علت سر کوبیدن کودکان بر زمین

اختلال رفتاری سر کوبیدن کودکان، یکی از خطرناک‌ترین اختلالات دوران کودکی است که معمولاً به دنبال نارضایتی کودک از یک عامل بیرونی صورت می‌گیرد. این اختلال معمولا از ۶ماهگی تا ۳سالگی بروز می‌دهد که کودک به درک اطراف خود می‌پردازد، در واقع کودک زمانی که می‌خواهد حرف خود را به کرسی بنشاند و شما به نیازهایش پاسخگو باشید‌ این کار را مکرراً انجام می‌دهد. یک کودک لجباز خودزنی را راهی برای خودنمایی و رسیدن به اهداف شخصی‌اش می‌بیند و در اینگونه مواقع اگر پدر و مادر از موضع خود کوتاه آمده و به این کار فرزند توجه کنند کودک به این کار خود عادت کرده و همین راهی برای رسیدن به خواسته‌های او می‌شود. معمولا کودکانی که در خانواده‌های پرتنش و عصبی رشد می‌کنند دچار خودزنی‌های مختلف می‌شوند و این عادات رفتاری در پسر بچه‌ها بیشتر شایع است تا دختر بچه‌ها. در این مطلب به علت سر کوبیدن کودکان اشاره می‌کنیم:

وظیفه والدین در مقابل سر کوبیدن کودکان بر زمین
این وظیفه پدر و مادر است که تمام رفتارهای فرزند خود را شناسایی کرده و بدانند که فرزندشان چه خصوصیات رفتاری دارد و رفتار بعدی او را پیش بینی کنند و برای هر رفتار نیز پاسخی مناسب در نظر بگیرند. کودکی که خود زنی مانند کوبیدن سر به زمین را انتخاب می‌کند به احتمال زیاد در خانواده شاهد خشونت‌های رفتاری- کلامی بوده و این کار را نیز از والدین، خواهر، برادر یا افراد دیگر خانواده آموخته است زیرا والدین آیین‌های رفتاری فرزندان خود هستند و فرزند هر رفتاری که از خود نشان می‌دهد انعکاس رفتار و کلام خشونت آمیز والدینش بوده و یا اینکه عیناً مانند آن را از کسی دیده است. وظیفه پدر و مادر این است که اگر می‌خواهند فرزندانی سالم از نظر رفتاری داشته باشند ابتدا رفتار خود را در مقابل فرزندان خود تصحیح کنند؛ همچنین جوی آرام همراه با صمیمیت کلامی و آرامش برای فرزندان فراهم کنند و از گفتگوی مناسب جهت رسیدن به خواسته‌ها بهره گیرند. یک پدر و مادر هوشیار می‌دانند که چگونه خواسته‌هایشان را در باب گفتگو به فرزند خود القا کرده و به هدف برسند. اگر پدر و مادر راه خشونت، بد دهنی کلامی و یا تنبیه بدنی را به کودک آموزش دهند فرزند نیز همین عوامل را راهی می‌داند برای رسیدن به خواسته‌هایش.

وظیفه والدین در مقابل سر کوبیدن کودکان بر زمین
اختلال رفتاری سر کوبیدن کودکان، معمولاً به دنبال نارضایتی کودک از یک عامل بیرونی صورت می‌گیرد

والدین نباید فرزند را به درجه‌ای از ناراحتی و خشم برسانند که فرزند مجبور شود سرش را به زمین بکوبد؛ اگر یک بار این کار را انجام دهد و والدین کودک را به جای تنبیه تشویق کنند؛ همین امر منجر به تکرار آن برای رسیدن به خواسته‌ها و در واقع امتیاز گرفتن از والدین می‌شود. در این گونه موارد به پدر و مادر توصیه می‌شود هنگام بروز چنین رفتاری هیچ عکس العملی از خود بروز ندهند و طوری رفتار کنند که انگار این کارهای کودک را نمی‌بینند؛ اتاق را ترک نموده و به کارهای شخصی خود برسند و قبل از ترک فرزند به او بگویند: هر وقت این کار زشت را ترک کردی ما به حرف‌هایت گوش می‌دهیم و یا اینکه ذهن او را با کمک موسیقی یا مورد دیگری که او می‌پسندد مشغول نمایید و ذهن او را از ادامه این کار منحرف سازید.

علت سر کوبیدن کودکان

 

چرا کودک سر خود را به زمین می‌کوبد؟

۱- جلب توجه
اکثر کودکان سر کوبیدن را راهی برای کسب توجه می‌دانند، در این گونه موارد کودک سعی در جلب توجه والدین برای رسیدن به اهداف خود دارد. به پدر و مادر توصیه می‌شود هیچ نگرانی قابل درکی از خود نشان ندهند.

۲- ناتوانی
کودکی که یاد نگرفته هیجانات خود را چگونه در قالب کلمات بروز دهد از حرکات بدنی مختلفی چون خود زنی و سر کوبیدن به زمین و یا دیوار برای بیان ناراحتی و عصبانیت خود استفاده می‌کند.

۳- کاهش درد
در برخی مواقع ممکن است کودک از دردی رنج ببرد؛ مثلا شکم درد، گوش درد و یا دندان درد دارد و چون نمی‌تواند درد را تحمل کند سر کوبیدن را راهی برای کسب احساس خوشایندتر از درد و منحرف شدن حواسش از درد می‌بیند.

۴- اختلال رشد
سر کوبیدن کودکان می‌تواند با اوتیسم یا سایر اختلالات رشدی مرتبط باشد؛ اما نمیتوان دقیقا به همین نشانه اکتفا کرد و باید به هشدارهای دیگر توجه نمود.

۵- رفع عصبانیت
گاهی ممکن است کودکان از موضوعی ناراحت و عصبانی شده باشند و راه بروز این ناراحتی، عصبانیت و تخلیه روحی را هنوز به خوبی یاد نگرفته باشند، دراینگونه مواقع سرکوبیدن راهی برای درمان و رفع ناراحتی و عصبانیت کودک خواهد بود.

راهکار کلی والدین جهت مقابله با چنین فرزندانی تنها صبوری و کنترل موقعیت بوده است، اینکه والدین درمقابل حرکات ناشایست کودک خود کوتاه نیایند و آرامش خود را حفظ کنند.

اگر می‌خواهید درباره تربیت کودک خود نکاتی را بدانید می‌توانید مقالات زیر را مطالعه کنید:
چگونه فرزند سازگاری تربیت کنید؟

هشت نکته تربیتی برای دختردارها

آموزش و تربیت جنسی قبل از بلوغ

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.