طرز تهیه خورشت گیلانی ترش سماق

ترشه سماق یک غذای شمالی بسیار خوشمزه است که در مطلب زیر طرز تهیه آن آورده شده است.

مواد لازم برای تهیه خورشت گیلانی ترش سماق:
سینه مرغ: ۳ عدد
سبزی خورشی: ۵۰۰ گرم
پیاز: ۲ عدد
لوبیا قرمز: یک دوم پیمانه
آبغوره: یک دوم پیمانه
سماق: ۵ ق س
غوره: یک دوم پیمانه
سیر: ۵ حبه
نمک: به مقدار لازم

طرز تهیه خورشت گیلانی ترش سماق:
۱. سیرها و پیازها را ریز خرد کنید و درون روغن تفت دهید تا نرم شوند. سپس سینه های مرغ، ۳ قاشق سماق و نمک اضافه کنید و با حرارت ملایم به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه تفت دهید تا رنگ مرغ ها تغییر کند. پس از تغییر رنگ مرغ ها تغییر کند. پس از تغییر رنگ مرغ ها می توانید لوبیاها را به همراه ۴ پیمانه آب اضافه کنید. حرارت را زیاد کنید تا خورش شروع به جوشیدن کند. سپس حرارت را کم کنید و به مدت ۲ ساعت بگذارید خورش بپزد.

۲. سبزی ها را ریز خردکنید و درون روغن به مدت ۱۰ دقیقه سرخ کنید. یک قاشق سماق را به سبزی های سرخ شده اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید. سپس از روی حرارت بردارید.

۳. پس از ۲ ساعت و زمانی که لوبیاها نرم شدند می توانید سبزی های تفت خورده را به همراه آبغوره و غوره ها و یک قاشق باقیمانده سماق را اضافه کنید. تمام مواد را به آرامی مخلوط کنید و با حرارت کم اجازه دهید خورش جابیفتد (به روغن بیفتد) سپس با برنج سرو نمایید.

نکته:
۱- سبزی این خورش همانند خورش قورمه سبزی شامل تره ۱۵۰ گرم، جعفری ۱۵۰ گرم، گشنیز ۱۰۰ گرم، اسفناج ۵۰ گرم، شنبلیله ۵۰ گرم است. البته اصل این غذا با سبزی معروف شما (سبزی مرغ ترش) تهیه می شود اما اگر در دسترس ندارید از ترکیب سبزی های گفته شده استفاده کنید.

۲- سماق را بیش از اندازه نریزید چون خورش شما تلخ خواهدشد. سماق خاصیت درمانی دارد و برای سلامت اندام ها مفید است اما همانند زعفران مصرف بیش از حد آن مضر می باشد.

۳- در صورتی که غوره در دسترس ندارید می توانید مقدار آبغوره را ۲ برابر کنید.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.