عمق ریشه درخت گلابی

از جمله الزامات حائز اهمیت در پروسه کاشت نهال توجه به عمق ریشه درخت گلابی است. توصیه می‌شود حتماً گودال کاشت دارای عمق ۵/۱ متری بوده و میزان پهنا و عرض آن نیز بر مبنا دو برابر عرض ریشه نهال باشد. این نهال پس از جابجایی و کاشت برای ریشه دوانی و استقرار هرچه بهتر نیازمند فضای آزاد و مناسب است تا تارهای ریشه بر روی هم قرار نگیرد.

پس در حفر گودال نهال باید به پهنا و عمق توپی ریشه توجه شود و چاله عمقی بین ۱ تا یک و نیم متری داشته باشد. پس از حفر گودال و قبل از قرارگیری نهال باید جهت تغذیه خاک از ترکیب کود دامی پوسیده با خاک استفاده شود تا ریشه‌ها از مواد مغذی بیشتری بهره‌مند شود. مهمترین اقدام بعد از کاشت نهال آبیاری سریع آن است که می‌تواند از شوک دمایی تنش‌های محیطی و تکانه‌های نهال جلوگیری کرده و باعث استقرار بهتر آن شود.

احداث باغ گلابی

اگر به سودآوری و اقتصادی بودن نهال گلابی پی برده‌اید و به دنبال احداث باغ گلابی و بهره‌برداری هرچه بیشتر در این حوزه هستید باید جهت داشتن باغاتی مدرن و حرفه‌ای به موارد زیر هنگام احداث باغ توجه کنید.

  • شرایط اقلیمی و میزان ارتفاع منطقه از سطح دریا: به طور کلی نهال گلابی سازگاری و انطباق بالایی با اکثر خاک‌ها و اقلیم‌ها داشته و تا ارتفاعات ۲۰۰۰ متری قابلیت کاشت دارد. این نهال با توجه به تنوع واریته دارای نیاز سرمایی متنوعی بوده اما به طور کلی بین ۴۰۰ تا ۱۵۰۰ ساعت نیاز سرمایی دارد. پس باید قبل از احداث باغ به نوع رقم انتخابی با توجه به میزان بارندگی‌ها، فشار و رطوبت هوا و نوسانات دمایی آن انتخاب شود.
  • نور: این نهال برای رشد هرچه بهتر نیازمند ۸ ساعت نور مستقیم در روز است، لذا باید منطقه کاشت نهال محله آفتابگیر با نور مستقیم باشد.
  • میزان بارندگی: این نهال نیاز آبی کمی دارد و نسبت به رطوبت بالا حساس است اما باید از میزان بارندگی‌ها و منابع آبی منطقه آگاه بود تا در زمان گرده افشانی، گلدهی و میوه دهی از رطوبت مناسب خاک تامین شود.
  • فاصله استاندارد کاشت: رعایت فواصل استاندارد کاشت باعث می‌شود نهال در رشد رویشی و گستردگی تاج دارای فضای مناسبی بوده و به حد کافی نور را دریافت کند. لذا این فاصله می‌تواند وابسته به نوع رقم و شیب زمین ۵* ۵ و ۴* ۵ به صورت مربع لحاظ شود.
  • خاک مناسب: میزان اسیدیته خاک نهال باید کمتر از ۷ بوده و با کمترین میزان شوری و آهک باشد. بافت لومی شنی داشته و از زهکشی و نفوذ پذیری خوبی برخوردار باشد.
  • شیب زمین: شیب زمین نیز می‌تواند بر زمان و شدت تابش خورشید تاثیرگذار بوده و باعث گلدهی دیرتر و زودتر نهال شود. در کل شیب‌های جنوبی گلدهی نهال را تسریع می‌کند و می‌تواند باعث افزایش خطر سرمازدگی شود. لازم است در شیب‌های جنوبی فواصل کاشت کمتر شود.

نیاز آبی درخت گلابی

در هنگام خرید نهال گلابی، کاشت و پروسه پرورشی آن توجه به نیاز آبی درخت گلابی باعث می‌شود از معضلات ناخوشایند و خسارت زا مانند خشکی، تضعیف نهال، عدم باردهی، کاهش کیفیت و کمیت میوه‌ها، ریزش گل و میوه جلوگیری شود.

نهال گلابی به مدار آبیاری ۷ تا ۱۰ روز در فصل بهار و ۶ الی ۷ روز در فصل تابستان و روزهای گرم نیازمند است. میزان و حجم آب نیز بسته به نوع رقم، رطوبت خاک، اقلیم منطقه کاشت، فصل، دوره خواب یا فعالیت نهال می‌تواند متغیر باشد. در زمان تلقیح، گرده افشانی و گلدهی به دلیل رطوبت موجود در هوا باید از آبیاری بالا جلوگیری کرد و در صورت خشک بودن خاک رطوبت آن را تامین کرد. زیرا رطوبت بالا می‌تواند باعث ریزش گل، عدم تلقیح و سقط جنین شود.

آبیاری در زمان فندقی شدن میوه می‌تواند باعث بهتر شدن بافت، گوشت و سایز میوه شود. پس در زمان گلدهی و همچنین دو هفته قبل از برداشت میوه نباید آبیاری نهال انجام شود. برای مدیریت هرچه بهتر مدار آبیاری و میزان آن مرطوب بودن خاک تا عمق یک متری در فصول گرم باعث می‌شود نهال از تنش‌های آبی و دمایی در امان باشد. در فصول سرد در صورت مرطوب بودن خاک تا عمق ۳۰ الی ۴۰ سانتی‌متری آبیاری لازم نیست.

عمق ریشه درخت گلابی

بهترین روش آبیاری درخت گلابی

آبیاری باغات میوه از جمله باغ گلابی به روش‌های سطحی، زیر سطحی، کرت‌بندی، غرقابی و قطره‌ای انجام می‌شود. اما بهترین روش آبیاری درخت گلابی چیست؟ در روش‌های سطحی و غرقابی اگرچه نهال و ریشه‌های آن به طور کامل سیراب می‌شوند لذا میزان هدر رفت آب بالا بوده و به دلیل عبور آب از سطح باغ، رشد و تکثیر علف‌های هرز نیز افزایش پیدا می‌کند.

همچنین به دلیل تماس آب با طوقه نهال امکان پوسیدگی ریشه و طوقه افزایش پیدا می‌کند. در روش‌های زیر سطحی و قطره‌ای اگرچه در ابتدا باید سرمایه خرید تجهیزات آن برآورد شود، لذا این روش باعث آبیاری کل نهال‌ها به صورت یکنواخت می‌شود. اما در کل روش آبیاری قطره‌ای برای نهال گلابی می‌تواند بهترین روش باشد زیرا دارای مزایای زیر است.

مزایای روش آبیاری قطره‌ای

  • صرفه جویی بسیار بالا در هزینه‌های تامین آب و میزان مصرف آب
  • آسان‌تر شدن عملیات زراعی
  • امکان بهره‌مندی از آب شور
  • جلوگیری از فرسایش خاک
  • تنظیم میزان آب و کنترل یکنواخت آب برای انواع خاک‌ها و کشت‌ها
  • پخش یکنواخت آب در خاک و عدم نیاز به زهکشی و بالا بودن تهویه خاک
  • عدم نیاز به مسطح کردن خاک
  • کاهش رشد علف‌های هرز
  • کاهش میزان تبخیر سطحی.

بیماری لکه سیاه گلابی

یکی از مهم‌ترین آفت‌هایی که بسیاری از باغات گلابی با آن درگیر هستند بیماری لکه سیاه گلابی است. منشأ این بیماری آفتی قارچی است که مهم‌ترین و بارزترین علامت درگیری نهال وجود لکه‌های سیاه بر روی میوه، شکوفه، دمبرگ است. اگرچه این آفت نفوذ پذیری به داخل بافت میوه ندارد اما می‌تواند باعث کاهش کیفیت و بازار پسندی آن شود.

مهمترین روش پیشگیری از این بیماری کاشت نهال در نقاط آفتابگیر است تا رطوبت پس از باران سریعتر از بین رفته و میزان ماندگاری این قارچ کاهش پیدا کند. در صورت ابتلای درخت می‌توان در فصل بهار قبل از گلدهی نهال با سم بردوفیکس ۱۰ در هزار جهت معدوم سازی قارچ این بیماری اقدام کرد.

خرید نهال گلابی از نهالستان معتبر

این نهال در میان میوه‌های دانه‌دار از ثمره ارزآور و تجاری برخوردار بوده، لذا به دلیل داشتن تنوع واریته‌ باید خرید نهال گلابی از نهالستان معتبر انجام شود. زیرا به دلیل افزایش تقاضا برای خرید نهال بسیاری از افراد سودجو با روش‌های غیرعلمی نهال‌های بی‌کیفیت، ناقل و نامرغوب را تولید، تکثیر و با قیمت بالا بدون هیچگونه ضمانت، لیبل اصالت و تضمینی برای سلامت عرضه می‌کنند.

برای در امان بودن از بسیاری از خسارت‌ها و خرید نهال‌های پرزحمت و کم سود می‌توانید این خرید را معطوف به نهالستان مجوزدار و معتبر پالیز نهال کنید. در این مجموعه تخصصی شما می‌توانید انواع نهال گلابی را با مناسب‌ترین قیمت نهال گلابی مشاهده کرده و با کمک کارشناسان این مجموعه انتخابی سازگار با شرایط آب و هوایی و هدف تجاری خود داشته باشید.

بهترین روش آبیاری درخت گلابی

جمع‌بندی

در این نوشتار با شرایط لازم جهت احداث باغ، عمق مناسب نهال گلابی و نیازهای اولیه آن آشنا شدیم و دانستیم که در کنار خرید نهال سازگار، سالم و پربار توجه به نکات کاشت و مراقبت‌های پس از آن می‌تواند سهم عمده‌ای در ارتقای عملکرد نهال داشته باشد.

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.