راهنمای پخت قارنی یارخ، غذای آذربایجانی

قارنی یارخ یا بادمجان شکم پر یکی از پیش غذاهای استان آذربایجان است که در مهمانی ها به عنوان پیش غذا سرو می شود. قارنی یارخ به زبان ترکی به معنی شکم پاره می باشد. در مطلب زیر طرز تهیه این پیش غذا آورده شده است، امیدواریم که از آن لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه قارنی یارخ (بادمجان شکم پر):
بادمجان قایقی شکل که زیاد تپل نباشد: ۶ عدد
سیر: ۱۰ حبه متوسط
پیاز ریزشده: یک عدد
گوشت چرخ کرده: ۲۵۰ گرم
گوجه فرنگی سفت: ۲ عدد
جعفری ساطوری: ۳ قاشق سوپ خوری
رب گوجه فرنگی، نمک و روغن مایع: به میزان کافی

طرز تهیه قارنی یارخ (بادمجان شکم پر):
ابتدا بادمجانها را راه راه پوست کنده و یک برش در قسمت گود بادمجان می دهیم (مانند نان باگتی که برای ساندویج برش می‌زنیم). سپس آن ها را به مدت دو ساعت در آب نمک می گذاریم. بادمجان ها را خشک کرده و در روغن مایع سرخ می کنیم و کنار می گذاریم.
سیرها را خلال می‌کنیم و در روغن مایع تفت می دهیم (توجه کنید که رنگ سیر عوض نشود)، پوست گوجه فرنگی ها را کنده و داخل آن را خالی میکنیم، مغز داخل گوجه فرنگی را ریز خرد می‌کنیم، و در همان ظرفی که سیر را تفت دادیم اضافه می‌کنیم. در ظرفی دیگر پیاز را تفت می دهیم، رنگ آن طلایی شد گوشت را اضافه می کنیم. بعد ازکمی تفت دادن نصف لیوان آب را اضافه می‌کنیم و در ظرف را می‌گذاریم تا گوشت کاملا پخته شود. بعد از روی حرارت برداشته، جعفری و گوجه فرنگی ریز شده و سیر را با آن مخلوط می‌کنیم.
از مخلوط آماده داخل بادمجانها را پرکرده و آن ها را داخل ماهیتابه می‌چینیم از روغن قرمزی که از مایع گوشت مانده داخل ماهی تابه ریخته، در ماهیتابه رو گذاشته روی حرارت خیلی ملایم به مدت ۲۰ دقیقه‌ می گذاریم تا غذا جابیفتد سپس آن را سرو می‌کنیم.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.