بررسی پیچ نوک مته و پیچ بکسی

بررسی پیچ نوک مته و پیچ بکسی

پیچ ها یراق آلاتی هستند که در هر کار و صنعتی کاربرد دارند؛ پیچ بکسی و پیچ نوک مته به منظور استفاده در تجهیزات مختلف ساخته می شوند. با استفاده از این نوع پیچ ها شما به راحتی بدون نیاز به سوراخکاری با استفاده از دریل و مته پیچ ها را در سر جای خود محکم کرده و ببندید. پیچ های نوک مته از ساختار محکمی تشکیل شده اند که باعث عدم شکنندگی آن ها زیر فشار می شود. همانطور که از نام این پیچ ها پیداست سر این پیچ ها به صورت مته ای می باشد که این امر باعث آن می شود که به راحتی به عمق کار نفوذ کنند.

آشنایی با پیچ بکسی

امروزه پیچ ها در انواع مختلف اطراف ما پراکنده شده اند؛ پیچ ها همان یراق آلاتی هستند که با استفاده از پیچ گوشتی و آچار بسته می شوند. پیچ های بکسی جزو آن دسته از پیچ ها هستند که به صورت اختصاصی با استفاده از آچار های موسوم به بکس شل و سفت می شوند. اغلب این پیچ ها به صورت مته می باشند چرا که برای نفوذ به سطوح مختلف لازم نباشد مدام با دریل و مته عمل سوراخکاری را انجام بدهیم.

کاربرد پیچ نوک مته بکسی

این پیچ ها به پیچ های شیروانی نیز معروف هستند، و به منظور متصل نمودن ورقه های ایرانیت و دیگر اجسام فلزی به یکدیگر مورد استفاده قرار می گیرند. وجود نوک مته ای این پیچ ها و همچنین واشری که در انتهای گل این این پیچ ها قرار گرفته باعث آب بندی بهتر پس از نصب و همچنین راحتی نصابان سقف در هنگام بست این پیچ ها شده است.

مهمترین ویژگی پیچ شیروانی

مهمترین ویژگی این نوع از پیچ ها وجود واشر پلاستیکی به منظور آب بندی مناسب و گشتاور نصب کمتر است؛ همچنین صرفه جویی در زمان نصب این نوع پیچ ها به نسبت سایر پیچ ها بسیار بیشتر است و همین امر باعث شده تا در میان نصابان و صنعتگران از محبوبیت قابل قبولی برخوردار شود.

توصیه ی مهم در بستن پیچ نوک مته

یکی از مهم ترین نکاتی که در هنگام بستن این نوع پیچ ها توجه به آن حائز اهمیت است، سفت کردن بیش از اندازه ی پیچ است. در صورتی که نصاب و کارگر بیش از حد مجاز این پیچ را سفت کنند، ممکن است سطح ورق ایرانت ترک خورده و یا رگه رگه شود؛ که این خود باعث بروز عدم آب بندی و نشتی می شود. بنابراین سعی کنید این پیچ ها را تا حد امکان و نه بیشتر از آن سفت کنید.

پیچ های نوک مته ام دی اف

حتما تا به حال نام ورق ام دی اف و یا چوب ام دی اف به گوشتان خورده است؛ این چوب امروزه با توجه به پیشرفت بشر در عرصه ی طراحی دکوراسیون یکی از محبوب ترین مواد برای ساخت ابزار آلاتی همچون میز، صندلی، کمو و تخت خواب است. پیچ های  ام دی اف نیز جزوی از این خانواده ی بزرگ هستند. قطعاتی به ظاهر کوچک که تاثیر زیادی بر روی استحکام و زیبایی نهایی محصول می گذارند. پیچ های ام دی اف نیز از انواع مختلفی ساخته شده اند که یکی از آن ها پیچ های ام دی اف نوک مته است که به راحتی بدون نیاز به سوراخکاری درون کار قرار می گیرند.

جنس این پیچ ها معمولا کناف است و ما را به یاد پیچ های ام دی اف معمولی می اندازد؛ در انواع مختلف پیچ بکسی و معمولی نیز در بازار یافت می شود.

نحوه بستن پیچ بکسی و پیچ معمولی

پیچ های معمولی صرفا با استفاده از یک نوع پیچ گوشتی به راحتی بسته می شوند؛ این پیچ ها از کیفیت خوبی برخوردارند و مقاومت خوبی نیز در هنگام بسته شدن روی کار از خود نشان می دهند. اما اتفاقی که برای این پیچ ها ممکن است رخ دهد بریدگی و شکستن در هنگام اعمال فشار بیش از اندازه از سوی کارگر می باشد. پیچ های معمولی که با استفاده از پیچ گوشتی های چهارسو و دو سو بسته می شوند در معرض این اتفاق قرار دارند، اما پیچ بکی به دلیل بسته شدن با آچار هیچگاه دچار این حادثه نمی شود؛ مگر اینکه کارگر فشار قوق العاده زیادی به آن وارد کند یا اینکه پیچ را به صورت رزوه رزوه ببندد.

عمل رزوه رزوه بستن پیچ در حقیقت به معنای آن است که، پیچ درست در جای خودش قرار نگیرد و ما پیچ را با اعمال زور بیش از حد سفت کنیم. در این صور احتمالا اگر پیچ نشکند قطعا از کار افتاده و یا داخل قطعه گیر می کند و مشکلات خودش را در ادامه به همراه دارد.

معرفی آچار بکس مخصوص پیچ بکسی

اگر گذرتان به تعمیرگاه ها افتاده باشد، حتما آچار های بلندی که تعمیرکار مدام سری آن را تعویض می کند دیده اید. این آچار ها همان آچار بکس هستند که به منظور شل و سفت کردن پیچ های بکسی از آن استفاده می شود. از آنجایی که پیچ بکس ها بسیار حساس اند و بستن آن ها به مهارت خاصی احتیاج دارد، باید بسیار دقت کرد. زیرا اشتباه در بستن این پیچ ها ممکن است به معنای شل بودن قطعه یا خراب شدن آچار باشد. هر کدام از این شرایط ممکن است به شما خسارت بزند.

آچار بکس یا آچار جغجغه معمولا یک سر گرد و یک سری به شکل نری و مادگی پیچ مورد نظر شما دارد؛ این آچار ها یک زبانه مکعب مستطیل به اندازه ی سوراخ چهارگوش روی سری دارد که این اجازه را به ما می دهد تا سری های گوناگونی را روی آن نصب کنیم. به علت بلند بودن سری های آچار شما می توانید به راحتی پیچ بکس هایی که دسترسی مناسبی ندارند را به راحتی شل و سفت نمایید. به دلیل استفاده از پیچ بکس در قطعات خودرو بیشتر برای باز و بسته کردن پیچ های خودرو از این آچار ها استفاده می شود.

اولین بار این آچار توسط فردی آمریکایی به نام جی جی ریچاردسون ساخته و به بازار عرضه شد.

کاربرد پیچ بکسی در اتومبیل

این پیچ ها به دلیل سهولت در باز و بست شدن و همچنین تموع در سایز مورد توجه سازندگان اتومبیل نیز قرار گرفته است. ماشین سازان با توجه به نیاز خود به استفاده از این پیچ ها در محصولات خود نمودند. امروزه این پیچ ها بیشتر در قسمت رینگ و لاستیک ماشین ها کاربرد دارد. دلیل این انتخاب آن است که آچار های موسوم به آچار چرخ به طور کلی از سیستم حذف شده اند.

اگر دقت کرده باشید در حال حاضر ماشین های کمی هستند که لاستیک زاپاس آن ها با استفاده از آچار چرخ باز می شود بنابراین استفاده از پیچ های بکسی اهمیت خود را در این قسمت به خوبی نشان می دهند.

به طور کلی پیچ های بکسی به منظور کاهش هدر رفت وقت و سهولت شما در باز و بست کردن تجهیزات در خودرو مورد استفاده قرار می گیرند.

محکم کاری پیچ های نوک مته

پیچ های نوک مته نیز یکی از پر طرفدار ترین گونه های پیچ است که انتهای آن ها یا به اصطلاح گل این پیچ ها به صورتی طراحی شده است که می توان به راحتی آن را با استفاده از پیچ گوشتی روی کارسفت و محکم نمود. یکی دیگر از روش های سفت کردن این نوع پیچ ها استفاده از مهره است. مهره ها ابزاری کوچک و شش گوش هستند که به منظور سفت کردن انواع پیچ می توان از آن ها استفاده کرد.

به طور کلی مهره ها ابزاری کمکی برای سفت کردن پیچ ها به حساب می آیند.

پیچ نوک مته چگونه است

این نوع پیچ ها شبیه به پیچ های خودکار می باشند؛ با این تفاوت که این پیچ ها قابلیت سوراخکاری اولیه را نیز دارند. این پیچ ها به دو دسته ی آچار خور بکسی و معمولی پیچ گوشتی خور تقسیم می شوند. برخی از مدل های این نوع پیچ ها به همراه خود یک عدد واشر جهت آب بندی نیز دارند که جنس این واشر می تواند فلزی و یا پلاستیکی باشد. کاربرد این پیچ ها بیشتر در صنعت تولید کانکس ها، محکم کاری ایرانیت ها و همچنین قطعات خودرو می باشد.

این گونه از پیچ ها مدل خودکار بکسی مته ای نیز دارند؛ همانند نوع ساده ی آن نوک این پیچ ها مته ای سه یا چهار نیش طراحی شده است. این مته ها نقش مهمی را در بسته شدن این پیچ ایفا می کنند. به طور کلی امروزه پیچ نوک مته ای بیشتر مورد توجه و استفاده ی صنعتگران قرار گرفته است. پیچ های سر مته ای از پر مصرف ترین پیچ ها می باشد.

این گونه پیچ ها به لحاظ کاربرد، شباهت های زیادی به پیچ های خودکار دارند؛ تنها تفاوت آن ها داشتن نوک مته ای است که به ما در ایجاد سوراخ اولیه در مقطع مورد نظر کمک می کند. ممکن است این نوع پیچ ها را در بازار با نام تجاری پیچ شیروانی نیز بشناسید.

پیچ های شیروانی همانند پیچ های خودکار روی کار بسته می شوند. در این گونه از پیچ ها فاصله ی رزوه ها نسبت به پیچ های معمولی یک میلیمتر بیشتر است؛ همچنین رزوه ها به صورت لبه دار ساخته شده اند تا پیچ به راحتی بسته شود و با هربار چرخش بیشتر در کار فرو رود.

جنس این پیچ ها معمولا از آهن، فولاد و یا استنلس استیل می باشد؛ که معمولا روی این مواد را با نوعی فلز دیگر می پوشانند و به آن پیچ گالوانیزه می گویند.

سازندگان برتر پیچ سر مته ای در جهان

امروزه تمام بازار جهان اعم از بازار ابزار و یراق آلات به دست کشور قدرتمند چین می باشد؛ به طوریکه حتی ابر کشور های جهان نیز از محصولات چین استفاده می کنند. پیچ های سر مته نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اما یکی از کشور هایی که در سال های اخیر توانسته خودش را به سطح جهانی نزدیک کند، کشور تایوان بوده است. تایوان با تولید انواع پیچ های نوک مته و معمولی توانسته خود را به خوبی به سطح اول جهان نزدیک کند.

تولید کننده های ایرانی نیز به تازگی با الگو گرفتن از همتای چینی و تایوانی خود توانسته کیفیت مدنظر مشتری را ارائه کند و نزدیک به سطح بازار جهانی به رقابت بپردازد.

مزیت های پیچ نوک مته ای

این پیچ ها علاوه بر قابلیت های مختلفی که پیشتر به آن اشاره شد مزیت های دیگری نیز دارند که در ادامه به شناخت آن ها می پردازیم. یکی از مهم ترین مزایای آن ها استفاده ی متریال مناسب در ساخت آن ها است. این مواد اولیه باعث شده این پیچ ها مقاومت بالایی در برابر مواد خورنده و هوازدگی پیدا کنند.

هوازدگی اتفاقی است که ممکن است در شرایط رطوبت و هوای گرم و سرد برای پیچ به وجود بیاید. همچنین مقاومت در برابر آب های شور، اسید ها و مواد قلیایی نیز می تواند از سایر مزیت های این نوع پیچ باشد.

گالوانیزه سازی پیچ ها

از آنجایی که رطوبت همواره دشمن اصلی و اساسی لوازم فلزی از جمله پیچ ها بوده و هست، محققان برای رفع این معضل تصمیم به کار مهمی گرفتند؛ که آن کار اضافه کردن لایه ای از یک فلز دیگر بر روی آن ها بود. به این کار فرآیند گالوانیزه کردن پیچ ها گفته می شود.

فرآیند گالوانیزه سازی یا به اصطلاح آبکاری نوعی روش برای جلوگیری از پوسیدگی و زنگ زدگی پیچ ها می باشند. در این روش پیچ ها با استفاده از یک لایه که معمولا از جنس روی zinc می باشد پوشیده می شوند؛ این لایه ی نازک باعث عدم آب خوردگی و پوسیدگی می شود.

روش های گالوانیزه سازی متفاوت هستند که پوشش با فلز روی یکی از انواع آن است و ممکن است پیچ های دیگری وجود داشته باشند که با روش های دیگری آبکاری شده باشند. متداول ترین روش برای آبکاری و گالوانیزه سازی پیچ نوک مته همین روش است.

نصب پیچ های مته ای

این پیچ ها با استفاده از پیچ گوشتی و دریل به راحتی بر روی کار بسته می شوند؛ شما می توانید به منظور سهولت در بستن پیچ های نوک مته از دریل مناسب با پیچ استفاده کنید. ابتدا با توجه به قطر پیچ مد نظر خود مته ای را انتخاب کنید، سپس سوراخ ریزی به منظور نشان گذاردن بر روی کار ایجاد کنید؛ می توانید این کار را با استفاده از خودکار و یا مداد نیز انجام دهید. سپس با دقت کافی پیچ را سر جایش قرار داده و با یک اشاره دست به دریل آن را ببندید. توجه داشته باشید که در صورت وارد ساختن فشار بیش از حد به پیچ امکان شکستن و به اصطلاح برید پیچ وجود دارد. همچنین ممکن است پیچ به صورت رزوه رزوه بسته شدن و هرز شود.

به هیچ عنوان با استفاده از پیچ گوشتی دو سو به جان پیچ های چهارسو نیوفتید؛ حتما در انتخاب نوع پیچ گوشتی و سایز آن دقت عمل به خرج دهید، چرا که در ورت انتخاب صحیح پیچ گوشتی علاوه بر راحتی در بستن پیچ، کیفیت کار نیز بهتر می شود و در ادامه رضایت مشتری را به همراه دارد.

تفاوت پیچ های خودکار و نوک مته

پیچ های خودکار پیچ هایی هستند که با واشرهای آب بندی بدون نقاط مته مونتاژ می شوند. این پیچ ها را به سمت بیرون می‌بندند و در نتیجه آن ها را از رطوبت محافظت می‌کند. بنابراین آنها عمدتاً در مناطق بیرونی روی نما یا سقف استفاده می شوند. از آنجایی که پیچ ها خودکار مته ندارند، ابتدا باید در مرحله قبلی یک سوراخ ایجاد شود. با این حال، بسته شدن با کمک رزوه به طور خودکار در این فرآیند صورت می گیرد. این کار باعث حذف مراحل کار و سایر ابزارها مانند دریل های شارژی یا سایر قطعات مانند مهره ها می شود.

پیچ های خودکار بر اساس اینکه در زیر سازه های چوبی یا فلزی/فولادی بسته می شوند، متمایز می شوند. بسته به زیرساخت، خواص متفاوتی دارند.

تاریخچه پیچ های نوک مته

با توجه به یافته های تحقیقاتی در ارتباط با پیدایش پیچ ها این اختراع به دوران قبل از میلاد باز میگردد. هرچند فرضیه هایی مربوط به پیچ ارشمیدس که نوعی پمپ به جهت انتقال آب بوده است دلالت بر قدیمی بودن پیچ ها دارد؛ اما موثق ترین روایت همان پیچ هایی است که مربوط به دوره ی هنری یکم است و نظرات متدوالی نیز مبنی بر ادعای یونانی ها درباره ی اختراع پیچ وجود دارد.

اما در واقعیت پیچ به معنای امروزی آن بعد ها توسط دانشمند یونانی به نام آرشیتاس اختراع شد؛ این فرد در واقع یک ریاضی دان و منجم بود که با تلاش در زمینه ی کمک به بشر توانست پیچ را اختراع کند. تا قبل از اختراع پیچ به این شکل از ابزاری مانند چوب پنبه برای محکم کاری و بستن اشیا استفاده می شد. در اروپا قبل از قرن ۱۵ میلادی به دلیل کمیاب بودن فلزات کمتر از پیچ های فلزی استفاده می شد.

 اولین دستگاه تولید پیچ توسط برادران وایت (ژاب و ویلیام) در استافورد شایر بریتانیا ساخته شد. آن ها در سال ۱۷۶۰ دستگاهی که تولید پیچ اولیه و ابتدایی را انجام می داد به عنوان اختراع خود ثبت نمودند. با گذشت زمان نیاز بشر به پیچ ها روز به روز بیشتر شد و انواع مختلفی از آن وارد بازار گردید که یکی از آن ها پیچ نوک مته و پیچ بکسی بود.

قیمت بالا عیب بزرگ پیچ بکسی و نوک مته

پیچ های بکسی و نوک مته با توجه به کاربردی که دارند، همانند سایر پیچ ها به صورت عمده ساخته و فروخته می شوند. این پیچ ها در صنایع مختلفی نظیر خودرو سازی، کانکس سازی و نصب سقف های فلزی کاربرد دارند. با توجه به خصوصیات خاص ظاهری که دارند معمولا قیمت های بالایی به نسبت سایر پیچ ها نیز دارند به طوریکه قیمت یک عدد پیچ معمولی حدودا یک سوم قیمت پیچ های بکسی و نوک مته است. این گرانی باعث بالا رفن قیمت نصب، تعمیر و سایر خدمات می شود و تاثیر مستقیم بر روی کار نهایی دارد.

پیچ بکسی

پیچ سر مته ای و بکسی از کجا تهیه کنیم

بازار فروش ابزار و یراق آلات در تهران میدان گمرک می باشد؛ این میدان درست در مرکز تهران قرار گرفته و از شرق و غرب دسترسی مناسبی دارد. خرید پیچ و مهره نیز می تواند هدفی برای سر کشی به این میدان باشد. اما روش های دیگری برای خرید پیچ و مهره نیز وجود دارد که ریسک آن به نسبت خرید حضوری بیشتر است. خرید آنلاین یکی دیگر از روش های متدوال برای خرید انواع پیچ و مهره است. شما می توانید با گشتن به دنبال یک فروشگاه معتبر در اینترنت سفارش خود را به صورت مجازی ثبت کرده و آن را درب منزل یا محل کار خود دریافت کنید.

بزرگترین عیب این نوع خرید آن است که شما به صورت حضوری کیفیت جنس را چک نکرده اید و از صحت و سلامت آن اطمینان کافی ندارید.

استانداردهای پیچ بکسی مته ای

این نوع از پیچ ها با استاندارد های مختلفی نظیر ISO، DIN و ASTM وجود دارد، استاندارد DIN7504 K که معادل آن ISO 15480 می باشد که هم اکنون تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. در این نوع پیچ ها به طور کلی واحد اندازه گیری طول رزوه بر اساس اینچ تعیین می شود.

پیچ بکسی مته ای عمدتا در بازار ایران به صورت وارداتی بوده و بسته به سایز پیچ ها تعداد مشخصی از آن درون بسته بندی قرار می گیرد. نام دیگر این پیچ ها پیچ خودتراش است که علت این نامگذاری نیز به خصوصیات ظاهری و کاربردی آن بر می گردد؛ چرا که عملا با داشتن این پیچ شما نیازی به استفاده از دریل و سوراخکاری نخواهید داشت.

خرید انواع پیچ و مهره

نحوه انتخاب پیچ

برای انتخاب پیچ ها، لازم است به چند نکته مهم توجه کنید. ابتدا به دنبال خرید پیچ مقرون به صرفه باشید؛ پیچ های بکسی معمولا از نظر قیمتی نسبت به سایر پیچ ها گرانتر است، اما در صورتی که برای بهتر شدن کیفیت کار به خریدن آن احتیاج دارید، حتما آن را تهیه نمایید. پیچ نوک مته نیز همین روال را طی می کند و جزو یراق آلات گران قیمت محسوب می شود؛ اما در صورتی که خریدن آن برای کار شما الزامی است سعی کنید بهترین نوع آن یعنی نوع وارداتی تایوانی یا چینی آن را خریداری نمائید. همچنین یکی از کارهای که می توانید برای کاهش هزینه های کار خود انجام دهید این است که پیچ بکسی یا پیچ نوک مته را به صورت فله ای از بازار تهیه کنید. فروشگاه های ابزار و یراقی هستند که به صورت آنلاین و یا حضوری این پیچ ها را به صورت کیلوئی می فروشند.

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.