علت پاره شدن نخ در چرخ خیاطی

اگر تازه‌کار هستید یا حتی سال‌ها است که در حال کار با نخ می‌باشید احتمالا در طول کار با پاره شدن نخ در چرخ خیاطی مواجه شده‌اید و آن را به دفعات زیادی تجربه کرده‌اید. زمانی که این اتفاق به صورت مکرر رخ می‌دهد بسیار کلافه کننده خواهد شد و شاید حتی افراد عاشق و علاقه‌مند به این حرفه را هم از ادامه کار باز دارد. دلایل مختلفی باعث خرابی و مشکل در دوخت و دوز شما می‌شود و دانستن دلایل پاره شدن نخ به شما کمک می‌کند که به سرعت مشکل بوجود آمده را حل کنید.

دلیل پاره شدن نخ در چرخ خیاطی چیست؟

۱- اگر نخ بالایی چرخ آزاد می‌شود ممکن است مشکل از این باشد که نخ به طور صحیح به چرخ خیاطی متصل نشده است و شما باید نخ بالایی و هر بخش متصل به نخ را به خوبی بازبینی کنید.

۲- بعد از اطمینان از نصب صحیح نخ قسمت بالایی، مطمئن شوید تنشی که حین دوخت صورت می‌گیرد خیلی محکم نباشد. زیرا اگر در این جا خطایی رخ دهد نخ بالایی درحین کار بسیار محکم شده و به راحتی پاره می‌شود.

۳- بررسی کنید که قرقره را بطور صحیح در چرخ خیاطی نصب کرده‌اید. همچنین بررسی کنید که در پوش ماسوره به درستی قرار گرفته است و باید به درستی با اندازه قرقره نخ، هماهنگ شود. مراقب باشید که کلاه قرقره خیلی بزرگ یا خیلی کوچک نباشد زیرا در این صورت موضوع بالا به کلی نادیده گرفته خواهد شد و تنش به درستی صورت نخواهد گرفت.

۴- پس از اطمینان از محل قرار گیری نخ، صافی و یکنواختی آن سوزن هم باید به خوبی بررسی شود که به درستی در جای خود قرار گرفته باشد. قسمت صاف سوزن باید از شما دور باشد که شما بتوانید گیره سوزن را با پیچ گوشتی محکم کنید.

۵- همچنین یک سوزن شکسته یا خم شده می‌تواند باعث پاره شدن نخ در چرخ خیاطی شود. دقت داشته باشید که حتما هرچند وقت یک بار سوزن خود را چک کنید تا از مشکلات احتمالی پاره شدن نخ و دیگر عوامل جلوگیری کنید.

پاره شدن نخ در چرخ خیاطی
یک سوزن شکسته یا خم شده می‌تواند باعث پاره شدن نخ در چرخ خیاطی شود

۶- در حالی که تنش نخ بالایی را بررسی می‌کنید باید تنش نخ پایینی را نیز بررسی کنید. در صورت لزوم، بسته به نوع دستگاه نخ پایینی را می‌توان با دست تنظیم کرد. در چرخ خیاطی‌های قدیمی باید توجه بیشتری به نخ‌های بالایی و پایینی و تنش مناسب بین آنها داشته باشید زیرا دستگاه قدیمی دارای تنظیمات اتوماتیک نیستند.

۷- حتما ماسوره و نخ آن را بررسی کنید و مطمئن شوید که به طور یکنواخت در جای خود قرار گرفته است.

۸- در بعضی از چرخ‌های گلدوزی، سوراخ‌هایی وجود دارد که بر روی صفر تنظیم شده‌اند برای همین شما در این گونه موارد باید با دقت بررسی کنید و تمام نقاط صفر را پاک کنید تا به نخ بالایی آسیبی نرسد.

۹- کیفیت نخ مورد استفاده خود را حتما بررسی کنید. نخ‌های قدیمی از کیفیت کمتری برخوردار هستند و خیلی راحت‌تر از نخ‌های جدید پاره می‌شوند. علاوه بر این سعی کنید از نخ‌های جدید و ارزان قیمت استفاده نکنید.

۱۰- بررسی کنید که در زمان گلدوزی قطعات بسیار ریز در آن وجود نداشته باشد. درصورت وجود باید این مسئله را پاک کنید زیرا به نخ بالایی آسیب خواهد رساند و در کار شما اختلال ایجاد خواهد کرد.

۱۱- در همه چرخ خیاطی‌ها یک ماسوره مخصوص وجود دارد که حتما باید از آن استفاده شود. این روشی ساده است که باعث می‌شود هنگام کار کردن و حرکت دستگاه، نخ بالایی پاره نشود.

۱۲- یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل پاره شدن نخ در چرخ خیاطی این است که سوزن صاف باشد. در غیر این صورت این مساله می‌تواند باعث شکستن سوزن یا پاره شدن نخ شود. بنابراین باید مطمئن شوید که سوزن صاف است و به طور صحیح به قسمت مورد نظر برخورد می‌کند.

اگر هنوز هم نمی‌دانید چرا نخ قسمت بالایی پاره می‌شود، باید دستگاه خود را سرویس کنید زیرا می‌تواند مسئله بزرگ و مهمی باشد.

مشکلات رایج چرخ خیاطی
مشکل در ماسوره می‌تواند باعث پاره شدن نخ در چرخ خیاطی شود

برخی نکات برای رفع کامل این مشکل:
مرحله ۱: مسیر نخ خود را پاک کنید. نخ را بردارید و مسیر طی شده را بررسی کنید. به آرامی دستان خود را در امتداد نقاط مهم مانند صفحه گلو یا بابون بکشید و اطمینان حاصل کنید که هیچ مانعی در مسیر نخ قرار نگرفته است تا حرکت را مختل کند.

مرحله ۲: حتما از نخ مخصوصی استفاده کنید که در حال انجام آن هستید. ضخامت نخ بسته به نوع دوخت شما متفاوت است. همچنین همانطور که گفته شد، به هیچ وجه از نخ‌های کهنه و یا قدیمی استفاده نکنید زیرا کیفیت آن‌ها پایین بوده و استفاده از آن‌ها باعث ایجاد مشکل در دوخت خواهد شد.

مرحله ۳: با توجه به پارچه و تکنیکی که در حال انجام آن هستید، سوزن مناسب آن کار را انتخاب و از آن استفاده کنید. مثلا برای پارچه‌های ظریف باید از سوزن‌های نازک‌تر استفاده کرد و همچین برای پارچه‌های ضخیم‌تر از سوزن‌های سنگین‌تر استفاده کرد.

مرحله ۴: در هر بار شروع کار، دستگاه خود را بررسی کنید و ببینید که بقایای نخ یا نخ قدیمی در آن وجود نداشته باشد. می‌توانید آن را به صورت وارونه بچرخانید و تکان دهید تا قطعات اضافی از درون دستگاه به خوبی پاک شوند.

مرحله ۵: صفحه کار پیش بر (که معمولا به آن بشقاب سوزن نیز گفته می‌شود) را بررسی کنید و از درست قرار گیری آن اطمینان کامل حاصل کنید.

چرخ خیاطی یک فناوری بی‌عیب و نقص است که نیاز به زمان‌بندی خاص قطعات، کار و حرکت مناسب برای ایجاد طرح و دوخت‌های زیبا دارد. با این حساب، بسیاری از موضوعات مختلف وجود دارد که می‌تواند شما را از ناامیدی دور نگه دارد. بهترین راه برای جلوگیری از این امر، آموزش و یادگیری در مورد چرخ خیاطی و مدل آن است. بهترین کار بعد از آن این است که حتما از نخ و سوزنی با کیفیت استفاده کنید که فرسوده نباشد یا شکسته نشده باشد.

منبع: upper thread breaking prevention

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.