طرز تهیه قنبر پلو

قنبر پلو یکی از غذاهای سنتی و تشریفاتی شهر شیراز است که در میهمانی ها و مناسبت ها پخته می شود. برای تهیه آن به گوشت، نخودچی گل، مغز گردو، کشمش، شیره انگور، رب انار، پیاز، زردچوبه، نمک، برنج و روغن خوش احتیاج است.

مواد لازم برای تهیه قنبر پلو:
‏‌‎برنج: ۴ پیمانه
‏‌‎گوشت چرخ کرده مخلوط: ۵۰۰ گرم
‏‌‎مغز گردو: ۱۰۰ گرم
‏‌‎کشمش پلویی: ۲۰۰ گرم
‏‌‎رب انار: ٢ قاشق سوپخوری
‏‌‎شیره انگور: یک قاشق سوپخوری
‏‌‎پیاز: یک‌عدد درشت
‏نمک و فلفل و زردچوبه و روغن: به میزان لازم ‎

طرز تهیه قنبر پلو:
‏‎پیاز را روی گوشت چرخ کرده رنده ریز کرده و به آن نمک و فلفل و زردچوبه اضافه کنید و خوب ورز دهید. از گوشت، قلقلی‌های خیلی کوچکی درست کرده و در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید.
‏‌‎پیاز را خلالی خرد کنید و در یک تابه بریزید و اجازه دهید تا پیاز سرخ شود. وقتی پیاز سرخ شد گردوهای نگینی خرد شده را به آن اضافه کنید و کمی تفت دهید. رب انار و شیره انگور را هم اضافه کنید، کمی نمک بزنید و اجازه دهید تا رب انار و شیره سفت شده و آبش کشیده شود. در همین فاصله کشمش پلویی را که از قبل خیس کرده و آبکش کرده اید اضافه کنید تا کشمش‌ها هم تفت بخورند.
‏‌‎برنج را به روش کته یا آبکش آماده کنید و از مواد گوشتی و مخلوط رب انار و کشمش و … لا به لای پلو بگذارید و اجازه دهید تا پلو دم بکشد. موقع سرو هم آنها را با پلو مخلوط کنید.

نکته:
نکته ۱: می‌توانید مواد گوشتی و مخلوط رب انار و کشمش را لا به لای پلو در ظرف سرو بگذارید و با پلو دم نکنید.
نکته ۲: ‏‌‎مراقب باشید که کشمش نسوزد. وقتی رب و شیره را اضافه کردید زود آن را هم بزنید و در آخر کشمش را اضافه کنید تا نسوزد.

منبع: مجله ایران بانو

امتیاز دهید: post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.