شورای عالی فضای مجازی، چه نهادی است؟

دنیا در حال پیشرفت است و با ورود تکنولوژی و اینترنت این پیشرفت‌ها سریع‌تر شده و به سرعت اتفاق می‌افتد. اینترنت و دنیای مجازی همانند جامعه‌ای است که شهروندان زیادی دارد و همه این شهروندان در این فضا با هم در ارتباط و تعامل هستند. چنین جامعه مجازی به یک مدیریت نیاز دارد تا بتواند به سمت رشد حرکت کرده و پیشرفت کند. در همین راستا در سال ۱۳۹۰ به دستور رهبر انقلاب، نهادی به نام شورای عالی فضای مجازی تشکیل شد تا به‌عنوان یک رکن مهم در تصمیم‌گیری در فضای مجازی و تمام مسائل مربوط به آن فعالیت کند، که اعضای این نهاد مستقیماً توسط رهبر انتخاب می‌شوند.

اعضا این شورا متشکل از رئیس‌جمهور (رئیس شورای عالی)، رئیس مجلس شورای اسلامی، رئیس قوه قضائیه، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر اطلاعات، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

فعالیت‌های این شورا گسترده بوده و بسیار مهم و حیاتی است. این شورا و اعضای آن باید بر تمام زوایای فضای مجازی، هم از نظر درونی و هم بیرونی نظارت داشته و با آسیب‌های ناشی از این فضا مبارزه کنند و راه‌حل‌های مفید و اثربخشی را ارائه دهند. این نهاد از جنبه‌های سخت‌افزاری؛ نرم‌افزاری و محتوایی و در چارچوب قوانین شورا بر تمام جنبه‌های فضای مجازی نظارت داشته و آن را مدیریت می‌کند. از اهداف اصلی این نهاد می‌توان به سرمایه‌گذاری در جهت استفاده حداکثری از فرصت‌های ناشی از فضای مجازی؛ اینترنت و برنامه‌ریزی و هماهنگی مستمر به‌منظور صیانت از آسیب‌های ناشی از این فناوری اشاره کرد.

طبقه گفته رهبری این شورا سیاست‌گذار اصلی در فضای مجازی خواهد بود که برنامه‌ریزی کلان، نظام‌سازی، تعریف و تعیین قلمرو پروژه‌های ملی و نظارت بر آن‌ها، تقسیم کار ملی بین دستگاه‌های اجرایی فعال و ایجاد هماهنگی بین آن‌ها در این حوزه در کنار پایش مستمر فرصت‌ها و تهدیدهای این حوزه و نیز ایجاد بسترهای لازم برای تولید محتوای بومی متناسب با هویت ایرانی- اسلامی از مسئولیت‌های اصلی این شورا به حساب می‌آید.

وظایف و اختیارات این شورا در تصویب‌نامه وظایف به صورت زیر است:
• فراهم آوردن شرایط لازم برای دستیابی فضای مجازی کشور به بالاترین سطح از امنیت و سلامت برای آحاد مردم، نظام و کلیه نقش‌آفرینان در فضای مجازی در چارچوب مصوبات شورای عالی.
• ایجاد آمادگی لازم در عالی‌ترین سطح به‌منظور صیانت از زیرساخت‌های حیاتی در برابر حملات سایبری و دفاع مناسب در برابر هرگونه حمله در چارچوب مصوبات شورای عالی.
• ساماندهی امنیت فضای مجازی کشور در شرایط عادی و بحرانی و همچنین تهیه و تصویب ضوابط، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مورد نیاز در این عرصه.
• تهیه و تصویب دستورالعمل‌ها و پیوست‌های امنیتی پروژه‌ها و طرح‌های فضای مجازی کشور.

بنابراین تأسیس این نهاد برای کنترل و استفاده از فضای مجازی باعث می‌شود تا فرصت‌های موجود در آن برجسته‌تر شده و تهدیدات کنترل و مهار شود تا بتوان از این فضای در حال رشد و گسترش در جهات ترقی کشور استفاده کرد.

بیشتر بخوانید:
همه چیز در مورد دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

هفت روش پنهان کردن هویت در اینترنت

حفظ امنیت خانواده در اینترنت

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.