انواع شرکت‌های قابل ثبت

براساس نوع و میزان فعالیت و هم چنین افراد حاضر برای ثبت یک شرکت انواع مختلفی از شرکت های ثبتی وجود دارد که در ادامه با آن آشنا می شوید:

براساس قوانین تجارت، شرکت های تجاری در ۷ گروه تقسیم بندی می شوند.

۱) شرکت های سهامی: شامل شرکتهای سهامی عام و شرکتهای سهامی خاص

۲) شرکت های با مسئولیت محدود

۳) شرکت های تضامینی

۴) شرکت های مختلط سهامی

۵) شرکت های مختلط غیر سهامی

۶) شرکت های نسبی

۷) شرکت های تعاونی تولید و مصرف

شرکت های سهامی خاص به صورت تجاری یا غیر تجاری تشکیل می شوند و اعضای شرکت، متشکل از ۳ سهامدار، ۲ بازرس و یک عضو علی البدل می باشد.

در شرکت های سهامی عام، مسئولیت افراد محدود به میزان سهام آنها خواهد بود و بیشتر شرکت های بازرگانی محسوب می شوند.

شرکت های با مسئولیت محدود، مربوط به شرکت هایی می باشد که فعالیت آنها تجاری نبوده و سهامداران آن حداقل دو نفر می باشد.

شرکت های تضامینی به شرکت هایی اطلاق می شود که اگر فعالیت تجاری هم نداشته باشند باید با برند تجاری ثبت گردند و تعداد سهامداران آنها حداقل دو نفر باشند.

شرکت های نسبی، شرکت هایی هستند که اعضای آنها با توجه به نسبت سهام و سرمایه گذاری خود در شرکت فعالیت دارند و اعضای آنها بیش از دو نفر می باشد.

شرکت های تعاونی تولید و مصرف، به شرکت هایی اطلاق می شود که حداقل میزان سرمایه سهامداران آنها بیش از ۵۰ % باشد. غیر از سرمایه داران و سهامداران، سایر دستگاه های دولتی نیز می توانند در شرکت های تعاونی مصرف نقش ویژه ای داشته باشند و در واقع سهام دار باشند.

شرکت سهامی و غیر سهامی، شرکت هایی هستند که جهت امور تجاری بین یک یا چند نفر با مسئولیت محدودتر تشکیل می شود. در واقع ترکیبی از مجموعه شرکت های تضامینی و شرکت های با مسئولیت محدود می باشند.

شرکت های غیر تجاری(شرکت های مدنی)، شرکت هایی که با اجتماع و مشارکت تعدادی از سهامداران بر اموری واحد توافق و تشکیل می شود و هر یک بر حسب میزان سرمایه گذاری،  سود می برند. در شرکت های مدنی، مالکیت سرمایه به شخص حقوقی شرکت منتقل نمی گردد و هر شخص مالک سرمایه خودش می باشد.

ثبت برند شرکت

نشانه و علائم تجاری که از آن به عنوان برند و یا لوگو یاد شده و به گونه‌ای معرف نوع خدمات، محصول، کالا در دنیای اقتصادی و بازاریابی خواهد بود و ماحصل آن شناخت متقاضیان نسبت به ماهیت و چگونگی فرایند تجاری کمپانی و یا شرکتی است که لوگو و یا علامت انحصاری بر آن درج شده است. درواقع برند و یا برندینگ که از آن به عنوان نشان تجاری یاد می‌شود، خاصیت و ماهیت شرکت را به ثبت می‌رساند و پس از ثبت آن، هیچ فرد و یا مجموعه‌ای قادر نخواهد بود نشان تجاری ثبت شده را متعلق به خود بداند و یا از آن سوء استفاده کند. لازم به ذکر است که برند ثبت شده دارای اعتبار ده ساله می‌باشد و پس از گذشت ده سال به مدت ۶ ماه فرصت آن را خواهید داشت که ثبت علامت تجاری خود را تائید نمایید.

ثثبت علامت تجاری نیز حدودا بین ۳۰ تا ۶۰ روز زمان می‌برد. ثبت علامت تجاری طبق سلیقه درخواست کننده می‌تواند بصورت لاتین و یا فارسی نگاشته شود. ثبت برند بصورت لاتین مستلزم داشتن کارت بازرگانی است. همچنین ثبت برند بصورت فارسی مستلزم داشتن کارت عضویت بازرگانی بوده و یا بایستی فرد دارای مجوز فعالیت اقتصادی باشد. نکته قابل توجه آن است که اگر نشان تجاری ثبت شده از نظر تشابه آرم، لوگو و یا برند تجاری شاکیانی به همراه داشته باشد، ثبت علامت تجاری درخواست کننده، باطل خواهد شد. برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان و مشاوران ثبت شرکت و اخذ رتبه نیک پارس تماس حاصل فرمایید.

برند چیست؟
نام و علامت تجاری است که برای به خاطر ماندن لوگو و اسم شرکت به محض دیدن و شنیدن آن محصول برند نامیده می شود.

برند (برندینگ) یا علامت تجاری شامل لوگو و نام شرکت می باشد که بعد از ثبت فرد دیگری قادر به ثبت آن نیست. مدت زمان اعتبار برند ثبت شده ۱۰ سال است که بعد از به اتمام رسیدن این زمان تا ۶ ماه میتوان برای تمدید برند اقدام نمود. زمان حدودی اخذ برند بین ۳۰ تا ۶۰ روز کاری می باشد.

برند را در ۴۵ طبقه مختلف میتوان ثبت نمود. هر برند بعد از شناخته شدن معمولا در تمام طبقات، برند خود را ثبت می‌کند مثل برند شاتل که این کار را انجام داده است.

درخواست ثبت علامت تجاری می تواند به صورت نوشته لاتین یا فارسی باشد جهت ثبت برند لاتین نیاز به کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی و جهت ثبت برند فارسی نیاز به کارت عضویت یا بازرگانی یا مجوز فعالیت یا بهره برداری می باشد که در جهت دریافت هر کدام از این مجوزها یا کارت، موسسه نیک پارس می تواند با شما همکاری لازم را داشته باشد.

اگر برند ثبت شده از نظر اسم و شکل لوگو و هم آوایی داشتن شاکی داشته باشد درخواست ثبت علامت تجاری شما باطل و منحل می شود.

منبع: https://nikepars.com/%d8%ab%d8%a8%d8%aa-%d8%b4%d8%b1%da%a9%d8%aa/

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.