طرز تهیه پای اسفناج (اسپاناکوپیتا)

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر:
برگ اسفناج پاک شده: ۳۰۰ گرم
پنیر فتا: یک پیمانه
پنیر ریکوتا: یک دوم پیمانه
پنیر پارمزان یا پِکورینو: یک چهارم پیمانه
سیر رنده شده: یک قاشق چای خوری
تخم مرغ: یک عدد
پودر نان خشک: یک قاشق غذاخوری
شوید خشک: یک قاشق غذاخوری
روغن زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
پیاز یا پیازچه ریز خرد شده: یک پیمانه
نمک و فلفل سیاه: به میزان لازم
جوز هندی رنده شده: یک هشتم قاشق چایخوری
خمیر فیلو: ۴۰۰ گرم
کره آب شده: ۱۲۵ گرم

راهنمای پخت پای اسفناج (اسپاناکوپیتا):

اسفناج را خرد کرده و با کره و روغن در تابه‌ای تفت دهید. پیاز را نیز کمی تفت دهید تا نرم شود. سپس این مواد را کنار بگذارید تا خنک شود. در کاسه بزرگی، پنیر فتا، ریکوتا و پارمزان را ریخته و با هم مخلوط کنید. پودر نان خشک، سیر، شوید، پیاز تفت داده شده، نمک، فلفل سیاه، جوز هندی و روغن زیتون را نیز به آن اضافه کنید و هم بزنید. تخم مرغ هم زده را به این مواد اضافه کرده و خوب مخلوط کنید. در آخر اسفناج را با بقیه مواد مخلوط کنید.
سپس خمیر فیلو را باز کرده و روی آن را با پارچه تمیزی بپوشانید تا خشک نشود. ظرف مورد نظرتان را انتخاب کنید. کره را به روش بن ماری ذوب کنید و با برس آشپزی کف ظرف را چرب کنید. دو لایه فیلو در ظرف بیندازید به طوری که لبه‌های آن از اطراف ظرف آویزان بماند.
با برس روی خمیر را چرب کنید، ۶ تا ۷ لایه دیگر خمیر فیلو در ظرف چیده و روی هر لایه خمیر را با کره چرب کنید. هفت لایه خمیر که در ظرف چیده شد، مخلوط اسفناج و پنیرها را روی آن بریزید در همه جای آن پخش کنید. مجدداً ۷ تا ۸ لایه دیگر از خمیر فیلو روی مواد چیده و روی هر لایه را با کره چرب ‌کنید. لایه چینی که تمام شد، روی لایه آخر را هم چرب کنید. اضافه خمیر را از دور ظرف قیچی کنید و لبه‌های خمیر را به داخل تا بزنید. در آخر غذا را داخل فر ازقبل گرم شده با ۱۸۰ درجه سانتیگراد در طبقه وسط فر قرار دهید و بگذارید به مدت ۴۰ تا ۵۰ دقیقه بپزید تا روی خمیر طلایی شود.

نکته:
لبه‌های خمیرهم باید کاملاً به کره آغشته شود.

منبع: مجله ایران بانو

مطالب مرتبط:

طرز تهیه پای پاستا

طرز تهیه پای سیب

طرز تهیه پای گیلاس

طرز تهیه پای مرغ و قارچ

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.