روش تهیه یوخه (کاک)

یوخه یا کاک، نوعی شیرینی سنتی ایرانی و سوغات شهرهای کرمانشاه و شیراز است که در شیراز به آن نان یوخه میگویند. این شیرینی از ورقه‌های بسیار نازک خمیر است که با استفاده از ساچ های مخصوص درست می شود. شیرینی کاک، سبک، خوش مزه و پر انرژی است.

مواد لازم برای تهیه یوخه (کاک):
آرد: ۳۰۰ گرم
آب ولرم: ۵۰ میلی لیتر
روغن حیوانی یا روغن جامد: ۵۰ گرم
مایه خمیر فوری: ۱ قاشق چای خوری
تخم مرغ: ۱ عدد
نمک: نصف قاشق چای خوری
پودر قند: ۱۶۰ گرم
پودر هل: ۱ قاشق چای خوری
پودر بادام: نصف پیمانه

دستور پخت یوخه (کاک):
ابتدا مایه خمیر را با یک قاشق سوپ خوری پودر قند و ۵۰ میلی لیتر آب ولرم در ظرفی ریخته، مخلوط کنید و سپس در ظرف را بگذارید تا به مدت ۱۰ دقیقه بماند و پف کند.
روغن را آب (ذوب) کنید و در ظرف دیگری بریزید تا کمی خنک شود. بعد تخم مرغ را شکسته و نیمی از آن را همراه نمک کمی هم زنید و به روغن اضافه کنید.
مایه خمیر آماده شده را کم کم به مخلوط روغن و تخم مرغ اضافه کرده و به هم زدن ادامه دهید. بعد کم کم آرد را اضافه کرده و آنقدر هم بزنید تا خمیر لطیف، یکدست و بدون چسبندگی به دست آید. خمیر را به مدت ۱۵ دقیقه ورز دهید. بعد روی آن را پوشانده و به مدت ۲ ساعت استراحت داده تا ور بیاید.
اگر خمیر شل بود، می‌توانید کمی آرد برای تنظیم سفتی آن اضافه کنید.
خمیر آماده را لوله کرده و به اندازه های یکسان چانه کنید و چانه ها را با وردنه باز کنید و با وردنه‌ای ظریفتر نازکشان کنید. بعد ورقه‌های نازک خمیر را در یک ماهیتابه بزرگ انداخته و هر دو طرف آن را روی اجاق گاز بپزید. پیش از آنکه خنک شوند، روی تخته کار پهن کرده و روی آن مایه بادام (مخلوط هل، پودر قند و پودر بادام) بپاشید. بعد ورقه را با دقت لوله کرده، روی آن را با فشار مناسب وردنه بکشید.
و در پایان با فاصله های ۳ سانتی متری و به شکل اریب ببرید. کاک را در ظرف در بسته نگهداری کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.