طرز پخت نان خرمایی

مواد لازم برای تهیه نان خرمایی:
خرما: ۳۰ عدد
کره: ۲۵ گرم
آب: نصف فنجان
گردوی ریز شده: به مقدار دلخواه
پودر دارچین: ۱ قاشق غذا خوری سر خالی
پودر زنجبیل: کمی
پودر هل: نصف قاشق غذا خوری
زرده تخم مرغ: برای رومال
تخم خرفه: برای رومال

طرز تهیه مواد داخل نان:
ابتدا خرما را با کره، آب، گردوی ریز شده، دارچین، زنجبیل و پودر هل با هم مخلوط کرده و روی حرارت قرار داده و مرتب هم بزنید تا خرماها له و نرم شوند.
برای تهیه خمیر این نان می توانید از خمیر جادویی استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه خمیر جادویی:
شکر: ۴ قاشق چای خوری
نمک: ۱ قاشق چای خوری
روغن: ۶ قاشق غذا خوری
شیر یا آب: ۱ لیوان
تخم مرغ: ۱ عدد
خمیر مایه: ۳ قاشق چای خوری
آرد: ۳ لیوان

طرز تهیه خمیر جادویی:
ابتدا خمیر مایه، شیر ولرم و ۱ قاشق چای خوری شکر را داخل ظرفی ریخته و مخلوط کنید. سپس به مدت ۱۰ دقیقه کناری قرار دهید تا خمیر مایه عمل بیاید.
تخم مرغ، باقی مانده شکر، روغن و نمک را داخل ظرف دیگری ریخته و با هم مخلوط کنید تا یکدست شوند. سپس خمیر مایه را با چند قاشق آرد مخلوط کرده و به مواد تخم مرغی اضافه کنید، کمی هم بزنید تا مواد ترکیب شوند. بعد باقی مانده آرد را اضافه کنید.
بعد از مخلوط کردن مواد را با دست کمی ورز دهید تا خمیر جمع شود. روی سطح کار آرد بپاشید و خمیر را روی سطح کار قرار دهید، به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید. آنقدر ورز دهید تا خمیر نرم و لطیفی بدست آید.
داخل ظرفی را چرب کرده و خمیر را داخل آن قرار دهید، روی خمیر را بپوشانید و در جای گرمی به مدت ۱ ساعت استراحت دهید تا حجم خمیر دو برابر شود. پس از آماده شدن پف خمیر را با فشار دست بگیرید.

طرز تهیه نان خرمایی:
بعد از آماده شدن خمیر، از آن گلوله هایی درست کرده و کف دست باز کنید. سپس از مواد خرمایی وسط آن گذاشته، خمیر را جمع کنید. بعد می توانید با قیچی برش زده و حالت دهید.
زرده تخم مرغ را کمی زده، سپس با برس زرده تخم مرغ را روی نان ها بمالید و رویش تخم خرفه بپاشید. بعد در داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه قرار داده تا زیرشان طلایی شود. بعد گریل فر را روشن کرده تا رویشان هم طلایی شود.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.