علت زرد شدن ناخن دست و پا چیست؟

ناخن‌ها می‌توانند چیزهای زیادی در مورد سلامت کلی بدن به شما بگویند. وقتی رنگ آنها تغییر می‌کند معمولاً به این معنی است که شما دچار یک عفونت یا قارچ ناخن شده‌اید. همچنین ممکن است به علت استفاده از محصولاتی مانند لاک ناخن، استون یا واکنش آلرژیک باشد. گاهی اوقات ممکن است ناخن‌ها به عنوان نشانه‌ای از موارد جدی‌تر مانند بیماری‌های مزمن ریه، بدخیمی‌های داخلی، انسداد غدد لنفاوی و حتی آرتریت روماتوئید زرد شده باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علت زرد شدن ناخن و راه‌های درمان آن ادامه مطلب را بخوانید.

دلایل احتمالی زرد شدن ناخن

اگر ناخن‌های شما به دلیل رنگ و یا مواد خشن آسیب دیده باشد، باید با رشد ناخن جدید این مشکل حل شود و ناخن‌هایتان دارای رنگی سالم و شفاف باشد اما اگر زردی ناخن‌ها همچنان ادامه داشته باشد ممکن است در بدن شما اتفاق دیگری رخ داده باشد.

گاهی اوقات داشتن ناخن‌های زرد می‌تواند نشانه‌ای از موارد جدی‌تر باشد. گاهی کمبود ویتامین یا مواد معدنی باعث می‌شود ناخن‌ها زرد به نظر برسند و استفاده از یک مکمل و مولتی ویتامین می‌تواند به شما کمک کند تا مشکل را متوقف کنید.

در بعضی موارد، ناخن‌هایی که با وجود درمان باز هم زرد باقی می‌مانند می‌توانند نشانه‌ای از بیماری‌های تیروئید، پسوریازیس یا دیابت باشند. در شرایط نادر، زردی ناخن‌ها می‌تواند سرطان پوست، بیماری تنفسی یا مشکلات غدد لنفاوی را نشان دهد.

علت زرد شدن ناخن
سندرم ناخن زرد وضعیتی است که به موجب آن ناخن‌های شما به رنگ زرد کم رنگی در می‌آیند

چگونه می‌توان از شر زردی ناخن خلاص شد؟

درمان زرد شدن ناخن به علت آن بستگی دارد. در بیشتر مواقع ناخن‌های شما به دلیل عفونت یا محصولات مورد استفاده تغییر رنگ داده است. این درمان‌های خانگی بر اساس دلایل تغییر رنگ است. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید درمان های خانگی همیشه موثر نیستند. اگر درمان‌های خانگی برای از بین بردن تغییر رنگ ناخن مفید نبودند حتما به پزشک مراجعه کنید.

جلوگیری از زرد شدن ناخن

با رعایت بهداشت ناخن می‌توانید از تغییر رنگ ناخن جلوگیری کنید. مراقب سالن‌های ناخن‌کار باشید که می‌توانند عفونت‌های قارچی و بیماری را به مشتریان منتقل کنند. یک مانیکور خوب برای هر شخص از کیت مانیکور تمیز یا جدید استفاده می‌کند. بیش از یک بار در هفته از پاک کننده لاک استفاده نکنید و از ماده‌ای فاقد استون و از پاک کننده‌ای نرم استفاده کنید.

ناخن‌های خود را همیشه مرتب کنید و هفته‌ای یک یا دو بار با استفاده از برس ناخن، ناخن‌های خود را از زیر تمیز کنید. همیشه جوراب تازه بپوشید و پاها را مرتباً در معرض هوای تازه قرار دهید تا از عفونت ناخن‌های پا مانند پای ورزشکاران جلوگیری کنید.

پس از اینکه درمان زردی ناخن‌ها در خانه را شروع کردید، باید وضعیت شما شروع به بهبود کند. اگر طی ۱۰ روز تا دو هفته بهبود نیافت، با پزشک مشورت کنید. پزشک می‌تواند آزمایشاتی را انجام دهد که تعیین می‌کند ناخن‌ها توسط قارچ، مخمر، باکتری یا موارد جدی‌تر ایجاد شده است.

اگر رگه‌های جدیدی با رنگ تیره در ناخن ایجاد شد، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد شما به یک متخصص پوست ارجاع داده شوید.

ناخن‌های زرد عموماً رایج است. داروهای خانگی بسیاری وجود دارد که می‌توانید برای درمان این بیماری به کار برید. گاهی اوقات ناخن‌های زرد نشانه یک مسئله بزرگتر هستند. زرد شدن ناخن‌ها را نباید نادیده گرفت و کشف علت اصلی آن باعث سلامت ناخن‌ها و سلامت عمومی بدن می‌شود.

احتمالاً بهترین درمان خانگی استفاده از آبلیمو است. ناخن‌های خود را به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه روزانه در آب لیمو خیس کنید تا لکه‌ها از بین بروند. یا اگر فکر می‌کنید لکه‌های سطحی را مشاهده می‌کنید از خمیر دندان سفید استفاده کنید. ناخن‌های خود را با استفاده از برس ناخن با خمیر دندان بشویید.

علت زرد شدن ناخن دست
گاهی کمبود ویتامین یا مواد معدنی باعث می‌شود ناخن‌ها زرد به نظر برسند

از ویتامین E برای بهبود و جلوگیری از زردی ناخن‌ها استفاده کنید. ویتامین ای به سلول‌ها کمک می‌کند تا رطوبت خود را حفظ کرده و سالم به نظر برسند. این امر نه تنها روی ناخن‌ها بلکه روی پوست و موهای شما نیز تأثیر می گذارد. از همه مهمتر، از نظر بالینی ثابت شده است که ویتامین ای رشد ناخن را تحریک می‌کند.

رشد ناخن سالم را با استفاده از ویتامین ای به صورت موضعی یا خوراکی تسریع کنید. بنابراین می‌توانید ناخن‌های زرد را با ناخن‌های سالم و حیاتی رشد دهید.

به طور کلی، زرد شدن ناخن‌ها در بیشتر مواقع بصورت ناخواسته صورت می‌گیرد و در بیشتر موارد به دلیل عفونت‌های باکتریایی یا قارچی یا به سادگی از لاک ناخن است.

سندرم ناخن زرد وضعیتی است که به موجب آن ناخن‌های شما به رنگ زرد کم رنگی در می‌آیند. این می‌تواند نشان دهنده بسیاری از موضوعات اساسی باشد – از مواردی مانند رنگ آمیزی لاک ناخن تا شرایط جدی‌تر سلامتی.

سندرم ناخن زرد یک بیماری نادر است که ناخن‌ها و انگشتان پا را درگیر می‌کند. افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند دارای مشکلات تنفسی و سیستم لنفاوی همراه با تورم در قسمت‌های پایینی بدن خود هستند.

سندرم ناخن زرد ممکن است در هر فردی رخ دهد، اما معمولاً در بزرگسالان بالای ۵۰سال رخ می‌دهد. اعتقاد دیگر این است که سندرم ناخن زرد ناشی از مشکلات تخلیه لنفاوی است. گردش نامناسب و تخلیه لنفاوی باعث جمع شدن مایعات در بافت نرم زیر پوست می‌شود که ممکن است به آرامی ناخن‌ها را زرد کند.

سندرم ناخن زرد همچنین می‌تواند به خودی خود ایجاد شود یا در انواع خاصی از سرطان‌ها و بیماری‌های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید و نقص ایمنی ایجاد شود.

مطالب مرتبط: علت پوسته شدن ناخن و رفع پوسته پوسته شدن ناخن

چگونه ناخن مصنوعی را بکنیم؟

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.