طرز تهیه پیراشکی ساده

مواد لازم برای تهیه پیراشکی ساده:

مایع خمیر فوری: یک قاشق چایخوری
آرد: ۵۰۰ گرم
وانیل: ۱/۴ قاشق چایخوری
شیر: ۱۲۵ میلی لیتر
ماست: نصف پیمانه
تخم مرغ: یک عدد
شکر درشت برای تزیین: یک پیمانه
شکلات: به میزان لازم

طرز تهیه پیراشکی ساده:

ابتدا شیری را که به دمای محیط رسیده است با خمیر مایع فوری مخلوط کنید. دمای شیر به حدی باشد که وقتی انگشت خود را داخل شیر گذاشتید دست را نسوزاند، ولی گرمای خود را داشته باشد چون گرمای بیش از حد باعث ترش شدن خمیر می شود و اگر شیر سرد باشد باعث دیر عمل آمدن خمیر می شود. سپس یک قاشق از شکر (شکری که برای تزیین بود) داخل شیر بریزید زیرا شکر باعث می شود خمیر زودتر به عمل بیاید. شیر را کنار بگذارید تا کمی بماند.
در ظرفی جداگانه تخم مرغ، شکر و وانیل را مخلوط کرده و کمی با چنگال یا همزن بزنید. حالا در ظرفی جداگانه شکلات را به روش بن ماری آب کنید. ماست معمولی را به مخلوط شکر، وانیل و تخم مرغ اضافه کنید و این مخلوط را داخل شیر و خمیر مایه بریزید و هم بزنید. سپس آرد را کم کم به آن اضافه کنید تا خمیر نرم و یکدستی به دست آید (علت اینکه بعضی خمیرها خوب پف نمی کند این است که خمیر را خیلی سفت بر می دارند در صورتی که خمیر در انتها باید کمی لطافت و چسبندگی خود را داشته باشد). پس از آماده شدن خمیر آن را در دمای محیط به مدت یک ساعت بگذارید تا عمل بیاید. عمل آمدن خمیر بستگی به دمای محیط دارد اگر محیط سرد باشد امکان دارد دو ساعت طول بکشد ولی اگر محیط گرمتر باشد امکان دارد خمیر نیم ساعته به عمل آید. پس از اینکه خمیر به عمل آمد، کف تخته را کمی آرد بریزید و خمیر را باز کنید (به اندازه ای که قطر خمیر یک سانتی متر باشد). حالا خمیر را با یک قالب گرد، قالب بزنید. یک ظرف بردارید و یک کاغذ روغنی داخل آن بگذارید و کمی آرد بپاشید. سپس خمیر قالب زده را داخل آن بگذارید و اجازه دهید نیم ساعت دیگر استراحت کند.
در ظرفی روغن را روی شعله ملایم گذاشته و بگذارید به طور کامل داغ شود. بهتر است برای سرخ کردن ظرف کوچکی انتخاب کنید. سپس خیلی آرام خمیر را برداشته و داخل روغن سرخ کنید. دقت داشته باشید که هیچ روزنه یا سوراخی در خمیر ایجاد نشود چون باعث می شود پف پیراشکی بخوابد. هنگامی که می خواهید پیراشکی را داخل روغن سرخ کنید، دمای روغن خیلی پایین باشد. مرتب و پشت سر هم پیراشکی های داخل روغن را برگردانید. بعد از سرخ کردن پیراشکی ها آن ها را داخل آبکش فلزی بگذارید تا روغن آن ها کاملا گرفته شود. سپس پیراشکی ها را داخل شکر درشت بغلطانید تا زیبایی و طعم خاصی بگیرد. پیراشکی آماده است، می توانید آن را داخل کاغذ روغنی بگذارید و سرو کنید.

نوش جان

نکات:
امکان دارد که تمام آرد را استفاده نکنید، به اندازه نیاز از آن بردارید.
حتما از شیر کم چرب استفاده کنید چون باعث زودتر به عمل آمدن خمیر پیراشکی می شود.
هنگامی که حجم خمیر دو برابر شد خمیر عمل آمده است.
پیراشکی ها را با حرارت ملایم سرخ کنید، چون درحرارت زیاد پیراشکی ها مغز پخت نمی شود.
اگر چند پیراشکی داخل روغن گذاشته اید، تا زمانی که تمام آن ها سرخ نشده است پیراشکی دیگری داخل روغن نگذارید چون خمیر جدید باعث می شود پف پیراشکی ها از بین برود.
به جای شکر می توانید از شکلات استفاده کنید.

مطالب مرتبط:
روش تهیه پیراشکی با ژامبون

طرز تهیه پیراشکی کرم دار

طرز تهیه پیراشکی سیب زمینی

3.1/5 - (7 امتیاز)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.