طرز تهیه برساق شیرینی کرمانشاهی

مواد لازم برای تهیه برساق شیرینی کرمانشاهی:
آرد: ۸ لیوان
شکر: ۱ لیوان
روغن حیوانی: نصف لیوان
بکینگ پودر: ۲ قاشق مربا خوری
زردچوبه: ۱ قاشق چای خوری
نمک: نصف قاشق چای خوری
شیر: ۲ لیوان
پودر گردو: ۱ لیوان
پودر توت خشک (پودر شکر): ۱ لیوان
پودر دارچین: ۴ قاشق غذا خوری
رازیانه نیم کوب: ۲ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ: ۲ عدد
سیاه دانه: کمی

طرز تهیه برساق شیرینی کرمانشاهی:
ابتدا آرد، نمک، شکر، بکینگ پودر، رازیانه و زردچوبه را در ظرف گودی ریخته و خوب مخلوط کنید. سپس روغن را افزوده و خوب با کف دست مواد را سائیده تا گلوله گلوله نشود. شیر را اضافه کنید و به مدت ۱۵ دقیقه خوب ورز دهید تا خمیر صاف و یکدست شود. اگرخمیر سفت بود می توانید کمی شیر به آن اضافه کنید. بعد از آماده شدن روی خمیر را با نایلکس پوشانده و یک دستمال تمیز روی ظرف بیندازید و خمیر را به مدت ۲ ساعت استراحت دهید.

روش اول: (با استفاده از فر)
از خمیر گلوله هایی به اندازه یک سیب درختی برداشته، در کف دست باز کنید. بعد داخل آن را با دو تا سه قاشق از پودر گردو، دارچین و پودر توت خشک پر کنید و لبه های خمیر را به هم بیاورید و کمی خمیر را در کف دست جابه جا کرده تا خوب گرد شود. سپس روی تخته، توسط وردنه به شکل بیضی یا گرد با ضخامت دو سانتی متر پهن کنید و روی آن را با برس، زرده تخم مرغ زده شده بمالید و سیاه دانه یا کنجد رویش بپاشید. در فر ۱۸۰ درجه به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه گذاشته تا بپزد. سپس در گرمکن فر گذاشته تا رویه آن طلایی شود.

روش دوم: (بدون استفاده از فر)
همانند روش اول مواد را با هم ترکیب کرده و خمیر را بدست آورده، مغز گذاری کنید. در این روش نیازی به زرده و سیاه دانه نیست. حتی بدون مغز هم می توان این نان را درست کرد.
ماهیتابه ای با کف ضخیم مثل ماهیتابه های رژیمی را برداشته، روی شعله پخش کن و حرارت کم گاز قرار دهید. یک قاشق چای خوری روغن حیوانی برای هر دانه از نان ها در ماهیتابه ریخته و پس از پهن کردن نان با وردنه، نان را در کف ماهیتابه گذاشته و یک طرف آن که پخته شد نان را برگردانید تا طرف دیگر نیز بپزد. در این روش روغن زیادی مصرف نمی شود. به همین روش همه نان ها را آماده کرده و سرو کنید.
برای نگهداری این نان نیازی به یخچال نیست. کافیست در ظرف های درب بسته و در جای خنک تا یک هفته بیرون از یخچال نگهداری کنید. در صورت نگهداری در یخچال، دو ساعت قبل از مصرف، از یخچال خارج کرده و در جای گرمی بگذارید تا از حالت سفتی خارج شود.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.