشترک و حتی فوتبال دیدن و… را در خانه شما انجام دهند.

– در زندگی فرزند خود حضور و نقش فعال داشته باشید. در مراسم و رویداد های مدرسه او شرکت کنید و با او فعالیت ها و سرگرمی های مختلف انجام دهید.نقش پررنگ و مثبت یک پدر و مادر در زندگی یک نوجوان میزان گرایش نوجوان را به مواد مخدر و مواد الکلی به صفر می رساند.

– هم بچه‌های افسرده، گوشه گیر و منزوی و هم بچه‌های بسیار اجتماعی، نترس و هیجانی بسیار مستعد اعتیاد هستند. اگر فرزندتان هر کدام از این نشانه‌ها را دارد، حتماً با یک روانشناس صحبت کنید تا برنامه درمانی مناسبی برای او در نظر بگیرد.

– سرگرمی‌های مفید و سالم را جایگزین دورهمی‌های دوستانه فرزندتان کنید و از کودکی او را به یک تفریح و سرگرمی ویژه مثل کارهای هنری، ورزش و… سرگرم کنید تا در نوجوانی احتمال افتادنش به دام اعتیاد کمتر باشد.

مطالب مرتبط:
بررسی تأثیر رفتار والدین بر رشد شخصیت نوجوانان

حل و فصل بحران‌ های دوران نوجوانی

اختلالات روانی در کودکان و جوانان

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.