طرز تهیه باقلوا با خمیر یوفکای ترک

باقلوا یک شیرینی سنتی در کشورهای ایران، ترکیه و بعضی کشورهای عربی است که طرفداران بسیاری دارد. این شیرینی در اکثر مجالس و مهمانی ها سرو می شود و بسیار خوشمزه است. خمیر یوفکا یا خمیر فیلو خمیری است که تهیه آن نیازی به مایه خمیر ندارد و به صورت آماده نیز می‌توان آن را تهیه کرد.

مواد لازم:
پسته خام: به مقدار زیاد
هل آسیاب شده: یک قاشق غذاخوری پر
پودر دارچین: یک قاشق غذاخوری
کره: ۲۰۰ گرم آب شده
خمیر باقلوا ترک: یک بسته نیم کیلویی

مواد لازم برای شربت:
شکر: سه لیوان
گلاب: دو تا سه قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده: به مقدار لازم
هل: یک قاشق مرباخوری
چوب دارچین: یک عدد (به دلخواه)

طرز تهیه شربت:
شکر را با دو و نیم لیوان آب روی حرارت بگذارید تا قوام بیاید. کمی که غلیظ شد گلاب و زعفران دم کرده به آن اضافه کرده و هل هم بریزید. می‌توانید چوب دارچین هم در شربت بیندازید که طعم خیلی خوبی به باقلوا می‌دهد اما اگر دوست نداشتید حذف کنید.

طرز تهیه باقلوا:
خمیر یوفکا را روی یک سطح باز کنید. این خمیر بسیار نازک است و باید مواظب باشید پاره نشود. در سینی که از قبل چرب شده یک لایه خمیر را باز کنید.روی هر برگی که باز می‌کنید کره آب شده که خیلی داغ نیست بمالید و بعد لایه دوم را بگذارید و دوباره کره بمالید. بعد از شش یا هفت ورق مغز پسته که در میکسر دو یا سه پالس زده اید بریزید. پسته‌ها نباید خیلی خرد شده باشند. دوباره روی آن خمیر یوفکا بچینید و روی هر لایه کره بمالید. حالا با چاقوی خیلی تیز برش بزنید و حدود یک ربع در فر ۱۸۰ درجه سانتیگراد که از قبل گرم شده بگذارید. می‌توانید هنگام پخت زیر باقلوا را با کفگیر بلند کنید و اگر طلایی شده بود فر را خاموش کنید. حالا حدود دو یا سه دقیقه گریل را روشن کنید تا رویش طلایی شود. وقتی روی گریل می‌گذارید مواظب باشید نسوزد چون ظریف است و زود طلایی می‌شود. وقتی باقلوا را از فر در آوردید شربت سرد روی باقلوا بریزید. این خیلی مهم است چون اگر باقلوا داغ و شربت هم داغ باشد باقلوا خمیر می‌شود. شربت را طوری بریزید که به همه جای باقلوا برسد. از اینکه شربت زیاد است نترسید چون خودش جذب باقلوا می‌شود. بعد روی آن مغز پسته آسیاب شده بریزید و یک ساعت در محیط آشپزخانه بگذارید بماند. پس ازآن سه تا چهارساعت در یخچال بگذارید تا شربت کاملاً به خورد آن رفته و جذب شود.

نکته:
باقلوا اگه داغ است شربت باید سرد باشد یا برعکس.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.