طرز تهیه اشپل وابیج؛ غذای محلی استان گیلان

اشپل که به آن خاویار (تخم ماهیان خاویاری) هم می گویند بسیار گران و پرطرفدار است. اشپل در آشپزی ملل گوناگون کاربرد بسیاری دارد. در شمال ایران و در ساحل دریای خزر، به ویژه استان گیلان و استان مازندران، با اشپل ماهی‌های گوناگون غذا درست می‌کنند.

مواد لازم برای تهیه اشپل وابیج:
پیاز
اشپل ماهی دانه انار ترش کره
تخم مرغ
برگ سیر تازه
یا شوید
(به دلخواه)

طرز تهیه اشپل وابیج:
پیاز را کمی تفت دهید. پوست نازک اشپل ماهی را گرفته و با چنگال یا با دست دانه‌های اشپل را از هم باز کنید و در تابه با کمی کره تفت دهید. قبل از اینکه کاملاً سرخ شود دانه‌های انار ترش را به آن اضافه کنید تا با هم سرخ شود. در روش دیگر این خوراک، اشپل را با کمی کره تفت مختصری می‌دهند. تخم مرغ‌ها را جداگانه هم زده سپس به اشپل اضافه می‌کنند تا تخم مرغ و اشپل به‌طور همزمان با هم سرخ شود. در صورت تمایل برای عطر و طعم بهتر این خوراک و گرفتن بوی زهم اشپل از برگ سیر تازه یا شوید استفاده کنید. این خوراک به طور سنتی با کته و ماست سرو می‌شود.

نکته:
نکته ۱:اشپل (تخم ماهی) است که در استان‌های شمالی کشور آن را در کنار غذا (پلا کباب) یا به‌عنوان یک غذای اصلی (اشپل کوکو – اشپل وابیج) سرو می‌کنند.

نکته ۲: برشته کردن (واویج، وابیج) جایگاه ویژه‌ای در روش طبخ غذا در خطه شمال کشور دارد، این کلمه در نام بسیاری از وسایل آشپزی و غذا‌ها هم وارد شده است. مانند کولوویچ یا همان تابه یا خوراک‌هایی چون سیرابیج، خشکابیج و مالاوابیج.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.