طرز تهیه نان شیرمال با مغز کدو حلوایی

کدو تنبل گیاهی با پوست صاف و کمی خاردار است. این گیاه به رنگ زرد یا رنگ نارنجی عمیق است که داخل آن دانه ها و خمیر هایی وجود دارد که خوردنی می باشد. کدو تنبل یک خوراکی سنتی است که بیشتر در زمستان رواج دارد و پوره آن را در انواع کوکوها و کیک ها استفاده می کنند.

مواد لازم برای رومال نان شیرمال:
زرده تخم مرغ: یک عدد
شیر: یک قاشق سوپخوری
شکر: یک دوم قاشق سوپخوری
زعفران: (در صورت تمایل)
رازیانه: (در صورت تمایل)

مواد لازم برای تهیه نان شیرمال با مغز کدو حلوایی:
تخم مرغ: ۱ عدد
کشمش و شکر: نصف لیوان
شیر: ۱ لیوان
آرد: ۳ لیوان سرخالی
کره: ۱۰۰ گرم
نمک: یک هشتم قاشق مرباخوری
پودر خمیرترش: ۱ قاشق غذاخوری
پوره کدو حلوایی برای داخل نان: یک و نیم لیوان

طرز تهیه نان شیرمال با مغز کدو حلوایی:
ابتدا خمیرترش را با ۲ قاشق آب ولرم مخلوط می‌کنیم و بعد شکر را اضافه کرده و ۱۰ دقیقه در جای گرم قرار می‌دهیم تا مخمر عمل بیاید.
درون ظرف گود تخم مرغ، کره آب شده، شیر، شکر و مخمر آماده را مخلوط می‌کنیم. آرد را با نمک مخلوط کرده و حداقل ۳ مرتبه الک می‌کنیم تا سبک شود. بعد آرد را کم کم به مواد اضافه می‌کنیم تا خمیر لطیفی به دست بیاید که زیاد به دست نچسبد. در این مرحله اگر دوست دارید کشمش اضافه کنید. خمیر را که لطیف و کمی چسبنده است ۱۰ دقیقه ورز دهید. البته بدون اضافه کردن آرد اضافی. بعد حدود ۳ساعت داخل ظرف چرب شده قرار داده و روی آن را یک پارچه مرطوب نخی بیندازید و درجای گرم بگذارید. پس از این مدت خمیر را به چند قسمت مساوی تقسیم کنید. برای شکل گل و برگ به گلوله‌های مساوی نیاز است. یک قاشق غذاخوری از پوره کدو حلوایی و دارچین را در وسط هر خمیر گذاشته و خمیر را جمع کرده و مثل توپ ببندید. بعد مثل برگ یا گلبرگ شکل دهید. برای رومال هم کره آب شده و یک‌‌زرده تخم مرغ را مخلوط کنید و با قلم مو روی خمیرها بزنید و رازیانه روی آن بپاشید. خمیرهای آماده را درون سینی فر قرار دهید و ۲۰ دقیقه به خمیرها استراحت دهید.
پس از استراحت سینی را درون فری که با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم شده به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید. در پایان پخت می‌توانید گریل را ۲ دقیقه روشن کنید تا روی نان‌ها طلایی شود.

نکته:
نکته ۱: به جای کره می‌توانید از روغن مایع به مقدار نصف لیوان استفاده کنید.
نکته ۲: ورز دادن بیش از حد موجب خشکی خمیر و ترک خوردن نان می‌شود.
نکته ۳: مقدار شکر را می‌توانید نصف کنید و به جای کدو حلوایی خرما و گردو بگذارید.
نکته ۴: در فر یک ظرف آب هم قرار دهید تا نان شما خوشمزه‌تر و پوک‌تر شود.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.